Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

 
 
Pagina  Pagina 10 van 13:  « Vorige  1  ...  9  10  11  12  13  Volgende »

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#136 | Geplaatst: 19 mei 2011 22:42 
Ik zit nu net boven de 1000 euro aan onderdelen maar ik neem aan dat jij hem ook hebt laten taxeren want inderdaad nu is de dagwaarde nihil mochten ze je aanrijden of iets dergelijks. Op foto is alles mooier en ook ik plaats de mooiste foto's dus waarschijnlijk zijn ze zeer gewaagd aan elkaar Ik heb vanavond ook nog een ander project afgerond, een opgeboorde Harley 1200 sportster naar 1340cc De volgende Harley staat ook weer klaar voor een lekdichtheids test ivm teveel olie spugen via de carterventilatie en komend weekeind nog even een ST1100 in elkaar zetten als Boonstra tenminste een andere cardanas opstuurd

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#137 | Geplaatst: 19 mei 2011 22:43 
En het blok heeft weer zijn eigen merktekens terug,



En daarna weer vrolijk verder met die kleppendeksels, het schuren kost zeer veel tijd en blijft een vreselijke klus maar het moet gewoon voor de netheid. De koelribben zijn net te diep voor de meeste poetsmiddelen die we hier hebben maar we hebben alles geprobeerd,



En dan blijkt de tandenborster de uitkomst te zijn, lekker pappen en nat houden,



En dan is eindelijk het 1e kleppendeksel klaar voor montage, alle afdichtingen nieuw gestoken en een nieuwe kaars erin, netjes aangetrokken en de kabel aangesloten en deze kant heeft alleen nog een napoetsbeurtje nodig voor de foto later



Op naar kleppendeksel nummer 2.............deze is al grof geschuurd en morgenavond verder met nat schuren!

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#138 | Geplaatst: 23 mei 2011 00:00 
Van de kleine heftafel naar de grote heftafel voor de afronding en tussendoor dan natuurlijk even een plaatje buiten voor het huis,



En eenmaal binnen in la garage eerst eens de nieuwe accu erin gezet en dit zijn ze, de Yuasa, deze geeft dus 13,28V zo los op de werkbank na volledig doorladen van de druppellader, de MQP kwam niet verder dan 12,81V , bij het indrukken van de startknop kakt de MQP naar 11,89 en deze blijft de mooie waarde aanhouden van 12,89V heeft tevens een hogere capaciteit en houdt het veel langer vol. Het is vast net als met doktoren, de 1 loopt er mee weg de ander spuugt erop maar geef mij maar een Yuasa



De carbs hebben ook weer een plaats gekregen, BA heeft zich nog uitgeleefd op de kappen welke nu ook weer toonbaar zijn waarvoor mijn grote dank :039: Carbs hebben een krappe ruimte om weer terug te bouwen maar het is gelukt dankzij de soepele rubbers. Ook zijn natuurlijk de nieuwe bedieningskabels weer aangesloten en de nieuwe chokekabel is eigen geen verbetering ook al is deze nieuw, trek je de choke uit dan wil deze net zo hard weer terug naar beneden vallen, als het goed is heb ik nog zo'n houdertje waarin je de onderzijde van de kabelbevestiging drukt zodat deze omhoog blijft staan evengoed gaat alles nu heel soepel,



Dit ziet er weer behoorlijk compleet uit en eigenlijk niks in de weg om de motor weer eens een keer te starten,



Zij het niet dat er nog 1 kleppendeksel wat netter moest worden maar gelukkig is dat vandaag een feit, ik moet erbij vermelden dat ze zeker niet 100% netjes zijn geworden want de tand des tijds heeft toch teveel verwering achter gelaten en aangezien deze kleppendeksels niet van 100% aluminium zijn maar een legering waarvan ik de naam even kwijt ben zie je nog wat sporen maar nu is het goed bij te houden en ik ben het best beu al dat poetsen de laatste tijd :+



Oke.............tromgeroffel want nu het blok echt compleet dicht is kan er gestart worden en dus de wasbenzinefles opgezocht met daarop een schenktuitje van de lampenolie die door de originele dop steekt en je dus makkelijk een benzineslang opschuift............hoe makkelijk kan het leven zijn van de sleutelaar!



Oke een klein tankje die aan het plafon hangt is nog beter maar dit werkt ook zo voor de snelle starter, fles op de kop en het werkt. Eerst heb ik nog even doorgestart zonder vonken om er zeker van de zijn dat de olie overal verspreid zit en vervolgens even doorstarten en de Blauwe Engel sloeg direct aan :039: Op de choke even laten pruttelen en het blok klinkt stil, heel erg stil zelfs en nergens lekt er gassen uit de uitlaten op plaatsen waar het niet mag lekken, ik had het idee dat de enkelwandige voorbochten een iets meer geluid zouden geven maar niks is minder waar...........het is stil. Lekkage.........jawel we hebben vloeistof onder het blok en dit uit de linker carb, waarschijnlijk is het vlotterniveau iets te hoog want ik heb de carbs gereviseerd en dus zou de vlotterafdichting op orde moeten zijn, rommel ertussen vermoed ik ook niet dus kwestie van vlotterniveau nogmaals meten al hadden we dat eerder ook gedaan, eventueel is er een vlotter lek maar dit gaan we nakijken. Lekkage nummer 2.............ik vermoed niks ernstigs meer er kwamen enkele druppel koelvloeistof uit het gaatje nabij de waterpomp, terwijl het blok warmer werd zag ik ook geen druppels meer en waarschijnlijk is dan de keramische ring op het koolstof ingesleten en gezet.............we houden de moed erin. De carbs moeten nog synchroon gezet worden maar het stationair en gasreactie zijn goed, wel spuugen de dempers er wat demperwol uit maar dit kennen we van de caferacer die ondertussen compleet leeg zijn. Morgen is het blok afgekoeld en weten we weer meer...............voorlopig klinkt het prima en leeft de CX500 weer!

Op naar het volgende en hier heb ik me lelijk in vergist, ik had nog een uurtje over en dus wilde ik ,,even'' de radiateur kap terug plaatsen omdat alles hierachter er droog uit zag na draaien blok, poppetje gezien, kastje dicht zeg maar.............helaas je krijgt deze kap er moeilijk tussen met al gemonteerde bochten en remleidingen,



Eenmaal op zijn plaats gefrubelt viel me iets op waar ik eerder al over had gedacht maar dit was een ruim half jaar terug, de onderste koelwaterslang zit echt tegen de beschermkap aan en hierdoor komt het boutgaatje net niet in het zicht door de kap heen, met duwen en rommelen bereik je ook weinig dus alles weer er van tussen gesloopt en de radiateurkap aan de binnenzijde wat uitgedremeld, passen/meten en uiteindelijk zit het dan weer op zijn plaats maar dan ben je zo een anderhalf uur verder,



Ik heb uiteraard de radiateur nog losgehaald om te zorgen dat deze iets naar voren kwam maar ook dit hielp niet, ik zie regelmatig Cxen zonder beschermkap en misschien is dat wel de reden...........ze kregen ze niet terug en meer mensen hebben dan vaak zoiets van.............laat maar zitten/achterwege..........ik moet hem erop hebben en dan maar een uurtje langer kloten,



Zo we zijn weer een stukje verder, nog een paar onderdelen zien te scoren waaronder een zeer nette schakelpook, een net schakelpedaal en een stel nette hitteschildjes maar deze laatste zitten in de pen, als ik de overige delen niet te pakken krijg dan ga ik die hier liggen bewerken tot ze netjes zijn maar eenmaal aangetast chroom is moeilijk netjes te krijgen en dan doel ik op de vele pukkels in het chroom. Wat er wel onderweg is uit Duitsland is een stel nieuwe originele RVS spiegels, deze heb ik mijn eigen kado gedaan van het vakantie geld wat als het goed is onderweg is.............de spiegels welke hierop zaten waren qwa chroom best netjes maar bij beide spiegels was het glas licht verweerd en begon de achterzijde van het glas te verweren waardoor je die lichtplekken krijgt. Spiegels vallen behoorlijk op en straks zijn ze dan gloedje nieuw!

Morgen weer meer CX-plezier en we gaan op zoek naar een taxateur om eens te zien wat een Cx na een grote beurt doet qwa waarde, tevens wil ik de Honda CB500T laten taxeren aangezien dit nog niet is gedaan en ook hier de dagwaarde nihil is, eventueel misschien interessant om met meerdere een taxatiedag te plannen waardoor het bedrag van de taxateur naar beneden kan...............we gaan het beleven!

Deze moet dus nog getaxeerd worden!


Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#139 | Geplaatst: 23 mei 2011 12:32 
Je blijft toch maar volhouden, respect!
Wat die chokekabel betrefd, je weet toch dat je onderaan die ring kan verdraaien zodat ie net zo vlot of zo stroef gaat als je zelf wil?
Zou je motor graag eens in levende lijve zien... . Komt nog wel.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#140 | Geplaatst: 23 mei 2011 18:26 
Die ring mis ik inderdaad en had er een houdertje voor met een sleufje in, evengoed heb ik een originele gevonden dus straks een stroeve kabel Ja nog even volhouden en dan zoek ik een evenement op van de club al is bijna alles een heel eind en de dagen spaarzaam ook gezien ik meerdere motoren heb en dus meerdere clubs bezoek maar deze komt vast een keertje voorbij

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#141 | Geplaatst: 23 mei 2011 23:49 
Ik baal toch wel van die tank, het liefste zou ik hem weg brengen naar de spuiter en bestikkerd weer ophalen en hoppa klaar, monteren en klaar maar helaas dit zit er gewoon niet in zonder superaanbieding, ook de steenslag bij laten werken door middel van airbrush is een kostbare zaak................bestond de grote beurt nog maar dan mochten die het eens voordoen maar ook dit is helaas dus zelf wat prutsen..........de steenslag,



Het wegborstelen van de blanke lak, vervolgens het steenslagpuntje wegdremelen met super kleine steentjes en plastick borsteltjes, heel voorzichtig en vooral niet uitschieten,



Roestpuntjes weg halen zonder al te veel beschadigingen rond de steenslagkrater..........je voorkomt gewoon niet dat het een behoorlijke krater ontstaat en deze moet dan weer opgevuld worden met verf want plamuren met mini-gereedschap is aan mij niet besteed,



De onderlaag van de lak, deze moet je eerst aanbrengen als hechter en voor de kleur die je een beetje door de lak heen ziet als meneer honda dit heeft gedaan,



En na een aantal laagjes verf/lak is de krater opgevuld en ligt de lak net iets hoger dan de originele lak en dit om morgen een poging tot polijsten van de lak uit te voeren.............voorlopig vindt ik het niks en teveel kleurverschil terwijl dit de juiste kleur zou moeten zijn maar na de blanke lak laag weten we meer..........en dat is hopelijk morgen!


Schrijver Carnax

Forum Lid 
#142 | Geplaatst: 24 mei 2011 11:47 
Aah! Ik ben benieuwd! Ook dit lijkt me doodeng. :P
Als het werkt mag je mijn tank ook wel doen ;)

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#143 | Geplaatst: 24 mei 2011 18:32 
Ik had er al meer in de mail staan Maar we gaan het beleven en zien blijven dat is zoiezo een feit

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#144 | Geplaatst: 24 mei 2011 22:42 
De lekkende carburateur aan de linkerzijde moet toch een keer afdichten en dus vanavond het vlotterniveau opnieuw bekijken en afstellen, de carbs zijn uiteraard voorzien van een aftermarkt revisiesetje en dus moest de vlotterafdichting wel op orde zijn en dat is ook zo gelukkig. Ook de vlotter zelf is dicht en drijft gewoon keurig op benzine............vlotterniveau nader bekeken en iets minder hoog afgesteld en de vlotterbak weer terug............nog steeds druppelen en dus is er iets niet goed en weer verder zoeken,



Als het vlotterniveau goed staat, de vlotter niet lek is en de vlotterafdichting prima op orde is blijven er maar weinig zaken over waarom de vlotterbak overloopt en uiteindelijk is de fout gevonden!!! Het overloop-pijpje zit onderin de vlotterbak gemonteerd direct in het aluminium en deze is er vanaf fabriek ingeperst............precies op de afdichting van vlotterbak met overloop-pijpje is er een lek ontstaan waardoor de vlotterbak dus langzaam leegdraint...........je verzint het niet maar het kan dus echt wel. Voortaan gaat elke carbs hier gecontroleerd worden op afdichting van het overloop-pijpje



En als de vlotters afdichten dan rest er qwa afstelling nog 1 ding en dat is het synchroon zetten van de carbs en dit was deze keer wel een erg makkelijke klus want na warm draaien van het blok, monteren van de pijpjes op de inlaatrubbers en de vaccuüm-meters aansluiten hadden we een synchroon afstelling waar Benny de caferacer jalours op zou worden.............beide carbs staan dus gewoon netjes gelijk ook bij gas geven en gas lossen, spulletje weer opgeruimd en met nieuwe schroefjes en afdichtringen is ook deze klus weer gedaan,



De nieuwe spiegels waren vandaag aangekomen en alvast even gekeken hoe deze uitkomen, de linkerspiegel krijgt nog een verlengbout zodat ze gelijk staan want deze zit immers op de koppelingshendel-houder en de rechter op de rempot-houder waardoor ze nu ongelijk uitkomen,



Zicht zonder ,,weer'' plekken in het glas...............heerlijk!



De tank gaan we het verder niet meer over hebben, dat is geen suc6 met die lakdruppels en dus is er een bekende airbrusher gemaild met een aantal vragen en een afspraak om eventueel een deel van de tank te spuiten.............we gaan het afwachten!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#145 | Geplaatst: 24 mei 2011 22:55 
Hoe heb je het nu opgelost met dat vlotterbakje? Het lek gedicht, zo ja hoe?

En die blauwe verf wijkt inderdaad wel erg af. Balen man. Is het wel Candy Saphire Blue PB3CC?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#146 | Geplaatst: 25 mei 2011 18:18 
undefined:
Hoe heb je het nu opgelost met dat vlotterbakje? Het lek gedicht, zo ja hoe?

En die blauwe verf wijkt inderdaad wel erg af. Balen man. Is het wel Candy Saphire Blue PB3CC?

Ja het is helemaal die kleur en valt mij ook tegen terwijl juist deze lak meestal goed uitkomt qwa kleur, evengoed hoop ik een positief bericht te krijgen van de airbrusher en geef ik zomaar eens iets uit handen

Ik heb een andere vlotterbak opgezocht, ik heb een setje of 30 liggen van verschillende motoren dus meestal vinden we wel iets passends in de 4 kub motorzooi hier

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#147 | Geplaatst: 25 mei 2011 23:57 
De buddy is de originele en het dekje is nog prima in orde, lekker soepel en de naden/stiksels niet uitgedroogd, de onderzijde is de metalen versie en werkelijk keihard maar er is een klein beetje vliegroest aanwezig dus deze vanavond onder handen genomen,



Geschuurd, goed ontvet en afgeplakt want verf en een dekje gaat zeker weten uitdrogen, de onderzijde is nog voorzien van de originele kettingsluiting om jatten van de buddy te voorkomen, ook de borgclipjes van de riembouten zitten er nog op en we hebben een complete buddy in handen...............laagje voor laagje komt de verf erop,



Lekker even laten drogen en de onderzijde is weer tip-top naar mijn idee.............ik kan me herinneren dat ik een aantal jaar terug een buddy op mijn Rode duivel CX500 had waarvan de grondplaat bijna compleet verteerd was, deze heb ik toen vervangen door een exemplaar met een plastieken grondplaat maar de pasvorm was nooit 100% ook niet na afstellen vast-houd beugel , afijn dit gaat hem worden,



En op de motor staat het dan ook weer netjes, de buddy zit keurig recht en ik heb weer even proefgezeten en het zit ook gelijk een stuk hoger dan de rode duivel indertijd



Ik ben trouwens nog op zoek naar 2 dingen, het 1e is de afdekkapjes van de radiateur beschermkap, deze worden niet meer geleverd door Honda, ik heb gezocht maar niks gevonden en helaas waren ze hier ook niet aanwezig toen ik deze motor kocht........hier zitten deze 4 kapjes dan eigenlijk,



Het 2e onderdeel is een mooie achterremhendel, de mijne hier is voorzien van behoorlijk wat roest en pitting, overspuiten is helaas geen optie.............wie o wie?

Ik was nog op zoek naar hitteschildjes voor de collector maar deze zijn gevonden en rollen vast van de week binnen, het schakelpookje heb ik helemaal bewerkt en gepolijst en kan er mee door, is voorzien van een nieuwe rubber en goedgekeurd dus die is ook weer van de lijst af. Ook de linkercarb is dicht...........nog steeds dicht en de vlotterkamer zit vol met benzine.........gelukkig maar :039:

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#148 | Geplaatst: 27 mei 2011 23:20 
De kentekenplaat moet er natuurlijk ook nog op en deze keer eens niet simpel gaten boren en monteren, nee deze oud blauwe kentekenplaat krijgt een mooi glimmend randje. We nemen dus een nieuwe kentekenplaat en wat van de simpele plee/keukenrolhouderophangdingetjes en een stripje glimmend ijzer, vijl, boor, slijpschijf enz,



Passen meten, buigen, aftekenen en meer van dat precieze geneuzel,



Alles afgetekend, hier en daar wat gerommeld en hopelijk past alles want het is maar dun spul al is het wel prima verchroomd en vernikkeld gezien de binnenzijde,



Kindervingertjes kunnen zo handig zijn met de M6jes op de onmogelijke plaatsen...............de term kindervingertjes mocht eigenlijk niet want ze is al 13 en dan zijn het geen kindervingertjes meer.................en ja ze leest mee.............goed gedaan hoor meid



En de plaat zit op zijn plaats, het was kiezen tussen iets naar boven hangen maar dan komt de onderste ophangpunten van de houder in het zicht, nu zie je de bevestigingen aan de bovenzijde maar zodra je naast de motor staat als die op de grond staat valt het zicht mee................hij zit, weer een stukje CX500 klaar!!!



Oja eindeloze discussie over het monteren van een kentekenplaat in de kleur blauw op een motor van net na 1 januari 1978 is niet toegestaan maar ik vindt het mooi en heb er met andere motoren nooit geen problemen mee gehad...............kortom er is geen discussie mogelijk of het wel of niet mag................ik vindt het prima :+

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#149 | Geplaatst: 27 mei 2011 23:37 
Keurig hoor!

Nog even terugkomend op een vraag die je eerder stelde over taxeren:
Nee, ik heb mijn motor nog niet laten taxeren. Maar je triggerde me wel, dus ik heb gelijk een mail gestuurd naar een taxatiebedrijf hier in de buurt voor meer info. Het zal mij benieuwen a. hoe ze de waarde denken te gaan bepalen en b. wat een taxatie kost.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#150 | Geplaatst: 28 mei 2011 13:05 
Als jij een goede taxateur hebt dan kijkt die naar foto's van de opbouw, dan kijkt hij welke matrialen er zijn gebruikt origineel of aftermarkt, dan maakt hij minimaal 6 foto's en gaat vergelijken en rekenen wat dan bv een motor in deze staat in deze tijd voor een nieuwe-verkoop waarde heeft en natuurlijk ligt het ook aan de instelling van de taxateur zelf.

De kosten lopen enorm uiteen maar rond de 100,= euro per motor is normaal aan huis taxeren, sommigen rekenen 150 euro en weer anderen 80 euro.

Zeker is wel dat je na de taxatie je motor aantoonbaar kunt laten verzekeren voor een hoger waardebedrag, vergeet niet dat de premie dan ook stijgt, laat je gewoon je oldtaimer gelden en rijden ze je van de weg af of wordt je motor gejat vanuit huis/garage [valt onder inboedel] dan heb je een aantoonbare waarde.

Voorbeeld, bij een maat van me werd 4 jaar terug een motor gestolen vanuit zijn garage aan huis, dit was een compleet gerestaureerde CB750 met een taxatiewaarde van 7800,=euro , deze taxatie was een half jaar oud en uiteindelijk werd er uitgekeerd 6500,= euro..............zonder taxatie was het een waarde van niks, o, nada.

Het is ook geen wonder dat taxeren maar een hulpmiddel

Pagina  Pagina 10 van 13:  « Vorige  1  ...  9  10  11  12  13  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven