Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

CX500 Schuurvondst

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 april 2016 19:01 | Aangepast door: Daniel 
Beste CX/GLers

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Daniël, 23 jaar en ben op dit moment aan het afstuderen van mijn opleiding werktuigbouwkunde.
Ik ben hiervoor wat meer actief geweest op het Motor-forum en heb daar ook de restauratie/ombouw van mijn BMW R100RT uit 1983.(voor de geïnteresseerde www.motor-forum.nl/Ombouw-BMW-R100RT-83-)
Nu kreeg ik via via te horen dat er een CX500 achter een schuurtje tegen een boompje aan stond geparkeerd, de eigenaar wilde er vanaf omdat hij er geen tijd voor had. Deze kans kon ik mij niet voorbij laten gaan dus heb ik deze een paar weken terug opgehaald. hieronder de foto's van het ophalen
Zoals ik hem heb gevonden
Op de kar
op de terugweg meteen maar even langs de wasstraat gereden om de ergste bagger er af te spuiten en toen leek het op de foto al heel wat.
Na de wasbeurt
Vervolgens hem op de hefbrug gereden en begonnen met de belangrijke dingen te controleren om te kijken of hij wil lopen.

Als eerste maar eens gekeken of het blok überhaupt wel los was, dus bougies er uit en een drupje olie op de zuiger en langzaam aan het achterwiel draaien, geen beweging in te krijgen
Gelukkig was het alleen de remtrommel welke vast zat, met een tik van de hamer liep het achterwiel soepel dus nog eens proberen, en nu draaide het blok netjes rond. vervolgens alle olie er uit laten lopen en nieuwe er in, nieuwe bougies er in en de carburateurs gereinigd.
Gruis in de vlotterbak
Na de carbs er weer op gezet te hebben en een auto-accu met startkabels aan de plus en min gehangen te hebben liep hij alweer helaas met een harde tik in het blok wat van de nokkenas af bleek te komen.

Afgelopen zaterdag eindelijk tijd gehad om op onderzoek uit te gaan dus het blok er onderuit en open maken die handel, met de handige filmpjes van Marco is dit erg goed te doen, dank daarvoor!
Ik wist dat de nokkenasketting nog wel eens versleten is dus ik was er een beetje vanuit gegaan dat de tik daardoor werd veroorzaakt, gelukkig, maar ook helaas, was deze al wel eens vervangen aangezien de ketting, de spanner en de geleider er nog goed uit zien. Ook loopt de ketting nog mooi soepel rond.
en dan nu de helaas, verder het blok uit elkaar dus de nokkenas er uit, het lager aan de voorkant zag er nog prima uit dus het leek er niet op dat er te weinig olie is geweest ook het achterste lager zag er nog mooi uit, toen de nokkenas er uit wat bleek er een vlakke kant op één van de nokken te zitten. Daarna ook de tuimelaars er uit gehaald waarvan er 2 er erg slecht aan toe zijn, met deze kennis vind ik het nog bijzonder dat het blok nog zo goed liep, klom ook mooi in toeren dus echt niet verwacht. hieronder de foto's
Blok los en koppeling er af
Vlakke kant op de nok
Versleten tuimelaars

Nu is mijn vraag aan jullie wat is het beste op te doen, ik zag al dat een nieuwe nokkenas erg prijzig is dus ik vroeg me af of iemand deze onderdelen uit een donorblok heeft liggen en dat het misschien slim is om er een compleet ander blok onder te hangen?

Groeten,

Daniël

EDIT: ik heb op meerdere manieren/sites geprobeerd de foto's goed te krijgen maar begrijp niet waar het aan ligt. en ja ik heb de handleiding gevolgd

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 25 april 2016 19:56 | Aangepast door: MAST 
Daniel, welkom op dit forum!
Jouw verhaal ga ik nog lezen maar eerst een "huishoudelijke" mededeling. Nieuwe leden kunnen niet meteen "links" plaatsen. Dat heeft te maken met spamrobots die de site proberen vol te zetten met "reclame".
Veel succes met de schuurvondst!
Marcel. (Je links zijn nu aangepast.)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 april 2016 20:03 
Probeer DEZE LINK

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 april 2016 20:28 
Ah vandaar, zie ze nu al staan inderdaad!

Schrijver Jan
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 april 2016 21:17 
Je BMW-project belooft veel voor je CX.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 april 2016 11:31 
Hallo Daniël,

welkom aan boord en plezier met de restauratie !

En deze slijtage aan nokkenas en volgers komt wel vaker voor, weinig olie, koud starten. Vroege types hebben nokvolgers uit één stuk, de latere (78+ ?) hebben een harder plaatje er op gekregen. Let bij monteren op, je kan ze er verkeerd om in zetten. Een nokkenas moet wel te vinden zijn, ik zal later vandaag ook eens kijken. Goede volgers zijn wat zeldzamer, maar met wat geduld ook wel te vinden. Kijk ook eens naar de asjes van de tuimelaars?

Een ander, goed blok is makkelijker natuurlijk maar hoe weet je dat het echt goed is?

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 26 april 2016 12:53 
Hoi Daniël,

Welkom hier. En als ik zie wat je met die BMW gedaan hebt, gaat dat met die CX ook zeker lukken. Zeker met hulp van het forum hier.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 april 2016 14:27 
Beste Daniel,
Ik kan alles leveren voor dat blok.
Andere nokkenassen, nieuw type gebruikte slepers, die met harde platen er op.

Voor meer info over wie ik ben, klik link aan op youtube.
youtube/ Marco Becker
Voor Marktplaats,
www.marktplaats.nl/verkoper M. Becker

Alles loopt via de mail
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 27 april 2016 08:38 
Ik ben wel even benieuwd hoe je de carbs hebt gereinigd.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver borisz
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 april 2016 11:51 
Ik gok op Dasty!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 april 2016 12:20 
hij heeft de asjes van de tuimelaars ook nog niet los gehaald.
Zal ook slijtage aanwezig zijn.
Als je het brons kleurige model hebt, dan is het vaak wel versleten. Echter, ik weet ook dat de cx500 daar oud mee kan worden.
Ook dit probleem komt vaker aan het licht.
Gelukkig zijn de latere modellen van een beter type.
Dus ik bouw nu veel cx500 blokken op met de latere nokkenas slepers, en tuimelaars assen.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 april 2016 21:24 
Dank voor alle reacties, daar kunnen we wat mee
@marco: ik zal je dit weekend eens een mail sturen met wat ik allemaal nodig denk te hebben, heb de asjes van de tuimelaars inderdaad nog niet los gehaald, dit zal ik vrijdagavond of zaterdag eens even bekijken (is het alleen zichtbare slijtage of moet he ook voelbaar zijn om te moeten vervangen?).
Ik zal maar meteen de rest (koppeling krukas versnellingsbak) controleren op slijtage aangezien er de vorige ketting ook al aardig in het blok heeft gesleten zal er wel wat vuil in de olie hebben gezeten. Het ligt nu toch open dan maar meteen goed doen

@coenox: De carbs heb ik met petroleum, een tandenborstel / kleine kwast en luchtdruk schoongemaakt. Blijf het de beste methode vinden (op ultrasoon reinigen na dan) moet de carbs alleen nog wel een keer los halen, bij het starten bleek de benzine uit het tussenbuisje te lopen dus gok dat de o-ringen daar redelijk vergaan/weg zijn. Dan kan ik dan ook meteen de buitenkant even netjes maken

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 28 april 2016 14:15 
Wat betreft de carbs: ik hoorde laatst iemand die remreiniger i.p.v. petroleum had gebruikt.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver sieds

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 28 april 2016 15:19 
coenox:
De carbs heb ik met petroleum schoon gemaakt

Daniel, dan zou ik petroleum verruilen voor wasbenzine, werkt perfect met luchtdruk. Remmen reiniger kan ook.
Met wasbenzine en een kwastje en luchtdruk kun je in principe alles lekker schoonmaken.
Koop wasbenzine wel bij het Kruitvat en niet bij de DHZ winkel scheelt meer dan de helft.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Daniel
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 29 april 2016 07:46 
Remmenreiniger, wasbenzine en dasty werken inderdaad ook heel goed en gebruik ik ook altijd om andere onderdelen schoon te maken.
Het nadeel van deze middelen is dat ze voornamelijk ook ontvetten.
Petroleum reinigt alleen, ik heb daar toch een beter gevoel bij in de carbs.
(misschien helpt het ook wel dat we er een 25l jerrycan van hebben staan )

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 CX500 Schuurvondst

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven