Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Quiz

 
 
Pagina  Pagina 15 van 16:  « Vorige  1  ...  13  14  15  16  Volgende »

Schrijver MAST

Moderator 
#211 | Geplaatst: 4 juni 2009 22:34 | Aangepast door: MAST 
JA!
Toto, kom maar met de volgende foto.
Marcel (wist niet dat Toto bij Nico Bakker in hetzelfde dorp woont)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver toto

Forum Lid 
#212 | Geplaatst: 5 juni 2009 16:20 
vanavond als ik op m'n eigen laptop zit.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver toto

Forum Lid 
#213 | Geplaatst: 6 juni 2009 10:25 
Gisteravond dus 'n netwerkstoring in 't hotel.
Hier is ie dan.

Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver MAST

Moderator 
#214 | Geplaatst: 6 juni 2009 20:54 
1936 BSA Y13 ?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver toto

Forum Lid 
#215 | Geplaatst: 6 juni 2009 21:26 | Aangepast door: toto 
Bijna goed, het is een special, Dick Mann's BSA Y13
Dat is in elk geval wat ik hieruit begrijp.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver MAST

Moderator 
#216 | Geplaatst: 7 juni 2009 14:24 
Ik weer?
Hierbij de volgende:
wat is dit nou?
Marcel. (waar blijven de anderen??)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#217 | Geplaatst: 7 juni 2009 16:45 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
Zou graag meedoen maar ik kom er achter dat mijn motorkennis ver onder de maat is.

Gokje.... Yamasuki?

Schrijver MAST

Moderator 
#218 | Geplaatst: 7 juni 2009 19:01 
Nee, geen Yamasuki! Ook geen Kahoduzi o.i.d.

Mijn motorkennis is ook niet zo groot hoor, maar met google en een beetje doorzoeken kom je een heel eind.
Een paar Engelse termen maken je zoekgebied ook wat groter.(Vintage, classic, enz)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#219 | Geplaatst: 7 juni 2009 20:53 | Aangepast door: Erik1 
Dit is het prototype van de Poolse constructeur Synakiewiecz.

In de AMT stond het volgende:

X4: unieke variant op tweetaktmotor
vrijdag 25 april 2008

Is de tweetakt als krachtbron voor wegvoertuigen dood? Niet volgens de Poolse constructeur Synakiewiecz. Op basis van een klein proefmodel vroeg hij patent aan op zijn tweetaktmotor. En combineerde vervolgens vier daarvan tot de JJ2S X4. Daaromheen werd het prototype JJ2S X4 500 motorfiets gemaakt. Een prachtstuk...

http://www.amt.nl/upload/144031_657_1208869737986-jj2s-x4-tweetaktmotorfiets-3.gif

Alleen al uit het feit dat geen aansprekende merknaam werd bedacht, of een verleidelijke typenaam, blijkt wel dat alles draait om de techniek. JJ2S staat voor de initialen van de uitvinder, met de 2 ertussen als aanduiding voor het tweetaktprincipe.
X4 slaat op de motoropbouw, een 500 cc viercilinder in X-opstelling. Een soort stermotor, mede mogelijk gemaakt door de bijzondere tweetaktconstructie.

http://www.amt.nl/upload/144036_657_1208869737961-jj2s-x4-tweetakt-2.gif

Modelvliegtuigmotor
Blijkbaar werd Synakiewiecz geïnspireerd door de miniatuurtweetakten die gebruikt worden in de modelbouw. Zijn idee werkte hij eerst uit als een 6,5 cc motortje voor modelvliegtuigen. Vervolgens wilde hij bewijzen dat het op grotere schaal ook werkt, wat niet zonder meer vanzelfsprekend is.
Bij zijn tweetakt is het min of meer zo dat de zuiger stilstaat en de cilinder beweegt. Een zeer belangrijk element is dat de JJ2S niet aanzuigt via het carter, zoals gebruikelijk bij tweetakten. Hij heeft wel mengsmering nodig, voor de bewegende cilinderwand.


Omdat het cartervolume nu geen rol speelt, en de krukassmering geen probleem is, werd de X4-opstelling mogelijk. Daarvoor werd een bijzondere krukasopbouw gebruikt die een meneer Bakera uitdacht. Hypocycloïde, noemde hij het bewegingsprincipe.

http://www.amt.nl/upload/144037_657_1208869737947-jj2s-x4-tweetaktmotorfiets-1.gif

Prachtig in eenvoud
We kunnen u slechts aanraden de animatievideo bij dit bericht aandachtig te bekijken. Dan ziet u hoe een borst aan de bewegende cilinderwand zorgt voor aanzuiging, via een Reed-membraanklep.
In de wand zitten poorten voor inlaat en uitlaat. Keurig wordt het mengsel in een kleine verbrandingskamer rondom een bougie geperst.
Een andere animatie laat zien hoe de 'hypocycloïde'-krukas drijfstangen overbodig maakt. De cilinderwanden van de JJ2S kunnen direct rechtstandig worden aangedreven.
Daarvan maakte Synakiewiecz een boxeropstelling, met twee cilinders tegenover elkaar. En over een kwart slag gedraaid nog twee, voor een enorm smalle viercilinder.

http://www.amt.nl/upload/144041_657_1208869737873-jj2s-x4-tweetaktmotorfiets-2.gif

Op wielen gezet
De uniek smalle constructie van de X4 is geknipt voor tweewielers. Dus werd rond de JJ2S een motorfiets gebouwd. Die gebruikt het X4-blok als dragend deel. Eigenlijk is dus alleen maar voorop en achterop het motorblok een wiel geschroefd, plus een draagframe voor zitting en tank.


Het resultaat ziet er erg mooi uit. Hooguit ligt het zwaartepunt van het X4-blok wel wat hoog, waardoor deze motorfiets mogelijk niet zo vlot zal sturen.
Maar ach, wie maalt daarom bij zo'n exotische schoonheid. Het 500 cc blok zou liefst 110 kW bij 8000 t/min leveren. De voorbeeldig simpele opbouw leidt tot een totaalgewicht van maar 155 kg voor deze motorfiets. Volgens Synakiewiecz zou met injectie en elektronisch motormanagement probleemloos voldaan kunnen worden aan de geldende uitlaatgaseisen.


Helaas ga ik het niet redden vanavond een nieuwe foto te plaatsen... Als het goed is
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver toto

Forum Lid 
#220 | Geplaatst: 7 juni 2009 22:19 
Had geen tijd om te zoeken en geen internet op 't werk maar hij is wel heel leuk.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver MAST

Moderator 
#221 | Geplaatst: 7 juni 2009 22:28 | Aangepast door: MAST 
Ja, Erik heeft het helemaal goed!
Ik wacht in spanning op de volgende foto.
Bijzonder ding die Synakiewiecz fiets.
(dat rijmt)
Jammer dat ik het animatie filmpje niet zie. Lijkt me heel apart om de werking eens te zien.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#222 | Geplaatst: 10 juni 2009 09:12 
Hallo Erik, krijgen we nog een nieuwe "raadplaat"?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#223 | Geplaatst: 10 juni 2009 19:10 
Sorry mensen, het heeft even geduurd maar hier is dan het volgende raadplaatje:

http://www.vanengelenhoven.net/Toch%20nog%20een.jpg

Hoe ben ik er aan gekomen? Gewoon mijn motor encyclopedie opgeslagen en toen zag ik de ... staan. Ik had nog nooit van het merk gehoord maar Google uiteraard wel.
Succes met zoeken

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#224 | Geplaatst: 11 juni 2009 10:52 
Iets Engels uit de jaren 1920-1925?
Weet nog niet precies welke....
Ik zoek rustig verder.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#225 | Geplaatst: 11 juni 2009 18:55 | Aangepast door: Erik1 
... 1927 ...
... niet engels ...
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Pagina  Pagina 15 van 16:  « Vorige  1  ...  13  14  15  16  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Quiz

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven