Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

 
 
Pagina  Pagina 9 van 13:  « Vorige  1  ...  8  9  10  11  12  13  Volgende »

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#121 | Geplaatst: 10 mei 2011 22:39 
De CX500 was alweer voorzien van een dun laagje stof dus tijd om er weer eens wat aan te doen en vanavond stond op het programma de verbintenis van het frame met het blok, ergens toch weer een mijlpaal,



Van dichtbij zit er nog behoorlijk wat stof op maar dat wordt er vast nog afgehaald binnenkort, belangrijker is dat het blok goed contact maar het het blok, een goede aarde voorkomt veel problemen met de elektra en dus opschuren die punten waar het blok aarde moet maken met het frame,



Dit blijft 1 van de motoren waarvan je zeer makkelijk het blok kan verwijderen en weer terug hangen, met een hefkrukje staat het blok goed stabiel en dit werkt lekker zo,



Even goed richten en zorgen dat de bekabeling via de juiste route loopt, helaas ook nog tegenslag want de toerentellerkabel bleek net iets korter te zijn dan deze moest wezen en dus is Sunny de bakken met nieuwe kabels na gaan zoeken en een juiste gevonden, gelukkig is het boutje goed te lossen met een flexschroevendraaier en ook zo weer makkelijk terug te plaatsen.



Heel belangrijk................de borgbout van de cardanas!!!



En met de juiste bouten zit het blok dan weer op zijn plaats en goed vast, de aarde hier en daar nagemeten op het blok en zo goed als geen weerstand dus het ziet er prima uit,



Ik kreeg nog de tip om de kleppendeksels rood te maken, vallen ze lekker op en makkelijk te doen en snel klaar,





Dit gaat hem dus niet worden.............haha ik had toevallig een setje liggen in deze kleur maar dit zou zo erg wezen, minimaal net zo erg als een zwarte supersport met fel gele of roze wielen...............nee polijsten blijft de mooiste optie..............wordt weer vervolgt!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#122 | Geplaatst: 10 mei 2011 22:50 | Aangepast door: JiMi 
Aiii. rode cylinderdeksels, dat is helemaal fout. Maar gelukkig lees ik dat het maar een grap is.
Mijn deksels waren ook behoorlijk verweerd. Maar ik moet zeggen dat het polijsten me behoorlijk meeviel. Maar ik heb dan ook een mooie polijstmachine met drie gradaties in polijstschijven, wat het werk aanzienlijk versnelde. Desalniettemin kon ik de "inhammen" in de koelvinnen niet bereiken met de polijstschijven. Dat heb ik moeten oplossen met een tandenborstel en wat Belgom Alu. Het resultaat is niet perfect, maar wel naar tevredenheid.

Maar foei, wil je nooit meer rode deksels op de foto zetten, je liet me schrikken Verder: ga zo door, het einde is in zicht!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#123 | Geplaatst: 11 mei 2011 18:08 
Haha ja het zou toch wel goed opvallen die rode deksels maar inderdaad toen de vrouw de garage binnen kwam wist ze ook niet wat ze zag

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#124 | Geplaatst: 11 mei 2011 23:46 
Het is weer zaak om alles rond het blok aan te sluiten en dus zitten de bobines weer op hun plaats en aangesloten, uiteraard nog even gezorgd voor een goede massa, verbindingen ingespoten voor de bescherming en ik ga er van uit dat ze straks weer een keurige vonk afgeven,



Niet de beste foto maar de stekkers onder de buddy zitter ook weer waar ze moeten zitten en alles lijkt weer keurig stroom te krijgen, neutraal lampje heb ik dan voor het eerst zien branden bij deze motor want vorige keer deed deze niks want de draad was zo goed als doorgesleten,



Nieuwe koppelingskabel zit op zijn plaats maar ik twijfel of deze nu achterlangs de radiateursteun moet lopen of alleen achter de radiateurbeschermkap die er binnenkort op gaat, ik heb bij verschillende CXen dus verschillende manieren van monteren gezien en deze weg is op zich niet verkeerd maar wie weet ligt hier in het forum het juiste antwoord,



Het blok is zeker weten schoon aan de binnenzijde maar via de cilinderkoppen, vliegwieldop en krukasdop en olievulpunt toch nog maar wat schone olie gevuld en dan kan er eventueel een vergeten snipper uitlopen, voorlopig was het net zo netjes eruit als het erin ging, morgen de afdichtplug er weer terug in en dan is dat ook weer van de lijst af!


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#125 | Geplaatst: 12 mei 2011 23:03 
Ik had al een poosje het idee dat Honda niet de juiste onderdeelnummers op de partfische had staan van een aantal o-ringen en inderdaad vanavond zijn we er over uit dat er een foutje in zit. De doppen welke gemonteerd zitten op de cardanklok [vulopening], achterdeksel [controlegat vliegwiel]en voordeksel [controlegat krukas] hebben als onderdeelnummer 12361-300-000 , de bijbehorende o-ringen voor achterdeksel en voordeksel hebben als onderdeelnummer 91302-001-710 en deze zijn 27,5 maal 2,6mm en passen dus niet in de doppen. Bij de cardanklok staat diezelfde dop ook als onderdeelnummer maar wel met een passende o-ring en dat is nummer 91302-001-020 en heeft de maat 30,8mm en past dus in alle doppen van bovenstaande tekst, moet je ooit nog eens iets bestellen kun je hier je voordeel mee doen

Oke nieuwe o-ringen zijn zojuist besteld en dus gaat dit weer goed komen, op naar het volgende en dat zijn dan weer de klusjes die wat meer spanning met zich mee brengen.............het vullen de radiateur stond op het programma en kijken of alles dicht is,



Shit er is een lekkage in het zicht en eerst dacht ik aan het gaatje nabij de waterpomp maar dit was het gelukkig niet, de waterpijp op het blok lekte behoorlijk en dus moet er iets niet goede zijn met de o-ring welke overigens goed erin ging met monteren,



Nouja schijnbaar is er iets dus niet goed gegaan en al heel vaak heb ik deze vervangen en zelfs met al gebruikte en altijd was het dicht, deze is schijnbaar gekanteld en deze o-ring is dus aan stront dat moge duidelijk wezen,



Nieuwe o-ring erin en hoppa dat moet dicht wezen maar eerst moet ik om nieuwe KVS, op naar het volgende en dat is het passen van de nieuwe uitlaatbochten en collector , beide zijn aftermarkt en dus spannend of het goed wil passen maar aangezien ik deze onderdelen via Marco Becker had geregeld had ik er alle vertrouwen in maar eerst passen en meten maar,



Zier er prima uit en dit gaat goed passen, de afdichtingen heb ik geregeld via ebay en passen ook prima en het plan was de originele uitlaatklemmen weer te gebruiken na een schuur en spuitbeurt maar ze zijn niet mooi genoeg en dus morgen even op zoek naar nieuwe Micalor klemmen,



Op bovenstaande foto kun je nog een klusje zien wat nog op het programma staat en dat is opschonen van de onderzijde blok, dit had ik bewaard tot het blok in het frame hing voor de goede bereikbaarheid...........komt goed, wordt vervolgt

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#126 | Geplaatst: 14 mei 2011 22:51 
Een winderige zaterdagmiddag maar wel met een zonnetje die de garage heerlijk verwarmde en veel licht op het project deed schijnen, ideaal om er nog wat aan te doen! Koelvloeistof is nu volledig afgevuld en het lijkt allemaal droog te blijven, ik had wel het idee dat er een druppel uit het gaatje kwam zetten nabij de waterpomp maar oke nadat het blok eens goed warm is geweest weten we veel meer, voorlopig zit het systeem tot de strot toe vol,



Op het werk de juiste uitlaatklemmen gevonden in de vorm van Micalor klemmen welke wij gebruiken voor afdichten van zijg en persslangen op tules en diverse systemen, kosten geen drol en goede ervaringen mee dus deze hebben nu een betere functie gekregen in de vorm van gasafdichting ipv waterafdichting,



Ook hier weer een setje nieuwe pakkingen geplaatst en het blijven vreemde pakkingen die uitlaatafdichtingen, meestal zijn ze duur, wegen niks maar het blijft de beste afdichting in mijn ogen,



Voor het definitief monteren even hier en daar een lik Zettex kit smeren zodat later een uitlaatbocht of demper weer makkelijker los komt, rookt en stinkt even na warm draaien maar het resultaat later loont de moeite,



De voorbochten gemonteerd en dus op naar de dempers, het enigste originele nog van het uitlaatsysteem maar deze zijn nog goed genoeg om terug te plaatsen,



Terwijl ik hier mee bezig was kwam de jongste telg neuzen en vragen of ze kon helpen en dat hoeft ze maar 1 keer te vragen en dus niet veel later was ze bezig met iets heel nuttigs...............kinderen zijn niet duur en werken wekelijks 80 uur [citaat BZB]



En terwijl Kayleigh aan het poetsen was kon ik mooi de uitlaatbeugels voorzien van een nieuwe jas, er was niet zoveel rottigheid aan te zien maar nu alles netjes is moesten deze ook maar gelijk even netter worden,



Het poetsen van de 1e demper is prima gelukt en dus hadden we er nog 1 achter de hand en ook deze heeft ze uiteindelijk helemaal netjes gekregen...............hulde voor Kayleigh!!!



Tegenvallertje, de voorzijde van de collector is prima qwa pasvorm maar toen ik de demper paste bleek deze nu niet echt netjes te passen, in tegendeel zelfs want bij de collector stond de onderzijde onder de demper een stuk open en de bovenzijde zat dicht dus behoorlijk scheef en ook kon de demper er niet ver genoeg in want het ophangpunt zat bijna een cm te ver naar achteren,



Geen nood we zijn niet bang en dus de slijptol met de dunne doorslijper tevoorschijn gehaald en hoppa voor je het weet is de demper op maat en gelukkig hebben ze bij Honda indertijd het gedeelte wat in de collector verdwijnt lang genoeg gehouden en kon er zonder probleem een stukje vanaf, scheelt gelijk weer wat gewicht!



En dan ineens staat dochterlief met het fototoestel in de aanslag om een plaatje te schieten van wat haar Pa allemaal aan het uitvreten is.............hak en beuk tuning is in volle gang hier,



Maar het heeft allemaal geholpen en dus einde van de middag zat het uitlaatsysteem helemaal goed, spanningsvrij en waarschijnlijk nog gasdicht ook maar dat stukje gaan we vast eens meemaken zodra de motor begint te rochelen,



Ook deze zijde helemaal naar mijn eigen wens en dit moet er weer een poos tegen kunnen dacht ik zo.



En zeker niet minder belangrijk aan de achterzijde staat het in 1 lijn, er moest wel het een en ander gericht worden aangezien de collector dus iets verbouwd is, het is allemaal niet heel schokkend maar voor je het weet hangt er 1 demper op 1 oor en dat vindt ik helemaal niks.........dit mag door de feestcommissie,



Wat doe je als de dag nog niet voorbij is en je verder niet heel veel te doen hebt...............dan ga je gewoon verder met de Blauwe Engel en wie weet het nog.............die extra draden die zijn mee gelegd in de vernieuwde kabelboom...........die zitten ondertussen netjes opgeborgen in 1 van de vele bagagevakjes die de CX500 rijk is :+ Ondertussen zijn deze vakjes ook weer afgedekt door de originele afdekplaatjes en dus weer een stukje werk wat klaar is,



Aangezien we dan toch in de buurt van het stuur bezig zijn gelijk maar de afdekdopjes van de inbussen op de bovenste kroonplaat gemonteerd en als toetje de originele handvatten geplaatst en dat werk zoveel beter dan die goedkope die je bijvoorbeeld bij Roukema/Japparts/Louis/Motorzoom/Polo enzenz kan kopen, die zijn eigenlijk niet helemaal goed passend en mijn ervaring is dat ze meestal net iets te kort zijn en je dus een stukje van de gashendel blijft zien............deze kosten iets meer maar zijn dan ook gelijk in 1 keer goed en zitten ook gelijk goed vast!



De rubberen afdekhoesjes welke bijna alleen op de Honda CB's zijn te vinden blijven voor mij een mooi zicht, ik vindt ze nog steeds niet misstaan en het zijn dan ook blijvertjes,



Ook hier zijn weer die extra draden te vinden die ooit een bestemming gaan krijgen maar dit blijft hier nog in de boeken zitten.............beetje spanning moet er toch blijven, evengoed zijn ze ook aan deze zijde netjes weggewerkt naast de accu,



Wat er ook nog op het programma stond was een aantal extra massa draden te plaatsen, waarom wordt er misschien gedacht? Ik heb er een hekel aan dat er lampjes niet of niet voldoende werken puur en alleen door het feit dat er ergens een slechte massa is, evengoed komt dit best vaak voor en een paar extra draadjes trekken is een kleine moeite en uiteindelijk zie je er straks helemaal niks meer van dus ik heb vanavond een 2-tal massa draden getrokken rechtstreeks vanaf de accu,



1tje komt dan.............oke ondertussen mag ik zeggen die zit dan onder de bevestiging bout van de CDI, hier en daar opgevangen dat bij een CX500 best een extra massa daar mag zitten en dus is die gelegd en aangesloten,



En de andere heb ik naar de bobines getrokken, deze komt , oke zit dan onder de moer van de bout welke de 2 bobines met elkaar verbind, voor de kenners het voorste ophangpunt...........ook weer klaar en compleet,



De dozen met onderdelen beginnen een bodem in het zicht te krijgen en het schiet zeker op als je de lakdelen tevoorschijn haalt, de zijkapjes zaten in een krant gewikkeld en die datum van de krant geeft ook weer aan hoelang dit project toch alweer bezig is, een goed half jaar hebben ze op zolder gelegen en dus tijd om deze eens nader te bekijken. Wat ik niet meer eens wist is het feit dat er een stikker mist op het linkerzijkapje en dus zit er hier nog wat werk aan,



Makkelijk een doos vol met onderdelen en ook een boekje met stikkers welke we een poos terug via Ebay hebben gescoord..............het zijkapje gelijk maar helemaal met scratchremouver behandeld, daarna het embleem zo goed mogelijk opgepoetst en het zijkapje dik in de was gezet............en...........een stikker geplakt!



Op een stikker na heeft het rechterzijkapje ook diezelfde behandeling gekregen en staat nu ook te glimmen, dit kapje past nog niet helemaal naar wens en zit iets te hoog eigenlijk maar hier ga ik me nog eens over buigen. Tussen de stikkers vonden we er nog 1 welke nog op de kont moest..........ook weer gedaan en we strepen de lijst nu snel af, het moet toch een keertje klaar zou je denken :D



Ook was er ondertussen een volle kan olie gehaald en dus heb ik het blok voorzien van olie, weer zo'n moment waarbij je hartslag net even iets hoger is, zou er een keering van het achterdeksel lekken of lekt er wat tussen de pakking..........het lijkt me niet want je probeert alles zo goed mogelijk te plaatsen en te monteren maar toch.........Het ziet er gelukkig goed uit maar meer weten we zodra het blok goed warm is geweest en weer is afgekoeld, dan pas zetten de delen zich weer wat en hebben diverse delen gedraaid of bewogen en we houden de spanning er lekker in zo! Wel heb ik zonder ontsteking het blok even laten rond gaan en binnen no-time kwam de olie keurig tussen de juiste delen stromen, de olie wordt dus keurig opgepompt,



De accu............ik heb deze in maart 2011 gekocht en is van het merk QMP, deze accu zou eigenlijk in een andere motor gaan maar deze werd verkocht voor de nieuwe accu binnen was en aangezien dit type ook geschikt is voor deze motor hier in geplaatst en steeds aan de druppellader gehad en af en toe de testlamp erop gezet, helemaal volgens het boekje maar mij is vanavond toch weer

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#127 | Geplaatst: 15 mei 2011 01:17 
Als deze klaar is misschien wel een kandidaat voor de showroom

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#128 | Geplaatst: 15 mei 2011 15:09 
De tank is ook weer van de zolder gehaald en voordat deze naar zolder ging heb ik hem eerst een beetje gespoeld met verse benzine, daarna leeg laten lopen, poosje laten uitademen en voor die in een doos verdween de binnenzijde goed in de olie gezet want de binnenzijde vertoond geen spatje roest of overige oxidatie...............tijd om deze eens verder te bekijken,



Op het 1e zich best een nette tank maar toch zitten er wat hoofdbrekers bij want het is de originele lak en wil dat wel zo houden maar er zit wat steenslag in en daar rond wat roestvorming, ook zit er een lichte deuk/langssnede in en de centen om deze compleet over te laten spuiten en bestikkeren zijn er gewoon niet, zelf spuiten is geen optie want dan wordt het minder mooi dan die nu is...............tijd voor de sratchremouver,



Geweldig spul en ik gebruikt het tegenwoordig bijna standaard om de kleine krasjes verwijderen en de kleur weer op te halen, het werkt echt heel goed en zodra je het na uitpoesten behandeld met harde was heb je soms een compleet doffe tank weer glimmend, ook de hoekjes moeten dan gedaan worden,



En we blijven poetsen en de rommel verdwijnt net als de zon vandaag,



De meeste vlakken zijn gewoon netjes van onder de poets beurt gekomen en hier zit dan nog geen was op,



Het probleem wat aanzet tot de 1e hoofdbreker, hier kun je zien dat er steenslag in de blanke lak is geweest en de tand des tijds heeft er voor gezorgd dat de roest een kans kreeg, als ze dit gelijk netjes weer afgelakt hadden met een lakstift had er zeker weten geen roest geweest. Ik heb besloten om deze plekjes bij te gaan werken met een lakstift, de kleur zou de code PB-3 C-C zijn dus die wordt besteld bij Japarts een paar kilometer hier verderop,



Het is niet helemaal duidelijk te zien maar dwars over de tank zit een deuk/langssnede en het lijkt erop dat er ooit iets van een balkje hout oid op is gekomen, de lak is niet beschadigd en misschien is dit er via de binnenzijde uit te krijgen maar daat moet ik nog wat meer info over verzamelen en bevriende uitdeukers vragen of er een vriendendienst in zit.............het valt niet gelijk op en het is niet heel ernstig maar zodra de tank op de motor gaat moet het liefste alles netjes wezen,



Linkerzijde van de tank is ook op orde, de afdrukken van de buddy zijn wel te zien maar deze zijn goed bij te werken en vallen straks niet in het zicht, zorgen dat dit weer in de bescherming staat is de beste optie,



Mijn 1e CX500 met aanwezig de rubberen beschermplaat aan de onderzijde van de tank, deze blijft er natuurlijk op maar ook hier en daar wat lichte roestpikkels en dus deze onderzijde ook bijwerken, waarschijnlijk gaat deze dan in de bodysafe voor de beste bescherming,



En dus ligt de tank te wachten op betere tijden, het is duidelijk wat er mee moet gaan gebeuren en hier gaan we dan de komende week mee aan de slag...............voorlopig dus nog niet klaar............helaas!


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#129 | Geplaatst: 16 mei 2011 23:39 
De Kleppendeksels moet glimmen maar deze zijn helaas nog nooit gepoetst dus hier zit veel te veel werk maar maar uit zijn eigen gebeurt het niet dus toch maar er aan beginnen en gelukkig vanavond hulp van B.A



Eerst met de draadborstels de grove vervuiling weggehaald en toen viel me op de de kleppendeksels ook niet 100% vlak waren en dus de glasplaat erbij met slijppasta en binnen mun van tijd zijn ze dan weer helemaal vlak en dit voor de beste afdichting later,



Er moest met grof schuurpapier worden begonnen gezien de corrosie maar na korrel 400 begint er wat van onder te komen, de verweering is helaas nog aanwezig en dus zijn ze voorlopig nog niet klaar maar hopelijk kunnen ze eind deze week gemonteerd worden, voorlopig liggen ze er zo bij,



Zojuist heb ik nog besteld Candy Saphire Blue (12ml Lakstift) zodat we de tank binnenkort ook wat mooier kunnen maken en belangrijker beter kunnen beschermen,



Ik kwam nog en plaatje tegen welke best vanuit een leuke hoek is gemaakt................eigenlijk heb ik er wel genoeg tegenaan gekeken en hopelijk zeer spoedig eens kijken of het blok wil draaien, was het maar zover


Schrijver Carnax

Forum Lid 
#130 | Geplaatst: 18 mei 2011 00:05 
Shiiiiit man, dit is/wordt zo'n gave fiets!

Kom ik aan met m'n plannen om binnenkort een mooiere uitlaat te kopen...

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#131 | Geplaatst: 18 mei 2011 18:22 
Hey een reactie op de Cx-club Mooie uitlaten is een prima iets als ze aan vervaning toe zijn en geloof me deze is gewoon weer uit de hand gelopen

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#132 | Geplaatst: 18 mei 2011 22:50 
Stukje bij beetje gaan de nagels weer tot het vlees en de kleppendeksels verliezen hun vieze jas, nog een paar avonden schuren en dan hopelijk goedgekeurd,



En ondertussen is Sunny de puntjes op de I aan het zetten, met een penseeltje worden de zwarte delen van de blokplaatsjes en het plaatje op de koplampkap weer ingekleurd,


Schrijver JiMi

Forum Lid 
#133 | Geplaatst: 18 mei 2011 23:03 
Netjes hoor!
Als onze motoren nog eens naast elkaar komen te staan, dan moet ik verrekte hard poetsen om die van mij mooier te laten zijn
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#134 | Geplaatst: 19 mei 2011 18:30 
Ik zou jouw lakwerk wel willen, zeker de tank Maar ik zou ze best eens graag naast elkaar zien en dit niet vanwege het posergehalte want ik ga er voornamelijk mee rijden maar de jouwe is geweldig en straks de mijne bijna een kopie daarvan

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#135 | Geplaatst: 19 mei 2011 18:44 
Dat lijkt mij inderdaad een prachtig gezicht

Maar ach, wat zal ik er verder van zeggen. Ik heb natuurlijk de mooiste foto's uitgekozen voor op mijn site. De werkelijkheid is altijd minder fraai, zeker als je in detail gaat kijken. Zelfs na het aanbrengen van een slordige 2500 Euro aan onderdelen, zie je gewoon dat het een oude, gebruikte motor is.

Ik denk dat ik zo'n project niet snel nog een keer zal doen, want het kost alleen maar geld. Mijn motor zal never nooit 2500 Euro opleveren. Dit soort projecten is alleen interessant bij echte verzamelobjecten zoals Harley's, of de authentieke CB750.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 9 van 13:  « Vorige  1  ...  8  9  10  11  12  13  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motorfreaks schuurvonst CX500a 1978

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven