Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Olieverbruik

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2003 12:42 
Ik heb mijn CX sinds februari en heb (mede door sleutelperikelen) nog niet veel kunnen rijden. Ik heb gemerkt dat-ie toch wel een slokje olie lust: een kwart liter op de laatste 2.000 kilometer. Is dit normaal? Op het prikbord heb ik geen berichten over olieverbruik kunnen vinden. Hoeveel olie verbruikt jullie CX/GL?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver RenePool
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2003 13:11 | Aangepast door: RenePool 
Hoi Floris,

Mijn Silverwing 500 verbruikt nagenoeg geen olie.
Ik wissel elke 6000 km olie, dat is elke 3 maanden. Ik vul tot de maximum van de pijlstok, bij oliewissel istie op de helft. Mijn carterontluchting slangetje is dan wel nokvol met smurrie.

Maar vooralsnog zou ik me er niet te veel druk om maken. Volgens mij is het niet dramatisch. En als je het verbruik weet, dan kun je er rekening mee huoden, toch?

René

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2003 14:36 
Ha Rene, bedankt voor je reactie. Ik ga 't goed in de gaten houden en dan zie ik wel.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 aug. 2003 17:47 
Hoi Floris,

Een kwart liter olie op 2000 kilometer is niet zorgwekkend voor een toch al 20 jaar oude motor. Mijn Silverwing heeft tot nu toe een halfe liter olie op 2000 mijl verbruikt inclusief een lekke pakking waar wat uitdrupt. (Controleer wel even ofdat je blok droog is.) Het zou kunnen dat er hier en daar wat uitzweet wat ook geen probleem is.

Groetjes,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2003 01:17 
als je zelf je kleppen gesteld hebt is het aan te raden om te kijken of er olie uit de 'leegloopgaatjes' van de bougie uitsparingen loopt. (een klein gaatje aan de zijkant van de cilinder) Als dat zo is dan zit je binnenste klepdeksel pakking niet goed. Als je valbeugels hebt dan zit daar ook olie op dus kan je het nog makkelijker zien.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 aug. 2003 02:09 
Hoi Floris,

tjonge je bent te benijden met dat geringe olieverbruik. Mijn woon-werk CX met inmiddels zo'n 125.000 km op de klok lust zeker wel een halve liter op de 1.000 km (en het blok lekt absoluut geen druppel olie). Niets verontrustend omdat 70-er jaren motoren m.n. de hoogtoerige zoals een CX wel tot max. 1 liter op de 1.000 km mogen gebruiken voordat geadviseerd wordt over te gaan tot revisie. Bij een CX is dat meestal het vernieuwen van de klepseals, ik heb het nog niet meegemaakt dat ook zuigerveren vernieuwd moesten worden.

Genoemde CX gaat nog steeds als de brandweer (zeker nog zo'n 180 op de klok; overigens wel getest op de duitse autobahn), al gaat de laatste paar maanden het benzineverbuik wel iets omhoog (van 1:20 naar gemiddels 1:18), dus misschien een keer andere carbs monteren of sproeier(naalden)s maar eens vernieuwen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 aug. 2003 23:10 
Hallo allemaal,

Is dat blok in de aanbiedeing? Teken ik blindelings voor. Tot één liter op 1000 km. hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Mijn CX zit nu op een halve liter per 1000 km. en een brandstofverbruik van 1:18. Hoewel dit dus nog allemaal acceptabel is, ben ik toch van plan het blok aankomende winter technisch en optisch te reviseren.
Bij-de-weg: olie vullen tot het max-streepje heeft meestal niet veel zin. Meestal gooit het blok er dan snel wat olie "uit", om vervolgens te stabiliseren ergens tussen max en min in.
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver willem
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 aug. 2003 10:19 
De bij-de-weg opmerking van roelof ben ik het helemaal mee eens. als ik het oliepeil van m'n cx opvul tot het max, zit het peil na 100 km weer vlak boven het minimum, alwaar het dan mooi stabiliseert.
verbruik kwart liter op 100 km.
geen lekkages / geen rook.

Schrijver petophetnet
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 aug. 2003 14:08 
Ik heb net 1400 km in 1 dag gereden, 140 tot 150 km per uur de hele weg 18 uur lang. en geen druppel olie verbruik.

een beetje olie verbruik is zeker niet erg als je maar wel het niveau in de gaten houd.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 sept. 2003 12:35 | Aangepast door: Floris 
Ik ben qua olieverbruik toch niet zo te benijden als ik dacht. Naar aanleiding van deze discussie ben ik het verbruik precies gaan bijhouden en ik zit op 0,5 liter per 1.000 kilometer. Dat is volgens kenners niet verontrustend maar ik vind 't toch wel irritant om zo vaak bij te vullen. Ik heb geen last van olielekkage, alle pakkingen en O-ringen zijn vernieuwd. Het blok is aan de buitenkant nagenoeg droog. Kilometerstand: 115.000.

Stel dat ik dit tijdens de winterstop wil aanpakken, wat moet ik dan doen? Kan ik volstaan met het vervangen van de klepseals?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 sept. 2003 18:39 
olie verbruik komt hoofd zakelijk van lekkage daarnaa zuigerveren,versletenzuigers of cylinderwanden te glad[versleten], rubbers klepsteelen ,motor word te heet thermostaat werkt niet goed,radiateur zit dicht ,waterpomp werk niet goed[dus geen genoeg koeling,etc.etc.]
wat te doen van de winter,olie verbruik mag halve liter per duizend kilometer zijn groeten ouwe-jan

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#12 | Geplaatst: 21 sept. 2003 18:52 
olie pijlen kan op twee manieren,eerste motor op bok dan oliepijlstokje er uit draaien dan moet de olie boven de kruisjas staan of bovenste streep,
de tweede manier is motor op de bok olie pijlstokje er uit draaien af vegen met doek of papier ,pijlstokje er inbrengen en niet aandraaien als olie half aan geeft is het carter op pijl,meer zit er te veel in wat de motor gebruikt on ook de motor te warm wordt
ouwe-jan

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven