Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Hoera, hij doet 't!

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 april 2010 18:16 
Dit wil ik graag met jullie delen:

Mijn restauratieproject van de '78 CX500 motorfiets is bijna klaar. Vandaag heb ik proefgedraaid. Een verslagje hieronder.

Korte inleiding:
Ik heb de CX in 2008 rijdend gekocht. Hij lekte iets olie bij de keerring van de schakelpook. De fiets heeft vervolgens anderhalf jaar uit elkaar gelegen voor restauratie. Het blok is grotendeels intact gebleven. Het achterdeksel is eraf geweest om de waterpompseal en o-ringen, keerringen en pakkingen te vervangen. De cylinderkopdeksels zijn erafgeweest om de kleppen te stellen.

Gisteren heb ik voor het eerst geprobeerd te starten. En met succes, want de motor sloeg na een minuut, na wat aarzelend geplof, aan! Rijden doet ie, schakelen doet ie, (ont)koppelen volgens mij ook.

De eerste kinderziektes hebben zich ook al aangediend. Ik zal via de zoekmachine aan antwoorden proberen te komen, maar wie me hier nog een tip of advies kan geven, heel graag!!!

De kinderziektes:
1. Blok liep op 1 cylinder (links). Soms kwam de 2e erbij. De uitlaat links werd gloeiend heet, rechts lauw. Dit was al bekend bij de vorige eigenaar. Ik zal een paar km moeten rijden voordat de rechterpoot erbij komt. Helaas kan ik dat niet testen omdat de motor niet verzekerd is e.d..

2. Toerental is erg onregelmatig bij stationair lopen. Hij loopt heel mooi (zeg 2000 toeren), maar dan ineens knalt ie omhoog naar 5000 toeren. Paar seconden later gaat ie weer terug naar 2000 toeren. Oorzaak??? Lucht in de benzineleiding? Heb een oud verfblik als benzinetank genomen, met een benzineleiding van zo'n 40cm, niet echt ideaal dus. Of is er toch iets anders aan de hand?

3. Motor sloeg bij stationair draaien steeds af. Daarom gaskabel wat strakker gezet, zodat ie standaard wat meer toeren maakt. Nu draait ie stationair wel redelijk (sloeg soms toch nog af).

4. Het lijkt erop dat de choke het niet doet. Als ik aan de chokehandel trek dan hoor ik bijna géén verschil in het motorgeluid. Sterker nog, ik heb het gevoel dat toen ik de chokehandel helemaal uittrok, het motorgeluid juist iets inzakte i.p.v. versterkte. De chokekabel trekt wel netjes de hevel op de carburateur naar voren, zo ver ie kan.

5. Blok lekt paar druppels olie uit de gaten onder de cylinderkopdeksels. Links én rechts. Ik ben hier tijdens de restauratie niet geweest, dus dit probleem is spontaan ontstaan. Hopelijk gaat het ook weer spontaan weg?

6. Blok lekt paar druppels koelvloeistof bij het achterdeksel. Nog niet bekend waar het exact vandaan komt, waterpompbehuizing of seal. Het plasje vloeistof lag precies op het platje v/h achterdeksel, in het midden v/h blok.

7. Naald v/d toerenteller blijft soms hangen, bijv. bij 5000tpm, ook al is het werkelijke toerental lager. Probleem lost zich steeds vanzelf op als ik wat met het gas speel, maar het keert steeds terug.

Nou, dat was het wel zo'n beetje.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 12 april 2010 21:46 
1, 2 en 3. Het lijkt erop dat je rechter cilinder niet meedoet, of soms.
Controleer de bougiekabels op breuk, de bougieddoppen op corrosie en wissel de bobines eens om. Doet ie dan rechts wel mee, en links niet, weet je de oorzaak.
4. Probeer of je aan de kant van het luchtfilter bij je carbs kan komen, en kijk of de vlinderklep dicht gaat als je de choke kabel uittrekt.
5. Waarschijnlijk heb je met kleppenstellen de rubber ring in het midden (om het bougiegat) niet of niet goed terug gezet. Dan lekt de olie via dat kleine gaatje uit je cilinderkop.
6. Goed kijken waar je het vandaan ziet komen, zit het slangetje op de waterpomp wel goed vast?
7. Lastig te beoordelen, misschien is je meter niet best meer, of je toerentellerkabel is de boosdoener.
Verwijder de kabel en probeer of de teller met een boormachine wel goed ronddraaid. (maak zelf een vierkantje voor de aandrijving door een spijker oid vierkant te vijlen)
Ik weet niet meer zeker of de boor nou links- of rechtsom moet draaien. Voorzichtig proberen!
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 april 2010 22:43 
Bedankt voor de tips, Marcel. Genoeg stof om de komende dagen te experimenteren!
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Dre67
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 april 2010 07:44 
De boor moet links om draaien, dus met de naald mee.
Voor de rest lijkt me dat wat Mast schrijft allemaal goed te kloppen.
Dat met dat gaatje aan de zijkant van de kop wist ik niet.
Heb ik dus ook weer wat geleerd.

Groet,

Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 april 2010 20:33 | Aangepast door: JiMi 
Ben bezig met punten 1, 2 en 3 te verhelpen. De bougies vonken goed, dus het probleem wordt m.i. niet veroorzaakt door de bougies/bobines/kabelboom.

Blijft over de carbs. Ik twijfel wat ik nu het beste kan doen:
A. de carbs synchroniseren.
B. de carbs schoonmaken.
C. allebei, maar eerst A dan B of andersom?

Voor A. moet ik een synchroniseersetje kopen, maar dat is geen probleem want ik ben bijna jarig, dus leuk kadootje....
Maar voor B. moeten de carbs er onderuit gehaald worden. En schoonmaken is een hele klus i.v.m. dat het ook weer allemaal moet worden afgesteld, lijkt mij. En dat lijkt mij nog niet zo makkelijk. Maar moet ik voor goed afstellen nog meer (dure) meetapparatuur hebben dan alleen een synchroniseersetje???

Schrijver Dre67
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 april 2010 06:27 
De juiste volgorde zou moeten zijn.
1, de cabs schoonmaken.
2, kleppen stellen.
3, de statinair sproeiers stellen. ( draai ze er helemaal in en dan weer twee slagen uit. Laat de motor iets versneld lopen en zoek met de stelschroef van één carb het hoogste toerenstal, dan draai je hem er in tot hij 100 toeren gezakt is. dan het zelfde met de andere carb.
4, synchroniseren.

En klaar.
Groeten,
Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 april 2010 07:07 
Over het schoonmaken:
Valt er iets schoon te maken door enkel de dekseltjes eraf te halen en daaronder schoon te maken?
Of moet ik ook het onderste deel openmaken? In het laatste geval moeten de carbs eronderuit.

Schrijver Dre67
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 april 2010 07:17 
De carbs moeten er zeker onder vandaan.
Alles open en er af draaien wat er af kan.
Goed schoonmaken met remreiniger en lucht.
Wel alles weer op de goeie plek terug zetten.
Oppassen met de stasionair sproeier.
Daar zit een veer , een plaatje en een rubbertje onder.
Ook de hoogte van de vlotter even na kijken 15,5 mm.
De carb op zijn kop houden en dan vanaf de carb meten tot de bovenkant vlotter.
Mocht dit te moeilijk worden kom dan even langs, help ik je wel even.

Groeten,

Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 april 2010 07:28 
He bedankt Dre voor de waardevolle tips! En voor de uitnodiging.
Laat ik het eerst zelf eens proberen. Ik heb ook al e.e.a. in het Peters-boek gelezen dus ik kom vast een heel eind.

Bedankt.

Schrijver Dre67
Gast 
#10 | Geplaatst: 20 april 2010 07:31 
Graag gedaan.

Mocht het echt niet lukken dan hoor ik het wel.

Groeten,

Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 april 2010 21:57 | Aangepast door: JiMi 
Net de stationair sproeiers bekeken. De sproeier rechts (de zijde waar zich ook de problemen voordoen) kon ik maar 3/4 slag indraaien. Da's wel erg weinig. Links kon ik 'm wel 2 slagen indraaien.
Daarna beide sproeiers eruit gehaald. Er zaten geen ring en rubber meer om, wel een veer. Misschien zitten ring en rubber nog klem in het gat, maar dat kon ik niet zien. Misschien maar eens in het gat peuren met een stokkie.

Kortom, ik ben op de goede weg, lijkt me

Schrijver Znoek
Gast 
#12 | Geplaatst: 21 april 2010 22:55 
Grappig die methodes, probeer ook eens de hamer, werkt bij alle problemen hihi Knutsel maar goed verder! Alles zelf oplossen zo hoort het lol

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 april 2010 23:01 
Wil eerst de hakbeitel proberen, een hamer is gelijk zo rigoureus

Schrijver Dre67
Gast 
#14 | Geplaatst: 22 april 2010 07:44 
Je kan er ook 10 bar lucht op zetten, moet je zien wat er dan allemaal uit springt.
Dat plaatje en dat rubbertje blijven er meestal in zitten.
Met een beetje gepullik komen ze er wel uit.
Pas wel op dat je het rubbertje niet beschadigd aan de draad.
3/4 slag is veel te weinig.
Dat was dus al niet goed.
Maar goed bezig zo.

Groeten,

Dré

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 juni 2010 18:39 | Aangepast door: JiMi 
Even een update:
Probleem 1+2 (onregelmatig stationair lopen en op 1 poot) bestaan nog steeds.
Ik heb al een andere set carburateurs eronder zitten. Ook heb ik de bobines en de bougies verwisseld. Weerstanden uit de bougieleidingen verwijderd. De motor blijft onregelmatig lopen en het blijft de rechterpoot die er pas later bijkomt. Wat kan nou nog meer de oorzaak zijn?

Klik HIER voor een filmpje met geluid. Let goed op mijn hand en het motorgeluid. Ik doe echt bijna niets en toch knalt het toerental haast door het plafond.

Herkent iemand dit gedrag?

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Hoera, hij doet 't!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 7
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven