Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Omgekiept :-(

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 juli 2003 21:19 
Stond ik vanmiddag op de stoep en wilde ik m'n CX opbokken ... gleed ik weg met m'n rechtervoet ... verloor m'n evenwicht en tjoep hij lag op z'n zijkant. Ik had 'm snel weer overeind maar stond daar toch stevig te balen.

Schade: slechts een kromgebogen steppie. Gelukkig heb ik valbeugels, die hebben hiermee hun nut maar weer 'ns bewezen.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver niekvdh
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 juli 2003 23:11 
Ik heb een keer heel langzaam met mijn auto tegen mijn CX aan gereden. Die wipte tergend langzaam over het zwaartepunt van de bok en donderde om. Kuip gescheurd, ruit gebroken. Gelukkig viel hij niet tegen de auto aan. Idd, geen valbeugels. Fijn voor je dat je er zo genadig af bent gekomen. Ik vraag me vaak af of de hefboom aan de bok niet wat groter zou moeten. Heeft iemand daar ideeën over?

Niek

Schrijver sortof
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 juli 2003 23:21 
Nu we toch stommiteiten aqan het bekennen zijn, wat vinden jullie van deze: keurig aan komen rijden, met lage snelheid het stoepje op, tot stilstand komen en dan je linkerpoot uitsteken om de motor op te vangen, te laat erachter komen dat daar dus de stoeprand en het lager gelegen wegdek zich bevinden en geen mogelijkheid meer hebben dit te corrigeren. Tergend langzaam maar onvermijdelijk tegen de wereld gaan, tot grote schrik van de persoon die daar me op stond te wachten. Ik lag klem onder de motor, dus de lieverd wil me helpen, plaatst haar maat 46 op de hoek van het windschermpje en begint te tillen,en verdomd, het ding komt overeind. En nog bijna helemaal heel ook, alleen dat puntje windscherm onder haar voet was stuk...

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 juli 2003 23:52 
Ik ben eens weggereden met het stuurslot erop,hele vreemde gewaarwording,gelukkig net niet gevallen.

Een ongeluk of een beetje pech zit in een klein hoekje.

Gr Marc

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 juli 2003 23:57 
Zondag stond ik te stuntelen bij het opbokken van de CX-C, kon hem net niet over het dooie punt heen krijgen,komt er iemand langs en zegt: dat doe je zo... Hij zet de bok met z'n voet tegen de straat, en trekt de motor aan het duopassagier stepje op de bok. Simpel, zonder krachtinspanning, Columbus had het kunnen bedenken. Groetjes Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 juli 2003 00:51 
Ik heb een excuus, geloof het of niet, ik heb het beide keren niet zelf gedaan: Mijn vriendin heeft een keer met de auto mijn 500c omgeduwd. Windscherm stuk. Een tijd later had de auto kortsluiting in de draadboom: startmotor krijgt stroom en trekt de auto (diesel, op handrem in eerste versnelling) vooruit. Wederom motor omgevallen... Scherm stuk en nog meer.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 11 juli 2003 09:19 
De hefboom aan de bok groter helpt volgens mij niet, omdat het niet echt een hefboom is (dat ding waar je je voet op zet). De echte hefboomwerking komt uit de bok zelf en die kan volgens mij niet langer. Ik heb meer bezwaaar tegen de korte zijstandaard. Ik zie tegenwoordig grote zware cruisers met een lange zijstandaard. Gaat volgens mij nooi om.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 juli 2003 09:37 
een andere tip is om met een hand het stuur te pakken en de andere onder je buddy te steken aan de achterkant of een andere vorm van houvast aan de achterkant van de motor, je rechtervoet op dehefboom van de bok een beetje naar voren kijken en tegelijk gewicht op de hefboom plaatsen en een klein beetje de motor naar achter trekken

Schrijver poomen
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 juli 2003 11:03 
Mooie verhalen, ook ik liet de CX een keer "vallen" tijdens bokken, hij zakte gewoon door mijn hand. Met alle macht tegengehouden, stuur krom. Met dezelfde gang terug gebogen, nu een pracht van een knik erin. rijdt appart je linker arm lager dan de rechter. Dan merkt je pas dat 200 kg best veel is.
Nieuw stuur is besteld.

Schrijver Roadkill
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 juli 2003 13:02 
ben zelf een keer bijna van de zijstandaard gedonderd, was af aan het stappen bij de pomp en lette niet op hoever de standaard uit stond, niet ver genoeg want toen ik de motor los liet viel die meteen om, kon nog net het stuur pakken en redden van een val, best lastig om zo'n ding overeind te houden als hij tussen je benen omgaat

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 juli 2003 14:18 
Die hefboomwerking die die aangelaste 'pook' aan de hoofdstandaard moet hebben; die zorgt er voor dat veel kracht komt te staan op de bok zelf.
De standaard brak bij mij bij het opbokken gewoon doormidden (inwendig doorgerotte poot). Ook een heel apart gevoel die 235 kg tegen je lijf aan (en dan steun je natuurlijk net op je verkeerde been).
Mijn zoon heeft mij uit die benarde positie moeten bevrijden.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 juli 2003 17:54 
met nieuwe motoren slaat de motor af als de zijstandaard nog uit staat. heeft die cx 500 van mij niet moest daarom bij een rottonde de stoep op. de standaard vrat even wat asfalt. meestal merk ik het wel op bij het wegrijden nu dus niet
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver niekvdh
Gast 
#13 | Geplaatst: 14 juli 2003 22:26 
Fijn, he, sterke zoons, ik heb er ook een paar, en dat is al vaak prettig geweest. Goed punt overigens, dat die pook aan de bok als hij langer wordt, grotere krachten op de bok zelf uitoefent. Misschien dat één van de metaalbewerkers op het forum eens iets kan bakken dat sterk genoeg is...
Coen, als een een stuk staal met een hoek aan een ander stuk staal vast zit, heb je een echte hefboom: kracht om een hoekie.
Aan mijn motor zit een uitklaphandgreep waarmee je de motor over zijn dode punt kunt trekken. Daarbij moet je er wel goed op letten dat je kracht zet naar achter en niet naar boven. Dat kost je je rug. Het stepje klapt bij mij naar boven op, dus dat is niet een goed punt om aan te trekken. Ik merk altijd wel dat het veel lichter gaat als er niets in de topkoffer zit. Zelfs kleine gewichten maken verschil.

Niek

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 14 juli 2003 23:05 
Bij mijn motorrijschool hebben we een keer bijna een hele les besteedt aan het opbokken, zeker daar veel mensen problemen mee hebben, vooral als je een zware machine hebt. Echter, het is meer een kwestie van techniek en balans , dan van kracht en een grotere hefboom aan je fiets lassen.
Pak met je linkerhand het stuur, en met je rechterhand de beugel van je buddy of iets anders met houvast, zodat je de motor in balans kan houden. Dan he bok met je rechtervoet tegen de straat aan duwen en wiebel de motor lichtjes naar je toe en van je af tot je voelt dat beide punten van de bok de straat raken. Dan strek je je rechterbeen uit zodat je gewicht langzaam vol op de bok komt en tegelijkertijd trek je met je bovenlichaam de fiets rustig achterwaarts en dan rolt de motor vanzelf zonder lompe kracht op de bok. Meer een kwestie van timing van bovenstaande bewegingen dus. En toen kon tijdens die les een dame van 1.60 lang en 52 kg een Pan European ( met geladen zij- en topkoffer) op de bok krijgen!
Nog een tip voor de jiffy ofwel zijstandaard die ik heb geleerd op de VRO-training in Lelystad: Zoek in elk geval een punt op waar de motor niet TE schuin staat en draai het stuur dan naar links. Staat de motor dan op een beetje hellend vlak of krijgt íe een tikje/duwtje van achter dan kan ie nooit van de jiffy 'afrollen'.
Dus, vergeet het laswerk en ga niet zitten bokken. Ga als een bok van een haverkist de techniek oefenen onder het motto; niet mokken maar bokken!
Groeten
Ray (die trouwens ook heeft gemerkt dat je CX minder rookt bij het starten als je hem langer stilzet op de bok. De olie loopt dan niet naar een kant van het blok.)

Schrijver Mark L
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 16 juli 2003 11:58 
Toch geinig al die verhalen hier. Had zelf al een keer inderdaad ook het geintje met tanken. Kom aanrijden, doe me jiffy uit en wil me motor neerzetten. Jiffy niet ver genoeg uit en toen zakte ik met motor en al tegen de tankinstallatie op. Gelukkig stond ik dus rechts van de pomp. tank nu dus altijd aan die kant om te voorkomen dat ik nog een keer stuntel en me motor dan wel zou omvallen. Ook heb ik een keer geprobeerd om weg te rijden met me schijfslot erop. Ik kwam alleen niet ver en heel snel op de steop terecht, dat vergeet ik nooit meer, hoop ik.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Omgekiept :-(

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven