Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

 
 
Pagina  Pagina 7 van 13:  « Vorige  1  ...  6  7  8  ...  12  13  Volgende »

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#91 | Geplaatst: 15 maart 2011 23:40 
Dank voor de reacties :039:

had nog een beetje tijd over en de heftafel is weer leeg dus dit moment aangegrepen voor een [in mijn ogen] toffe klus.............de Goodrige remleidingen plaatsen.



Een aangezien die nu toch op de tafel staat het moment aangrijpen om het voorwiel netjes te maken, schuren en polijsten in de tussenuren en ik wil proberen het voorwiel voor het weekeinde er weer in te hebben en dan compleet gepolijst.



Het voorwiel ligt er klaar voor, schuurpapier, borsteltjes, polijstpasta, schijven en polijstmiddel liggen ook klaar dus het mindere werkje kan beginnen...........hopelijk morgen niks in de weg, de nagels waren weer aangegroeid en mogen weer ingekort worden.



Zodra het voorwiel er weer in zit komt het er hopelijk voorlopig niet meer uit :+

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#92 | Geplaatst: 21 maart 2011 23:14 
Wat nou uren schuren en polijsten................dit is de oplossing toch



Ondertussen bezig geweest met het wiel en na de 1e poging nog niet tevreden



Sinds vanavond al weer wat netter maar nog niet helemaal goed dus morgen weer een poging.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#93 | Geplaatst: 23 maart 2011 23:57 
Het motorblok stond al een poosje op een heftafel en was er niet aan toe gekomen om aan deze verder te werken maar aangezien de heftafel weer voor andere doeleinden moet worden ingezet binnenkort wil ik toch eerst het blok aanpakken voor het straks ergens stof staat te happen in een hoekje.



En dus vanavond samen met B.A. het blok eens wat dichter bij de werkbank gezet en er aan begonnen en dan met 2 man ligt er al snel een aantal onderdelen los naast het blok.



Na jaren samen te zijn breken we de relatie tussen achterdeksel en blok, duidelijk is geworden dat dit blok al eens open is geweest want wat niet aan de buitenzijde was te zien is nu duidelijk...........overal zit vloeibare pakking maar gelukkig een zeer lichte laag maar ik heb nu eenmaal weinig met vloeibare pakking............de zeef van de oliepomp wordt straks uiteraard eens goed nagezien.



Achter het deksel ziet het er prima uit, eigenlijk super netjes gezien de vertandingen, nokkenasketting, geleidebladen enz..........kan ook niet anders met een km-stand van 30.000. Wel zit er onderin het blok wat vervuiling in de vorm wat ingedikte olie. Ik had het blok nog een poos laten draaien en wat kilometers gemaakt met schone olie voor de zekerheid maar de pakking en tussenrand naar binnenzijde blok heeft net een lichte verdieping waardoor de zwaardere delen daar achterblijven, nu kunnen we er makkelijk bij om schoon te maken.



Ook hier ziet het er prima uit, het lager van de uitgaande as moet ik nog navoelen maar vermoed dat deze nog 100% in orde is al is een nieuwe natuurlijk weer net ff beterder dus moet ik bekijken of deze blijft zitten of een andere erin, wat gewoon echt goed is blijft er ook in want ondertussen lopen de kosten weer akelig hoog op.

De 3-fasen wisselstroom dynamo...........we hebben alles nog eens gemeten en nu dus met het blok uit het frame, er was voldoende laadspanning en eigenlijk meten we toen goede waarden en had ook geen klachten maar nu vanavond meten we toch wat waarden die minder lijken dan een half jaar terug:

Stroomspoel ontsteking met vaste pulsspoel:
Groen met Blauw moet zijn 77-95omh en is hier 114,9omh
Groen met Wit moet zijn 387-473omh en is hier 431omh
Oranje met Groen moet zijn 95-116omh en is hier 114omh
Lichtblauw met Groen moet zijn 95-116omh en is hier 115omh
Oranje/rood met Groen moet zijn 81-99omh en is hier 100,5omh
Lichtblauw/rood met Groen moet zijn 81-99omh en is hier 98,1omh

Pulsspoel vervroeging:
Orange/Wit met aarde moet zijn 185-225omh en is hier 220,2omh
Lichtblauw/Wit met Aarde moet zijn 185-225omh en is hier 222,7omh

De 3 gele draden vanaf de dynamo moet ik nog meten maar was een half jaar terug 0,8omh op de 3 draden onderling en nu zat er 1 bij van 1,5omh............!

Stof tot nadenken dus maar alles was op zich prima maar met in het achterhoofd dat deze motor dit als zwak punt hebben ga je nadenken en ook meegenomen dat het volledige blok er onderuit moet mocht het alsnog vervangen worden.



Ik heb ook bij deze motor een soort van ingegraveerde cijfers zien staan en ben dit al vaker tegengekomen, zou dit nu van een eindcontrole zijn van Honda of een artikelnummer/maker/bouwer of eventueel dat deze onder modificatie indertijd is vervangen, het blok is zoals vermeld al eens open geweest?



Steeds meer onderdelen belanden op de werkbank en alles is schoon, dat werkt toch zo lekker.


Oude lekkende waterpomp afdichting en de nieuwe welke na wat meten er zo in kan worden gemonteerd, ik was er eventueel al van uitgegaan dat ik de passing wat mocht gaan uitcutteren maar is niet nodig...........top!



Het blok ligt open en meer hoeft er eigenlijk niet af want de compressie is helemaal goed, cilinderkoppen enz is prima en niks geen bijgeluiden kwamen er uit dit blok dus hopelijk snel weer aan de opbouw beginnen.............tip van Freak, zo'n kraammatje werkt prima onder een blok, vangt enorm veel olie op en zo kun je schoon werken, er komt hoe dan ook altijd nog wat olie uit een blok al denk je het goed afgetapt te hebben



Schrijver JiMi

Forum Lid 
#94 | Geplaatst: 24 maart 2011 09:24 
Chapeau!
Die codering heb ik er ook op staan. Geen idee wat het betekent.
Briljant, die plattegrondjes waar je de boutjes op uitgelegd hebt. Je werkt echt grondig en gestructureerd.
Die kraammatjes moet ik onthouden. Is voor ons al weer een paar jaar geleden dat we die dingen nodig hadden, kweenie of we ze nog hebben. Ik werk zelf altijd graag op een groot stuk karton. Dat kan tegen een stootje en absorbeert ook nog een (klein) beetje.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#95 | Geplaatst: 24 maart 2011 18:45 
Ik probeer inderdaad altijd netjes te werken en overzicht te houden en dit doe ik al jaren zo er werkt voor mij het beste Een stukje karton en een vilstift, gaatjes prikken en hoppa de juiste originele bout kan na opschonen van de draad weer terug in zijn eigen gaatje

De tijd dat mijn vrouw en ik een kraammatje gebruikte waar die voor gemaakt zijn is 13 jaar terug, 5 jaar daarvoor ook nog eens maar deze is vrij recent en werkt echt prima, ik doe dit meestal onder blok met daaronder ook een stuk karton en zo werkt je ook schoon..............een soortje mileumatje zeg maar

@Jimi, naar aanleiding van je pm heb ik toch Marco nog even aam mail gestuurd voor een dynamo, hopelijk wordt Marco niet zot van mijn onderdelen die achteraf er nog bij komen

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#96 | Geplaatst: 24 maart 2011 23:24 
En weer verder met het blok, netjes de randen van de pasvlakken ontdoen van de pakking resten en uiteraard alle schroefdraden netjes optappen zodat de boutjes er straks weer prima ingaan. Ik zie vaak dat mensen zonder de schroefdraden weer bouten er terug in steken en vaak zit er wat rommel in de weg waardoor het boutje er dan wat moeilijk in wil, met een beetje pech is dan je schroefdraad kapot en moeten er weer helicols geplaatst worden.



Koppelingskorf en alles daar in eruit gehaald en de ketting van de oliepomp gecontroleerd, zit netjes strak en dus blijven we daar verder gewoon af, geen vreemde dingen tegengekomen en dus is het meer schoonmaken dan herstellen.



Het originele koppelingsplatenpakket zit er weer terug in met uiteraard de A&B platen in de juiste volgorde met als de dubbele stalen plaat. Ik had een nieuwe gevoerde platen hier liggen maar niet origineel Honda en met nameten van de bestaande platen zat ik nog zeer dik boven de miniumlimiet en zelfs boven de dikte van de nieuwe platen van het merk Lucas. Er was ook geen probleem met de koppelingsplaten en nu ik weet welke dikte ze zijn heb ik ze ook weer teruggemonteerd, het is nog even wachten op nieuwe veren en nieuw lagertje want die vervang ik dan wel, de veren meten halverwege de limiet en het lagertje is nog goed maar ligt op reserve eventueel voor benny.



Door met het verwijderen van pakkingresten en hier gebruik ik bijvoorbeeld Loctite pakkingverwijderaar voor de laatste restjes pakking, stink enorm maar werkt zeer goed, wel goed naspoelen en drogen!



Ook het koppelingsdeksel is weer helemaal schoon en ook hier vervang ik standaard de keerring en wat er nog meer nodig zou zijn maar dit viel mee, pakking en circlip en meer niet. Wat ik wel altijd doe is onderdelen die olie behoeven voorzien van een laagje verse olie voor monteren, dan weet je zeker dat de 1e start gelijk een smering geeft al is dat meer van belang bij nokkenassen, distrubutie en wat er in de cilinders en koppen te vinden is maar kwaad kan het nooit en met een spuitje zo gedaan.



Het achterdeksel ligt er dus af en ineens viel me oog op iets, de dop waardoor je de merktekens op het vliegwiel kan zien is ooit eens teruggezet met blauwe vloeibare pakking, normaal zie je dat niet als het van de buitenkant is weggeveegd maar altijd zit er ook aan de binnenzijde en hier kun je dit dus heel goed zien zitten en ook stukjes waar het zeker niet moet zitten............het blijft troep maar ook een geweldige oplossing als het uitkomt, ik ben meer van de nieuwe pakkingen en afdichtingen.



Ondertussen ligt er alweer het een en ander klaar voor montage, alles schoon en nagezien, ingevet waar nodig en met de nieuwe keeringen en pakkingen schreeuwt dit om terug op het blok te worden gemonteerd, even wachten tot de nieuwe missende onderdeeltjes binnen zijn!



Weer een stukje verder gekomen vanavond en de opbouw is eigenlijk alweer in volle gang, als het zo gaat vordert het prima


Schrijver JiMi

Forum Lid 
#97 | Geplaatst: 24 maart 2011 23:59 | Aangepast door: JiMi 
Tis weer mooi hoor!

Even over de buitenzijde v/h blok. Als ik me goed herinner heb je die met een zachte staalborstel gepolijst, net als ik. Probleem waar ik tegenaan ben gelopen is dat na een winter onder het afdekzeil buiten, het blok behoorlijk verweerd is geraakt. Het was beter geweest om hem in te spuiten met, ik dacht, siliconenspray. Misschien ook iets voor jou?
Nadeel van siliconen is wel dat je er niet meer overheen kunt lakken, want siliconen is wat dat betreft echt rotspul, maar goed.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#98 | Geplaatst: 26 maart 2011 12:48 
Gisteravond een heel bericht getypt en niet meer terug te vinden, moest ook weer opnieuw inloggen iets wat hier vaker voorkomt

Ik heb mijn motoren dan niet buiten staan maar voor eventuele winterstalling poets ik mooi aluminium goed op met Neverdull of Belgom en spuit het daarna ook in met siliconespray [geen WD-40 is slecht voor rubber], na de winter weer even een poetslap erover en rijden maar

Ik hoorde dat er nog wat onderdeeltjes op me lagen te wachten dus ga er zo even om, ook heb ik een nieuwe dynamo gekocht bij Marco met nog wat andere onderdelen dus komende week hopelijk weer een stukje verder, vanavond maar eens een lekker biertje of wat weghappen tijdens concert van Mooi Wark........in heb er zin àn

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#99 | Geplaatst: 26 maart 2011 17:46 
De nieuwe dynamo is bestelt en dus tijd om de oude te verwijderen, deze is niet helemaal slecht maar aangezien we aan de bovenwaarden van weerstand zitten beter vervangen dan ergens onderweg met een lege accu staan of erger.............. Het is wel even slikken die extra kosten maar straks weet ik zeker dat dit gewoon goed zit!



Stekkertjes van de pulsgever losmaken en deze mag mooi blijven zitten.



Rubberdoorvoer van de kabels is nog mooi soepel en dus voorzichtig loshalen van het blok, deze zit eigenlijk altijd geplakt en niet ondenkbaar dat er een stukje afbreekt of tegen het achterdeksel blijft zitten, het hele gebeuren rondom de dynamo is wat dat betreft een klusje met zijden handschoenen.



Dynamo en pick-up spoelen via de binnenzijde van het achterdeksel verwijderd en dit is zo gedaan maar dan begint het echte werk, de huidige dynamo zat overigen niet zo vast als ik hem zou willen hebben, minder dan een halve kilo vast is te weinig maar de nieuwe zal zeker vaster zitten en met een beetje loctite 243.



De dynamo ziet er best redelijk goed uit en ik vermoed dat de weerstand dan afkomstig is van de kleine breukjes en scheurtjes in de blanke lak die de koperen wikkelingen moet beschermen, ik heb nogmaals gemeten zo dicht mogelijk bij de dynamo maar nog steeds de bovenwaarden dus de bedrading is wel op orde.



Dat kan ik niet zeggen van de oliesensor, ik vond het tijdens het proefritje al vreemd dat deze bij contact aan een beetje flauw brande en zocht het meer in de aansluiting op het blok of eventueel in de fitting van het lampje maar deze zijn ondertussen al door de handen geweest en waren prima in orde. Gelukkig is dan de oorzaak nu wel gevonden en duidelijk is dat de stuurdraad ergens heeft lopen schuren want de buiten en binnenmantel zijn een eind weggesleten en ook een deel van de koperen kernen zijn weg, een kern of 3 zit nog vast en dan is dit gedeelte nog compleet groen uitgeslagen ook.............vervangen en dan is dat ook weer op orde.



Na diverse controles van de draden en alles tijd om de dynamo te scheiden van de pick-up spoelen en draadboom, eerst de lipjes van de stekker wat induwen en de koperen schuifjes uit de stekker peuteren, dit doe ik om zo lang mogelijk draden te houden en ik wilde weten hoe de aansluitingen van draad op de schuifjes er uit zagen/niet breuken vertoonde.



Beginnen met de beroemde gele draden die de wisselstroom richting de spanningsregelaar sturen, onder de beschermhoes komen ze dan als nieuw vandaan.



Vervolgens de draden even ingespoten met draaddoorvoer-glijmiddel welke ik voor mijn werk ook regelmatig gebruik, tot spul en inderdaad het glijdt eruit als een warm mes door de boter, straks met de draden doorvoeren [in de juiste gaatjes gezien de grote] en dan spuiten we de nieuwe draden ook weer in.



Nog voor de draden uit de doorvoer verdwenen zijn noteer ik als extra hulp alle kleuren en de positie van de doorvoeren en plaats in de stekker, altijd makkelijk om terug te pakken en fouten maken heb ik liever niet, simpel handwerk met een aantal foto's werkt hier het beste in mijn ogen.







Alles genoteerd en tijd om de draden volledig van elkaar te scheiden, na 33 jaar samen te zijn is het wel eens tijd voor iets nieuws :007:



Papier blijft geduldig!



Bij de controle voor verwijderen draden viel me nog wel iets op, beide pick-up spoelen vertonen wat scheurtjes in de hars rondom de opnemers...........ik moet deze spoelen nogmaals eens meten en ik zal er nog een aantal bij pakken die hier ergens op zolder liggen maar deze scheurtjes hebben met de proefrit geen effect gehad op het draaien van het blok maar liever zie ik het niet................iemand eventueel een mening hierover???





Hoe dan ook de dynamo ligt er uit en deze komt vast nog wel eens van pas voor een blok wat met regelmaat verkracht wordt , benny de caferacer rijdt al 2 jaar rond zonder werkende dynamo en misschien planten we hem daar wel in. Het wachten is op de nieuwe dynamo die hopelijk eind volgende week binnen is, zeker weten dat die snel de weg zal vinden in het achterdeksel, uiteraard ga ik deze dan ook eens doormeten en deze waarden eens vergelijken met een originele Honda dynamo en met de dynamo die uit dit blok komt...........gewoon voor de weet!



Terwijl ik nog bezig was met de dynamo kwam Sunny binnen vallen met weer wat lekkers, deze keer niet om te happen of drinken maar nieuwe goodies voor de CX500...............tijd om deze dan gelijk maar te gebruiken want er is nog een gaatje over.



Nieuwe koppelingsveren en een nieuw lagertje en dus de boel inbouwen zodat de koppeling weer compleet is en het deksel er weer terug op kan.



Nieuwe pakking hadden we al liggen maar het was nog even wachten op de 14mm o-ring die rond de dowelpin geplaatst moest, uiteraard hier de schroefdraad netjes opgeschoond en de boutjes schoongeborsteld en dus lag dit klaar voor montage.



Uiteraard een nieuwe keerring zodat het achter de fanbladen straks netjes droog blijft van de olie, het werken op deze manier met schoon blok en nieuwe onderdelen is echt een must, alles past prima gezien de originele onderdelen/afdichtingen en zo kan ik wel uren prutsen in de garage................heerlijk gewoon.



De oliesensor kan ook terug op zijn plaats en deze monteer ik dan weer met loctite 577, dit is voor mij een bewezen schroefdraad afdichting en gebruik ik ook vaak voor mijn werk, bij lage druk is het meteen dicht en bij hogere druk bv een stoomleiding dicht het af binnen een paar uur uitharden, kan tegen olie en zuren en kan hoge temperaturen hebben, let op een tube van deze kost makkelijk 80 euro :|



En zo is er vandaag weer een deel dicht van het blok en weet ik zeker dat het allemaal goed afdicht, ik kan bijna niet meer wachten op de volgende lading onderdelen om het blok verder af te ronden en te vereeuwigen met het frame :103:



Het is maar een kleinigheid maar de dopbouten van de schokbrekers vertoonden wat lichte roest en helaas ietwat pitting dus heb ik ze nieuw besteld en ook deze hebben de weg gevonden op de schroefdraden, staat toch weer een stuk netter.



Wat opvalt is dat het stof weer aan het groeien is op de CX500, gaat het project te langzaam of werk ik niet snel genoeg............wie het weet mag het zeggen maar ik kan ergens wel zeggen dat het uitzicht op de streefdatum van Juni-2011 gewoon gehaald wordt, deze zomer rij ik vast weer op de CX500 en met een beetje mazzel nog voor de zomervakantie naar de Eiffel :022:



Wordt weer vervolgt

Schrijver toto

Forum Lid 
#100 | Geplaatst: 26 maart 2011 18:38 
Dat stof is geen kwestie van te langzaam werken of 'n slechtlopend project, da's gewoon 'n kwestie van vergeten de vrouw te vertellen dat ze daar ook afstoffen moet.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#101 | Geplaatst: 26 maart 2011 19:12 
Maar dan heeft ze geen tijd om alle onderdelen op te zoeken en te bestellen voor onze en motoren van anderen

Blaaspistool in de slang van de compressor en weg stof

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#102 | Geplaatst: 27 maart 2011 22:14 
Ik heb een idee voor de pick-up spoelen en dat is het volgende:

Honda gebruikte vroeger voor ingieten van pick-up spoelen en andere onderdelen welke worden ingegoten zoals CDI's een vloeibare hars genaamd Barnicol en dit is vergelijkbaar met de hars welke wij gebruiken voor het lassen van kabels ondergronds. Met het lassen bedoel ik dan het gebruik van gietmoffen, deze kunnen hoge temperaturen, olieën en zuren weerstaan en dus als ik de scheurtjes wat uitkrauw en weer volgiet met deze Barnicol dan zou het zomaar kunnen dat het werkt.

Voordeel is dat ik dit zo uit het rek kan halen bij de baas, kost geen drol en moet het nog verder bekijken maar het idee is er. Voor de rest denk ik dat de scheurtjes niet zo heel veel kwaad kunnen want ze zitten vast in het aluminium en hebben een eigen kunstof behuizing. Aanvullend zijn ze met de bedrading ingegoten. Door de verschillende (uitzettingscoëfficiënt) materialen ontstaan er scheurtjes in gietcoating..

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#103 | Geplaatst: 29 maart 2011 18:14 
Ik heb bericht gehad dat de laatste 2 ladingen missende onderdelen onderweg is............volgende week dus weer lekker prutsen aan de CX500

Schrijver Arcath
Gast 
#104 | Geplaatst: 29 maart 2011 18:33 
in theorie zou het opnieuw ingieten moeten kunnen..

vraag is durf je het zelf aan? de boel is ten slotte gebruikt... en zou zonde zijn opnieuw het blok er uit te moeten halen..

daarbij heeft een nieuwe stator hogere cap, weet niet of je van plan bent extra gebruikers aan te sluiten ofzo..

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#105 | Geplaatst: 30 maart 2011 18:12 
Aandurven zeker wel en uiteraard haal ik liever het blok er weer niet snel vanonder maar aan de andere kant is dit een klusje van niks Ik heb wel extra bedrading getrokken voor eventueel wat extra aan te kunnen sluiten maar dit weet ik nog niet zeker.

Pagina  Pagina 7 van 13:  « Vorige  1  ...  6  7  8  ...  12  13  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven