Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

 
 
Pagina  Pagina 5 van 5:  « Vorige  1  2  3  4  5

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#61 | Geplaatst: 2 juli 2023 11:36 
En van Marco bleek er in mijn emailbox een antwoord te zitten dat eea opgepakt wordt
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#62 | Geplaatst: 7 juli 2023 17:04 
Deze post gaat niet over de CX500 maar over de GL650.

De GL startte op zich goed, startmotor leek moeite te hebben om het geheel rond te krijgen, maar dan was het ook daarna lopen/draaien.

Gisterenmiddag ik na een ritje van zeg 15 km, motor even stil gezet en daarna alleen nog maar 'klik' wat je hoort. Voor de terugweg aangeduwd (in z'n 2 iemand gaf een duwtje koppeling op binnen 2 meter slaat het blok al aan). Start dus soepel.

Vandaag startmotor eronderuit gehaald, schoongemaakt en geen verandering
Dus ook maar een andere startmotor geprobeeerd (ja, er is oud japans metaal in voorraad ), maar helaas ook dat geeft hetzelfde effect 'klik' en dan stopt het. Knipperlichten werken, accu geeft meer dan 14 volt. Knipperlichten werken gewoon, claxon maakt lawaai (lees ik heb stroom op het contact en zekeringen zijn in tact, nagekeken).

Daarom de vraag, weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn ? Nu weet ik dat er geen glazen bol bestaat waarin iemand exact het antwoord kan zien, maar hier is wel ervaring met CX/GL aanwezig.

Alvast dank,

Wim

PS Ik zit natuurlijk niet zonder vervoer, maar ik moet erkennen dat de GL gewoon heel lekker tuft (dus zou hem graag aan het rijdende deel van mijn verzameling hebben staan).
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver MAST

Moderator 
#63 | Geplaatst: 7 juli 2023 19:13 
Dit kan een kwestie van slechte aarde zijn. En 14 V op je accu wil nog niet zeggen dat hij genoeg startstroom kan leveren.
En misschien off-topic, maar dat onderdeel van het 500E stuurkuipje dat je laatst zocht heb ik helaas niet.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#64 | Geplaatst: 7 juli 2023 22:34 
Ondertussen staat er een andere accu aan de lader. Ik verwacht morgenochtend na plaatsen van die accu, een normale vlotte start.

De te plaatsen accu is z'n gele Motobatt
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#65 | Geplaatst: 8 juli 2023 12:33 
Check ook de startselonoide eens (dat is het mooie stukje techniek waar de plus-pool van de startmotor mee verbonden is). De contacten daarvan kunnen ingebrand zijn want daar lopen bij het starten een heleboel amperes doorheen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#66 | Geplaatst: 8 juli 2023 15:51 
Hans heeft gelijk.

Na van alles geprobeerd te hebben, eens gemeten of het startrelais wel stroom doorliet. Het relais klikte hoorbaar en voelbaar, maar stroom doorlaten hoe maar
En juist doordat je een flinke klik hoort verdenk je het relais niet.

Dus staat de CX500E nu zonder startrelais en start de GL heel soepeltjes. Want alle contacten zijn schoongemaakt, de startmotor is inwendig schoon.

Maar vanochtend alweer boodschappen gedaan met de GL. Best handig die koffers (alleen de kuip maakt dat het nog warmer is de buitentemperatuur aangeeft). Voor de vakantie is een koelvest dan wel aan te raden
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#67 | Geplaatst: 8 juli 2023 18:35 
Zijkappen er af, laag ruitje voor de zomer. Boodschappen doen aan het strand
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#68 | Geplaatst: 27 feb. 2024 20:58 
Zo het weer een redelijke tijd geleden dat ik wat gemeld heb.

De GL650 heeft ondertussen 1000 km gereden, maar helaas is er een voorvorkkeerring lek geraakt. Nu is het luchtondersteunde voorvork, maar is deze vork ook zonder luchtondersteuning te gebruiken, zo ja wat is dan de hoeveelheid olie die erin moet (gok dat juist de luchtondersteuning gezorgd heeft dat de keerring eruit geklapt is).

Verder heeft de GL een update gekregen in de vorm van een YSS achterveerunit. De originele achterveerunit (als het echt de originele was) was vast komen te zitten. En dus maar gekozen om een gelijk een goede veerunit te kopen. Ik kan wel een ander oud exemplaar kopen, maar deze zal ook 40 jaar oud zijn en grote kans dat die ook vast komt te staan.

Ook ontdekt dat een motor met kuip windgevoelig kan zijn. Hij is omgewaaid. Gevolg een scheurtje in de kuip (nou was het toch al niet de mooiste, maar toch jammer).

Wordt dus nog steeds vervolgd.

Voor de CX500E geldt dat ik daar aandacht aan moet besteden. Hij staat voor 95% klaar. De uitlaten eronder monteren en dan zorgen dat het blok weer gaat draaien (zal geen hele grote klus zijn). Dan stiekem een paar rondjes over de parkeerplaats om te kijken of alles goed werkt, en zo ja dan een afspraak bij de RDW maken (hij heeft nog geen kenteken).
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#69 | Geplaatst: 27 feb. 2024 22:31 
Je kan de luchtdruk inde vork gewoon op nul zetten, er gaat niets kapot maar de vering zal wat lager inzakken en mogelijk wat minder soepel reageren. Dat merk je wel met rijden, kan je gewoon proberen. De seals lopen het meeste risico bij teveel druk, en dat heb je heel snel bij vullen met de compressor. Ik heb nu ook weer zo'n vork op de CBX650 en zoek nog steeds een nette manier om die gecontroleerd op (lucht)druk te zetten en te houden.

Meer olie maakt de luchtkamer bovenin kleiner, dus bij inveren meer luchtdruk wat je nou net niet wilde en ze hebben het peil bij Honda vast goed uitgezocht. Voor de demping maakt het niet uit. Als de vering zonder luchtdruk te slap wordt zou je nog een paar afstandbusjes bovenop de veren kunnen zetten. Beetje experimenteren, maar niet te extreem doen.

En misschien toeval, maar ik heb met de GL650's vaker (vork)lek problemen gehad dan met de 500's. Bij reparatie alles heel precies in orde maken, poten echt glad, zo nodig ook de lagerbusjes vervangen zodat de keerringen minder speling op hoeven te vangen. Controleer losse poten op soepel glijden zonder olie afvullen, veren en dop, dan ook zo samen monteren met vooras er in en controleren dat ze dan ook met de hand nog soepel op en neer kunnen - probeer eventueel binnenpoten wat te draaien - kan ook schelen is de ervaring, waarschijnlijk omdat ze nooit absoluut recht zijn. Wel beetje olie bij montage gebruiken natuurlijk, gewoon voor smering.

En ik heb ook wel eens een tweede ronde moeten doen als ze weer gingen lekken, nog maar eens nieuwe seals bestellen en heel goed naar die putjes in het chroom kijken

(nieuwe pootjes was nooit een optie, duur...)

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#70 | Geplaatst: 3 maart 2024 21:23 
Dank voor deze informatie. Dan gaan ze zonder luchtondersteuning terug in de motor (zal wel wat plaatjes maken van de werkzaamheden).

Keerringen liggen al in huis. En ik heb een mobiel compressortje van de Lidl, deze kan je instellen vooraf op de gewenste druk en dan kan dus ook heel laag (paar tienden bar). Mogelijk kan je er iets mee.

Wim
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Pagina  Pagina 5 van 5:  « Vorige  1  2  3  4  5 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven