Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

 
 
Pagina  Pagina 5 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  ...  13  Volgende »

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#61 | Geplaatst: 12 feb. 2011 23:05 
Vanavond toch nog even tijd gezien om wat te monteren en was echt nodig aangezien de CX500 maar een beetje zielig voor de radiator in de garage stond en echt geen van geen kant goed wilde blijven staan dankzij het ongelijke frame aan de onderzijde, de jiffy zit weer keurig op zijn plaats, netjes gepoedercoat, veer netjes gespoten, rubber er weer terug in en ook hier weer de originele bouten gebruikt welke nog in prima staat zijn.



Ook de middenbok zit weer op de plaats met een zo goed als nieuwe holpijp die ik nog ooit eens ergens van een beurs had meegenomen, blijkt dan achteraf hier op te passen en ik dacht die komt vast nog wel eens onder een CB, ook hier de veer gespoten en eindelijk staat de CX dan op zijn middenbok en kan makkelijker verzet en aan gewerkt worden!



Laat de blauwen maar komen want dit is het voordeel van een brik, kost geen drol in de verzekering en houdersschapsbelasting kennen we niet..........ik heb hem dus even lekker op de straat gezet zodat ik ondertussen de garage even kon dweilen want na weer 2 projecten was het behoorlijk glibberig geworden [olie/silicone].



Stukje bij beetje wordt het weer wat al is er nog veel werk te verrichten maar tussendoor maken we daar graag tijd voor, tijdens het stofzuigen en dweilen kwamen de buurtbewoners weer even gluren naar het ,,restant'' van een oude motor, leuk is dan de verhalen van de mensen die dan ineens weten te herinneren wat een Honda CX500 voor een motor was, de uitspraak ,,Gullepumpe'' en ,,Dwarse Twin'' zijn voorbij gekomen en dat maakt het dan toch weer leuk even zo een praatje met de bewoners van Geersdijk.



Vrijdagmiddag nog een gaatje over op het werk en dat gaatje werd een gat van een 3 uur, de achterbrug had ik al meegenomen mocht er niks te doen wezen en dus tijd om wat nuttigs te gaan doen...............schuren/ontvetten. Foto;s gemaakt met mijn foon.



Waarom zolang schuren, nou eerst goed alles ontvet in de ontvetterbak welke een inhoud heeft van 700ltr en wat is dat toch makkelijk want je kan hem helemaal onderdompelen en met een kwast keurig schoonmaken, daarna met remmenreiniger afspuiten en dan met korrel 180 begonnen te schuren, vervolgens korrel 280 en geëindigd met korrel 400 en dat is gewoon prima voor de nieuwe verflaag die er hopelijk morgen op komt. Ik heb voor deze ook gekozen om zelf te spuiten ipv te laten poedercoaten, ook zijn de nieuwe lagertjes en keerringen [origineel Honda] van de achterbrug binnen gekomen.



Ik heb ondertussen wel begrepen dat ,,harde'' achterbruggen minder voorkomen en dat doet me denken naar de tijd dat ik wel eens vaker een CX500 sloopte voor wat onderdelen en uit ruimtegebrek eens een achterbrug of 6 bij het oud ijzer heb gegooid...........de wijsheid komt met de jaren en de ruimte is nu veel minder belangrijk :D Overigens vandaag nog een CX500 gestart welke een jaar of 7 had stilgestaan, even tot leven was gebracht eind van de zomer, vervolgens in een tuin was geparkeerd en daar de winter onder een sneeuwdek heeft gestaan, in de vorst en nattigheid en jawel zoals een echte CX betaamd..............hij starte na een aantal pogingen op zijn eigen accu en ,,groene'' benzine, wat blijven het toch topmotoren die CXen

Schrijver MAST

Moderator 
#62 | Geplaatst: 13 feb. 2011 00:50 
OMG. Dit gaat een hele mooie, beter dan nieuwe, CX worden. Hulde voor je werk en precisie.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#63 | Geplaatst: 13 feb. 2011 17:57 
Thanks............vandaag de achterbrug gespoten maar deze keer is het spuitwerk minder want de spuitbus wilde ineens niet meer goed, kopje helemaal gereinigd maar zat niet daarin, foto's volgen vanavond

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#64 | Geplaatst: 13 feb. 2011 19:27 
De achterbrug was keurig ontvet, 2 nieuwe spuitbussen Hammerrite hoogglans zwart waren gehaald en vandaag wat tijd om de achterbrug te spuiten. Dit doe ik dan achter het huis onder het afdak, tentje bouwen en warm stoken met elektra anders zijn de visseogen een waar feit als je petro oid gebruikt. Zo gezegd zo gedaan en bij de 2e spuitbus ging het mis, spetteren en sputteren en gelijk een aantal druipers :016: Spuitmondje gereinigd enzovoorts maar helaas het werd niet beterder en dus is het resultaat geen 100%, ik weet dat het niet helemaal opvalt maar toch blijft het jammer, de nieuwe jas is een feit maar ik heb al betere dagen gehad..............deze kan drogen en over een poosje worden voorzien van nieuwe lagers en keerringen en dan monteren, ik zie er naar uit :039:




Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#65 | Geplaatst: 17 feb. 2011 23:37 
Zo alles staat klaar voor elefantentreffen en nog wat tijd gevonden om wat aan de CX500 te doen, achterbrug, nieuwe lagers en keerringen, pot vet, wat gereedschap en de zon in de rug.



Nu is het makkelijker de remstang te monteren, nieuwe splitpen, opgeschoonde bout en moer en dit zit weer keurig.



En niet veel later zit de achterbrug in de motor, beetje een tussenweg gezocht met het aanzetten van de inbusbout, eerst even wat strakker gezet om de nieuwe lagers wat te ,,zetten'' en daarna zo gezet dat de achterbrug geen enkele weerstand heeft met op en neer bewegen en nergens speling te voelen is, dat zal weer bij dragen een een beter stuurgedrag.



De cardanklok, deze voelde al helemaal goed aan dus zit er weinig werk aan, meer schoonmaken, oud vet verwijderen en weer alles opnieuw invetten, ik kon totaal geen speling voelen, alles draait soepel zonder zwaar punt oid dus een prima cardanklok.



Werkelijk alle spiebanen zijn netjes, schoonmaken en invetten, de kruiskoppeling lijkt rechtstreeks uit de winkel te komen............dit zijn momenten dat het sleutelen aan een brik toch weer geweldig is!



Borsteltje met schoonmaakmiddel en poetsen maar, de verf van de cardanklok is 100% met nog een mooie blanke lak laag erover, dit is de 1e cardanklok die ik in bezit heb welke zo netjes uit een motor kwam, leuk detail van de schuurvonst.



Na wat schoonmaakwerk en invetten van diverse punten de cardanklok gemonteerd aan de achterbrug, ik vindt het geweldig, uiteraard met nieuwe afdichtingen en een nieuwe plug.



Op bovenstaande foto kun je zien dat ik gelijk de olie heb afgetapt en hieronder hoe netjes deze olie eruit komt...................heerlijk!



Tot na het elefantentreffen...................

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#66 | Geplaatst: 18 feb. 2011 17:35 
Je bent er echt een nieuwe van aan't maken. Mooi werk!
Post ook maar wat foto's van het elephantetreffen...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#67 | Geplaatst: 20 feb. 2011 22:28 | Aangepast door: cxmotorfreak 
Ik zal de link van de foto's en verslag wel posten maar die maak ik morgen pas, hoe dan ook we zijn weer terug van een geslaagd weekeind en als toetje nog heerlijk wezen ringen met de VF750F

[img]https://lh5.googleusercontent.com/_MdGVS8W65L8/TWBEtfGHoBI/AAAAAAAAHSM/BisipXRJJ 6k/s800/DSC_0598.jpg[/img]




Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#68 | Geplaatst: 22 feb. 2011 22:21 
Nieuwe avond, nieuwe onderdeel op de werktafel en deze keer de achterrem die al was voorzien van nieuwe originele remschoenen. Alles losgehaald zodat op de scharnierpunten keramisch vet gesmeerd kan worden en dan scharniert het weer als nieuw, vroeger gebruikte ik hiervoor kopervet maar keramisch vet heeft zich ondertussen ook goed bewezen om te gebruiken. Alles los en schoonmaken maar.



Binnenzijde weer schoon, remschoenen nog wat licht opgeschuurd en de scherpe randjes stomp gemaakt, keramisch vet op de punten alwaar de remschoenen scharnieren en uiteraard op de hevel die door de remplaat loopt alwaar de hevel aan vast zit.



Buitenzijde vertoonde lelijke plekken waar de blanke lak laag iets losliet en er ,,weer'' onder was gekomen, flink bezig geweest met staal-koperborsteltjes, vervolgens waterproof schuurpapier 320-600-1000 en daarna polijsten met het blauwe en witte polijstblok en afgewerkt met Belgom. Helaas zitten er nog wat sporen van pitting in maar deze zal wel vaker de poestdoek over zich heen krijgen als de motor klaar is dus verplicht schoonhouden. Onderdeel ligt ook weer klaar en op naar de achtervelg als er weer een uurtje of wat over is.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#69 | Geplaatst: 24 feb. 2011 00:03 
De achterschokkers, ze voelden prima tijdens de testrit en er was best goede demping aanwezig en de veervoorspanning stond nog niet eens op zijn hardst dus het loont de moeite om deze netjes te maken want met al dat mooie aan de motor kunnen er geen roestige onderdelen op terug komen..........in de bankschroef met de schokker en en dikke tyrap met metaal er door heen halen.



Tyraps goed aantrekken en de veervoorspanning zo soft mogelijk zetten en dan kom je bij de borgmoer tussen de veer onder de kop, dit werkt dus gewoon heel goed.



De kop is er nu af en de veer kan weer ontlast worden.



Knipknip met de zijkniptang en hoppa de veer staat weer een eind omhoog.



Veer ligt er nu af en nu kunnen we goed controleren of de demper lek is.............beide schokkers voelen gewoon goed aan gelukkig want dit helaas kun je bij deze schokkers geen nieuwe seal en keering plaatsen, heel jammer dat ze dit zo bedacht hebben bij Honda.



Alles wat er af kan ligt eraf en zo kun je makkelijk overal bij komen om te poetsen.



De veren zijn toch al behoorlijk aangetast door de roest, dit is dan weer nadeel van dempers die niet lekken want dan zijn ze wel zwart maar vaak minder roestig, wat de veren betreft daar moet ik even de gedachte over laten gaan, stralen en coaten is een optie.



Beide schokkers liggen klaar en dit klusje is dan binnen een half uurtje gedaan.



Voor de zekerheid nog even de vrije lengte gemeten en deze zit nog binnen de tolerantie en dus zeer de moeite waard van het opknappen, ook tof als er zoveel mogelijk originele onderdelen hergebruikt worden vindt ik zelf.



De schokkers liggen klaar en weer iets om over na te denken, opnieuw laten verchromen zou ook een optie kunnen wezen maar vaak is dat niet leuk vanwege de prijs, koop je vast een setje Hagon's voor............we gaan het beleven.

Het achterwiel............het is en blijft een eigen keuze o hier iets aan te gaan doen, op de foto ziet de velg er best oke uit maar dichtbij zie je best veel pitting en pokken in het alu zitten.............die moeten weg.



Ik heb diverse dingen uitgeprobeerd en heb een keuze gemaakt, de velgrand ga ik polijsten, persoonlijk vindt ik dat altijd geweldig om te zien bij anderen en dus ga ik die monsterklus ook uitvoeren. De opstaande rand van de velg laat ik zo net als de comstars in het wiel, schuren en polijsten en dan staan de beide wielen er straks helemaal blingbling bij.


Schrijver JiMi

Forum Lid 
#70 | Geplaatst: 24 feb. 2011 08:29 | Aangepast door: JiMi 
Petje af hoor!
Ik ben benieuwd of je de velgen mooi egaal glimmend kunt krijgen. Dat is mij namelijk niet gelukt. Zelfs na schuren (en niet te zuunig ook: ik begon bij korrel 400 geloof ik) en polijsten kreeg ik die doffe plekken niet verwijderd. Het vermoeden is dat de verschillende grondstoffen in de gebruikte legering in de loop der jaren elk op hun eigen manier zijn gaan "werken", waardoor je nu al die oneffenheden ziet. M.a.w. de oneffenheden zitten IN de velg, dus die krijg je niet weg.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#71 | Geplaatst: 24 feb. 2011 18:27 
Klopt dat heb ik al meer gezien...........hier zeggen we dat het ,,weer'' erin zit, vaak wat lichte pikkels en zwarte streepjes die in het alu zitten en dan is het over en uit. Ik moet het nog verder zien hoe ze er van onder komen maar spuiten kan nog altijd al heeft dat niet mijn voorkeur.

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#72 | Geplaatst: 24 feb. 2011 23:26 
Waar ben ik weer aan begonnen, wat een werk maar het resultaat moet straks gewoon goed wezen :p









En mijn handen zijn ongelooflijk zacht nu, alle eelt is er afgeschuurd............kantoorvingertjes niveau :+


Schrijver JiMi

Forum Lid 
#73 | Geplaatst: 25 feb. 2011 00:02 
Als je ze net zo spiegelend krijgt als DEZE dan mag je tevreden zijn

Oh, en je gaat die plastic Honda-logootjes op de spaken natuurlijk even opnieuw zwart spuiten!?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Peter1
Gast 
#74 | Geplaatst: 25 feb. 2011 14:08 
*leest mee* en op M-F ook

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#75 | Geplaatst: 25 feb. 2011 17:54 
undefined:
Als je ze net zo spiegelend krijgt als DEZE dan mag je tevreden zijn

Oh, en je gaat die plastic Honda-logootjes op de spaken natuurlijk even opnieuw zwart spuiten!?

Ik ben al tevreden met iets minder Op de CB500T hebben we ook zeer mooie velgen maar zoveel werk om dat bij te houden en ik rij liever dan ik poets




Pagina  Pagina 5 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  ...  13  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven