Dit wil ik graag met jullie delen:
Mijn restauratieproject van de '78 CX500 motorfiets is bijna klaar. Vandaag heb ik proefgedraaid. Een verslagje hieronder.
Korte inleiding:
Ik heb de CX in 2008 rijdend gekocht. Hij lekte iets olie bij de keerring van de schakelpook. De fiets heeft vervolgens anderhalf jaar uit elkaar gelegen voor restauratie. Het blok is grotendeels intact gebleven. Het achterdeksel is eraf geweest om de waterpompseal en o-ringen, keerringen en pakkingen te vervangen. De cylinderkopdeksels zijn erafgeweest om de kleppen te stellen.
Gisteren heb ik voor het eerst geprobeerd te starten. En met succes, want de motor sloeg na een minuut, na wat aarzelend geplof, aan! Rijden doet ie, schakelen doet ie, (ont)koppelen volgens mij ook.
De eerste kinderziektes hebben zich ook al aangediend. Ik zal via de zoekmachine aan antwoorden proberen te komen, maar wie me hier nog een tip of advies kan geven, heel graag!!!
De kinderziektes:
1. Blok liep op 1 cylinder (links). Soms kwam de 2e erbij. De uitlaat links werd gloeiend heet, rechts lauw. Dit was al bekend bij de vorige eigenaar. Ik zal een paar km moeten rijden voordat de rechterpoot erbij komt. Helaas kan ik dat niet testen omdat de motor niet verzekerd is e.d..
2. Toerental is erg onregelmatig bij stationair lopen. Hij loopt heel mooi (zeg 2000 toeren), maar dan ineens knalt ie omhoog naar 5000 toeren. Paar seconden later gaat ie weer terug naar 2000 toeren. Oorzaak??? Lucht in de benzineleiding? Heb een oud verfblik als benzinetank genomen, met een benzineleiding van zo'n 40cm, niet echt ideaal dus. Of is er toch iets anders aan de hand?
3. Motor sloeg bij stationair draaien steeds af. Daarom gaskabel wat strakker gezet, zodat ie standaard wat meer toeren maakt. Nu draait ie stationair wel redelijk (sloeg soms toch nog af).
4. Het lijkt erop dat de choke het niet doet. Als ik aan de chokehandel trek dan hoor ik bijna géén verschil in het motorgeluid. Sterker nog, ik heb het gevoel dat toen ik de chokehandel helemaal uittrok, het motorgeluid juist iets inzakte i.p.v. versterkte. De chokekabel trekt wel netjes de hevel op de carburateur naar voren, zo ver ie kan.
5. Blok lekt paar druppels olie uit de gaten onder de cylinderkopdeksels. Links én rechts. Ik ben hier tijdens de restauratie niet geweest, dus dit probleem is spontaan ontstaan. Hopelijk gaat het ook weer spontaan weg?
6. Blok lekt paar druppels koelvloeistof bij het achterdeksel. Nog niet bekend waar het exact vandaan komt, waterpompbehuizing of seal. Het plasje vloeistof lag precies op het platje v/h achterdeksel, in het midden v/h blok.
7. Naald v/d toerenteller blijft soms hangen, bijv. bij 5000tpm, ook al is het werkelijke toerental lager. Probleem lost zich steeds vanzelf op als ik wat met het gas speel, maar het keert steeds terug.
Nou, dat was het wel zo'n beetje.