Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

 
 
Pagina  Pagina 6 van 13:  « Vorige  1  ...  5  6  7  ...  12  13  Volgende »

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#76 | Geplaatst: 26 feb. 2011 18:04 
Polijsten is een butwerk maar het begint er een beetje gepolijst uit te zien




Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#77 | Geplaatst: 27 feb. 2011 00:33 
Ik heb eens gekeken of het wat is als het achterwiel min of meer op zijn plaats zit, ging wel maar niet tevreden.



Oftewel verder schuren maar weer zodat de plekjes die er nog zaten ook verdwijnen, over het mooie glimende met een schuurpapier geeft gelijk behoorlijke krassen.



Maar na een schuurvel en polijstpasta of wat zijn we weer wat verder en als toetje ook maar wat gespoten met velgenspray, de remtrommel ziet er net weer wat frisser uit zo.



Ik vindt hem prima zo, nog 1 keer goed napoetsen met Neverdull en dan moet het achterwiel maar in de achterbrug en er voorlopig niet meer uit komen, na elke bui poetsen zal heel wat makkelijker gaan dan dan afgelopen dagen.



Remtrommel oogt netjes zo, de comstar-spaken ook wat opgeschoond en de zwarte Honda kapjes niet gespoten want deze zijn nog keurig, wel met silicone opgepoetst, deze zijde is mij prima.



Aan de cardanzijde zit nog iets werk en ook moet de meenemer nog wat opgeschoond en gepoetst worden, kan er daarna vet op en monteren dat wiel.



12 uur bezig geweest met schuren en polijsten, heel veel schuurvellen zijn uit de lade weg en de polijstblokken zijn ook hard aan het minderen maar 1 wiel is klaar..............op naar de volgende en uiteraard pak ik deze gelijk goed aan, harten van de remschijven opnieuw in de verf de spaken opschonen............ik zie er weer naar uit maar eerst de nagels laten groeien want die zijn tot op het vlees toe afgeschuurd :p


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#78 | Geplaatst: 27 feb. 2011 23:15 
Achterwiel nog wat verder op orde gemaakt en alles zit weer gemonteerd met het juiste vet, het achterwiel draait keurig zonder mankeren.



Remstang weer gemonteerd en hier en daar nog wat kleine onderdeeltjes gespoten, nieuwe ringen, rubbers en meer van die kleine onderdelen die uit het zicht zitten maar een bijdrage leveren aan een nette motor, het geheel is weer netjes vindt ik.



Cardan weer gevuld met olie, nieuwe afdichtingen en een nieuwe dop met o-ring in de vulopening geplaatst. Het blijft helaas nog even wachten op de schokkers maar ik popel om deze terug te monteren voor het mooie en handige want nu hangt de achterzijde nog aan de trekbandjes.



De chromen beugel heeft wel een aantal plekjes maar kan er nog mee door, opnieuw verchromen is een kostbare zaak en kan eventueel altijd nog gebeuren, misschien lopen we wel eens tegen een nieuwe aan die nog ergens op de plank ligt.............blijven dromen geeft de burger moed.



De achterkap aan de binnenzijde geschrobd en weer opgepoetst, helaas is de stikker bovenop niet meer echt netjes en deze zijn nog te krijgen dus gaan we opzoeken, de gele NL-stikker smoelt totaal niet en dus met de fhön de stikkers verwijderd.



Het achterlicht zit op weer op de plaats en helemaal gereinigd en opgepoetst, de ZMVC kentekenplaathouder heb ik eraf gehaald want deze is geschikt voor een gele plaat en dus te groot voor de blauwe plaat en uiteraard krijgt deze een mooie illegale blauwe plaat, de reflector en lang achterspatbord blijven ook zitten aangezien dit origineel is.



Voor de rest de avond nog wat gevuld met sratchremover en teflon was, dit haalt de kleur weer iets op en staat gelijk in de bescherming. Zodra er weer wat tijd voor is dan moet ik het achterlicht nog voorzien van de beide lampen, houders en bedrading want deze was wel compleet maar ranzig van het vet en vuil, uiteraard nog nieuwe lampen plaatsen en dan aansluiten op de kabelboom, de nieuwe accu is nog niet gevuld maar ook dit komt toch steeds dichterbij.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#79 | Geplaatst: 2 maart 2011 00:08 
De veren kwamen net uit de oven toen ik ging kijken bij Plus-Coating te 'S-Gravenpolder en zagen er gelijk zeer netjes uit, na afkoelen netjes ingepakt en thuis het lekkers eens bekeken en ja het is dus gelukt dat stralen en coaten.



Uiteraard gelijk de veren terug gemonteerd en dat was een appeltje-eitje :026:



Beide schokkers weer klaar en schoon, ze voelen prima aan en de operatie lijkt gelukt. De zwarte veren vindt is zelf ook wat meer retro-look als ze zo los liggen.



En dit beeld veranderd niet als ze weer op hun plaats zitten, de dopmoeren vertonen nog wat pitting en roest en worden nog vervangen voor het mooie :p



De gereedschapsbak zit ook weer op zijn plaats met daarachter de schoongemaakte bedrading en 2 nieuwe duplo-lampen, de gereedschapsbak klem nog goed op het binnenspatbord in tegenstelling van mijn rode Cx500, de lag altijd te rammelen.



Toen ik de motor kocht zat er nog keurig een gereedschapsetje in de bak en dus gaat deze uiteraard weer mee waar de motor heen gaat, ik hoop ook nog een origineel boekje te scoren voor een ,,normale'' prijs ergens op een beurs of internet, die kan dan in een waterdicht zakje en is het gereedschapsbakje helemaal compleet.



Poppetje gezien, kastje dicht!



De CX500 is weer rolbaar en dit gaat zo makkelijk zonder remmen die aangesloten zitten, toen ik hem kocht moesten we eerst de remklauwen wat lossen omdat de remseals de zuiger vast hielden. De Jiffy en middenbok hebben duidelijk goede sterke veren en alles gaat met niks, de Fred-Flinstone-motor is geboren. Ik moest hem omdraaien in de garage en dus gelijk even van de gelegenheid gebruik gemaakt en buiten een foto gemaakt.



Ik ben vastbesloten een andere bulb in de koplamp te monteren dan ik al jaren gewend ben, dat zijn vaak de ,,normale'' H4 lampen met de iets wti-crème-gele uitstraling en dan heb je vaak niet meer dan een klein rondje ergens een meter of 8 voor het spatbord. Ik ga wat verschillende lampen proberen en vanavond een Phillips Blue-Vision Ultra wat een beetje een Xenon-effect zou moeten geven en belangrijker een breder bereik van het licht.



Voorwaarde voor goed licht zijn natuurlijk een goede kabelboom/goede aansluitingen, goed voltage, nette spiegel en een helder glas, het glas hier zou nog iets netter kunnen zijn want er zit een lichte waas in, goede ervaringen met een koplamp aan de binnenzijde reinigen heb ik niet, de ene keer wordt de spiegel minder mooi ervan of kun je er niet goed bij of zit het glas gelijmd aan de spiegel/huis en ik vermoed dat deze dat ook heeft, gaan we nader bekijken. Dit licht geen zoiezo al een beter beeld dan de lamp die er in zat, breder en aanmerkelijker witter dus een verbetering maar ben nog niet uitgeprobeerd.



Duidelijk een breder beeld dan de oude lamp. Benny de Caferacer heeft een gele lamp en is daaraan vaak te herkennen onderweg, valt prima op tussen de blikken en met mist is die lamp goud waard, evengoed kies ik niet gelijk weer voor een gele lamp in deze motor want ook de gele heeft nadelen met helder zicht in het donker, dan voldoet die voor mij niet. Deze kan er goed mee door, moet hem buiten natuurlijk nog laten schijnen maar dat komt als ik meerdere lampen hier heb liggen :039:



De stroomvoorziening komt trouwens van een nagelnieuwe net afgevulde en doorgeladen accu, is natuurlijk ook weer een nieuw onderdeel wat van de plank af kan en stiekem ben ik toch wel nieuwsgierig of de kabelboom op orde is, meten is wel weten maar testen is net zo leuk om te doen en toe nu toe niks aan het handje, overal nieuwe lampjes dus dat zit wel goed maar ze doen het ook nog eens een keer :+ Wel ben ik op iets gestuit wat ik dus was vergeten, tsja moest nog gebeuren en is vanavond dus een feit...............ik ben vergeten de massa aan te sluiten en in vermoed dat die onder de luchtfilterbak moet gezien de lengte, dit punt moet dus nog worden opgeschoond, opgetapt enz voor de beste massa :034:



Ik had nog een momentje over en dus alvast eens wat geprobeerd met stalen remleidingen, welke past, welke zijn mogelijk enz, deze komt van de achterzijde van een BMW F800S uit 2008, een bijna nieuwe en deze past best aardig zo op het 1e zicht, helaas heb ik er hier maar 1 van dus ik kijk naar nog wat mogelijkheden hier en eventueel zoek ik er nog zo 1 bij voor weinig. Uiteraard kan ik ook een complete set voor dit model aanschaffen maar gezien de prijs die ze vaak vragen probeer ik het eerst even anders.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#80 | Geplaatst: 3 maart 2011 23:08 
Ik had al heel lang liggen een Safety-light met remfunctie en heb deze maar eens opgescharreld en eens gekeken of ik dit op de CX500 wil hebben, zijn wel weer een hoop draden maar net als bij woon-werk verkeer vindt ik het niet verkeerd, de CBR600 hier heeft het ook en waarom ook niet plaatsen, eerst uitzoeken hoe dit moet worden aangesloten.



Na wat testen en meten de draden netjes verwerkt in een krimpkous voor de netheid, draden lekker lang gelaten en een plaatsje gezocht waar het kastje geplaatst kon worden en ik heb volgens mij een nette plaats gevonden.



Draden definitief aangesloten met de wetenschap dat als ik eventueel de CX500 laat taxeren voor de verzekering deze binnen 1 minut afgekoppeld kan worden, het laten taxeren zal wel gebeuren aangezien de dagwaarde van de motor voor de verzekering dus nihil is en ik ooit al eens van achter ben aangereden met een gerestaureerde Honda CB550K3 van 1978, kreeg er nog 300,= euro voor.



Hier is de kast dus in terecht gekomen, zit straks waterdicht en met een poetslapje eronder en een rubberen dop kan deze nooit rammelen tijdens het rijden, zelf vindt ik dit een prima plaats, niet in het zicht, waterdicht en ook de bedrading is niet te zien.



Gereedschapsetje past er ook nog makkelijk in en ook deze zit in een washandje zodat deze ook niet kan rammelen en makkelijk mocht je eens vieze handen hebben onderweg, als ik een origineel boekje te pakken krijg past deze er ook nog bij.



En natuurlijk de werking testen en alles werkt zoals het moet, aan de voorzijde de koplamp weer gemonteerd en deze Blue Vision geeft behoorlijk licht en de pinkers branden dan zacht, ze krijgen ongeveer 8V nu, zodra je richting aan geeft dan knippert deze fel zo als het hoort en de andere zijde blijft zacht branden, hoe beter je ze zien hoe veiliger natuurlijk.



Achterzijde werkt uiteraard op diezelfde manier als de voorzijde, alle massa punten zijn prima op orde en met de nieuwe lampen ook een zeer goed licht aan de achterzijde en bij het remmen.



Deze set heeft dus een remaansluiting en wie zich afvraagt wat dat doet hier een kleine uitleg, zodra ik de remhendel hard intrek dan gaan de knipperbollen snel aan en uit knipperen alsof de alarmverlichting in wordt geschakeld, ze gaan dus niet fel branden maar blijven gematigd knipperen aan beide zijden. Ik dacht dat er op blikken waren die dit hadden, zodra je hard moet remmen gaat de alarmverlichting aan, deze functie kan ik eventueel ook heel makkelijk uitschakelen mocht het te irritant wezen voor mensen die achter me rijden maar voor nu zit het aangesloten en gaan we het gewoon eens proberen............over een poosje Heeft deze set ook een nadeel, ja voor mij wel maar de praktijk moet dit verder uitwijzen want op het dahsbord blijven de verklikkerlampjes van de pinkers dus ook heel zacht branden, tijdens het rijden hoef ik niet zo nodig allerlei lampjes voor het vizier te hebben dus ik moet eens kijken of het met deze zacht brandende lampjes te doen is in het donker, misschien kan ik er nog iets op knutselen dat deze wel uitgeschakeld worden maar wel branden bij richting aangeven............we gaan het beleven!


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#81 | Geplaatst: 6 maart 2011 22:49 
Van het weekeind niks gedaan want soms moet je andere dingen doen maar komende week hopen we een stukje verder te komen............nog wel wat plaatjes gemaakt buiten









Zelfs met een Honda CB250 van 1978 op de achtergrond valt de Honda CX500 in het niet :007:



Oke nog wel iets nuttigs gedaan, de oude collector opmeten zodat we de juiste nieuwe kunnen vinden :039:





Wat staat er op het progamma de komende tijd:

-Afwachten op wat Ebay onderdelen
-Voorwiel polijsten
-Motorblok oppoetsen en dan pas het blok op orde brengen
-Nog wat kleine dingen aan het frame hangen
-Rempedaal, voorbochten, schakelpedaal en hitteschildjes zijn licht/matig roestig dus verzinnen hoe deze weer netjes te krijgen.

Het is nog niet klaar, de streefdatum van Juni komt dichterbij maar als het blok zonder mankeren op orde gebracht kan worden halen we het..............we gaan het beleven :039:

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#82 | Geplaatst: 6 maart 2011 23:48 
Via de link die Jimi gaf bij gespot op internet kwam ik dit tegen:

The bike is a 1978 CX500(z). Does it mean the blue is "PB-3C-C Candy sapphire blue custom
" then?

Ik was van mening dat ik het type A had maar dit moet ik eens nazien in het Honda boek met framenummers, ook heb ik geen color stickertje op de motor zitten en misschien heb ik dan diezelfde kleur en kan ik dit eens opzoeken voor een kleine beschadiging weg te werken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#83 | Geplaatst: 7 maart 2011 07:03 | Aangepast door: JiMi 
Gezien het bouwjaar 1978 móet jij een Z hebben. Zie ook hoofdstuk "Over CX" op deze site. Het is me echter niet duidelijk wat nu de verschillen zijn tussen de Z en A. Dat wordt ook in "Over CX" niet duidelijk.

Jij hebt inderdaad Candy Sapphire Blue. De mooiste kleur als je het mij vraagt.

Je nieuwste foto's zien er weer puik uit, trouwens!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#84 | Geplaatst: 7 maart 2011 18:20 | Aangepast door: cxmotorfreak 
Ik heb inderdaad ook nog gezocht naar de verschillen maar kon zo ook niet gelijk ontdekken, wel viel mij op dat mijn andere CX500 andere dempers had, ook een kortere balanspot en de omgekeerde comstars met zwarte kleur maar verder het zelfde en ook de framenummer lagen dicht bij elkaar, dit zou wel het A-type zijn, dat was deze CX, net terwijl ik de karusell inrij


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#85 | Geplaatst: 7 maart 2011 22:30 
Het blok staat op de operatietafel!









Het begin is weer een feit!



Mijn god waar begin ik weer aan :018:

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#86 | Geplaatst: 9 maart 2011 22:33 
Zo na wat perikelen met een niet vonkende CB250 nog wat tijd gevonden om verder te gaan met de CX500.



Uiteraard het oliefilterhuis verwijderd zodat ook de hoekjes die uit het zicht zitten mee te nemen met de draadborstel, de oliebout wordt overigens nog vervangen voor 1 met een 17mm bout voor de betere grip bij de volgende oliewissel.



Het begint er al een beetje op te lijken, voordeel van dit werk nu doen is dat hierna het blok open gaat en er dan schoon gewerkt kan worden straks.



2 hoeken dus grof gedaan en ik kreeg nog de vraag hoe ik dit uitvoer, ik heb een aantal [dure] draadborstels gekocht bij v/d Peijl en ik begin met de 0,20mm RVS-borstel en dan haal je het grove pokdalige er redelijk vlot vanaf, daarna een 0,30mm messing-borstel op de boormachine en dan haal je de eventuele krasjes weg en komt er een soort van gele gloed over te liggen, mijn ervaring is dat je dus een deel van de messing-borstel uitsmeert over het alu en dit zorgt er dan weer voor dat er niet zo heel snel pokken terug op komen, tevens vindt ik het resultaat netjes zo. De cilinderkoppen doe ik niet borstelen, ik twijfel nog om deze met VHT-hittebestendig over te spuiten maar ik moet eerst nog kijken wat er na wat poestwerk vanonder komt.


Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#87 | Geplaatst: 10 maart 2011 09:47 | Aangepast door: danielstrouven 
Amaai daar zitten precies nogal werkuren in...maar het resultaat mag er dan ook zijn. Alleen vrees ik toch dat binnen een jaar het allemaal veel doffer wordt. Maar aan de andere kant is dat juist fijn voor iemand die er zo graag mee bezig is als jij.
Blijven posten hoor, wordt steeds nieuwsgieriger naar het eindresultaat. Misschien weinig reacties, das hier meestal zo, maar we kijken allemaal mee!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#88 | Geplaatst: 10 maart 2011 18:28 
I know en ik blijf posten, een bericht maak ik op mijn eigen forum en kopieer het naar diverse fora's, makkelijk en zo genieten er meer mensen van.

Aantal uren valt wel mee, 4 uurtjes zit er nu in met af en toe even stoppen en assisteren bij een CB250, vanavond zet ik de draadborstels op de foto want daar waren best wat vragen over

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#89 | Geplaatst: 10 maart 2011 23:29 
De foto's van de tolletjes dichtbij zijn niet allemaal gelukt maar toch een aantal kunnen maken, dit is mijn gereedschap de laatste avonden.



Met het groene gedeelte eraan zijn dan de RVS draad borstels en dan een fijne draad zodat het aluminium niet krast, deze gebruik ik eerst en meestal gebruik ik deze om alles schoon te krijgen, kopjes van bouten worden met een draaiende beweging binnen 15seconden weer als nieuw. Vervolgens doe ik het geheel weer met de messing borstels, dit geeft dan ook de gele gloed over het aluminium maar als ik nog besluit om het geheel verder te poetsen met een grove polijst dan is het weer helemaal alu-kleur..........dat gaan we misschien nog beleven.



Deze tol heeft een iets grovere draad en gebruik ik op plaatsen waar ik makkelijk bij kan komen en rechte stukken zijn, ook gebruik ik deze in de accu boormachine want je schiet er snel mee uit en ooit al eens een complete draadboom rond de spankop gewikkeld en dat is niet echt fijn.



De bril, geloof me zonder kun je dit niet uitvoeren want er laten regelmatig draadjes los en deze moeten echt niet in je ogen komen dan kunnen ze het er weer uitsnijden en die steeds spoelen met vloeistof, daarna kun je in het donker gaan zitten thuis met een zonnebril op.............bin there, done that!

Kortom dit is het belangrijkste gereedschap!!!



En dus vanavond weer een stukje verder kunnen komen, blok staat op het programma en iki wil van die akelige boormachine geluiden af elke avond, in 1 keer doorrammen werkt het beste want het blijft een klus welke niet de fijnste is, de goede muziek uit de speakers gecombineerd met een slok Monster of een kouwe klets maken het wel aangenamer :+



Onderblok is dus een eind rond nu, op naar boven alwaar de meeste rothoekjes zitten.



Iets meer detail-foto, uiteraard zijn er nog hoekjes/richeltjes welke vergeten/gemist zijn enzovoorts maar we zijn nog niet klaar natuurlijk.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#90 | Geplaatst: 12 maart 2011 21:31 
Borstelen en nog eens borstelen, de naaldjes prikken al heel de week in de truien die ik aan heb gehad maar er komt schot in de zaak.



Hier en daar alvast wat meuk van het blok afgehaald om makkelijker te kunnen werken aan het blok, de kleine hoekjes gaan straks met een dremel gebeuren.



Een de oplettende kijker heeft uiteraard ook al gezien dat ik toch de cilinders mee heb gedaan, ik kon het niet laten en dacht dat de coating er veel vaster op zou zitten maar dat viel mee................achteraf toch tegen :+



Ja hallo hier moet het ook nog gebeuren..............jaja morgen weer een dag ;)



Nog even met een zeer flauw zonnetje vanmorgen een paar plaatjes gemaakt, ik vindt het prima zo [op onderzijde na], het is netjes schoon en nu mag het blok open om daar het een en ander te wisselen qwa pakkingen, keerringen, waterpomp enz Ook veel zaken nazien maar verwacht weinig slechts want met 30.000km origineel op de teller is een CX500 nog niet eens ingereden. Ik moet even kijken hoe en wat want er staat nog een motor die nagezien moet want die tikt en er staat nog een ZZR1100 welke verkocht moet en dus oppoesten geblazen, ook de CB250 nog wat prutsen, de CBR600 moet eigenlijk ook een beurt hebben en de VF750 krijgt nog wat goodies, gelukkig staat de Gixxer en fireblade zo goed als klaar maar duidelijk is dat ik gewoon veel te weinig tijd heb gekregen van de baas :070:



Gisteren en vandaag kwamen er nog wat onderdelen binnen uit verschillende werelddelen, een complete set afdichtingen voor de uitlaat en dempers en mijn grote trots een complete set Goodridge remleidingen, man die wil ik monteren en testen :052:



In Engeland lag er op de plank bij iemand nog een complete set nieuwe knipperglaasjes welke voor een zeer mooi prijsje van eigenaar mochten wisselen...........straks op pas met nieuwe lampen en heldere glaasjes..............Freak is weer happy :039:



Wordt vervolgt.............nog geen idee wanneer!!!

Pagina  Pagina 6 van 13:  « Vorige  1  ...  5  6  7  ...  12  13  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven