Je kan de luchtdruk inde vork gewoon op nul zetten, er gaat niets kapot maar de vering zal wat lager inzakken en mogelijk wat minder soepel reageren. Dat merk je wel met rijden, kan je gewoon proberen. De seals lopen het meeste risico bij teveel druk, en dat heb je heel snel bij vullen met de compressor. Ik heb nu ook weer zo'n vork op de CBX650 en zoek nog steeds een nette manier om die gecontroleerd op (lucht)druk te zetten en te houden.
Meer olie maakt de luchtkamer bovenin kleiner, dus bij inveren meer luchtdruk wat je nou net niet wilde en ze hebben het peil bij Honda vast goed uitgezocht. Voor de demping maakt het niet uit. Als de vering zonder luchtdruk te slap wordt zou je nog een paar afstandbusjes bovenop de veren kunnen zetten. Beetje experimenteren, maar niet te extreem doen.
En misschien toeval, maar ik heb met de GL650's vaker (vork)lek problemen gehad dan met de 500's. Bij reparatie alles heel precies in orde maken, poten echt glad, zo nodig ook de lagerbusjes vervangen zodat de keerringen minder speling op hoeven te vangen. Controleer losse poten op soepel glijden zonder olie afvullen, veren en dop, dan ook zo samen monteren met vooras er in en controleren dat ze dan ook met de hand nog soepel op en neer kunnen - probeer eventueel binnenpoten wat te draaien - kan ook schelen is de ervaring, waarschijnlijk omdat ze nooit absoluut recht zijn. Wel beetje olie bij montage gebruiken natuurlijk, gewoon voor smering.
En ik heb ook wel eens een tweede ronde moeten doen als ze weer gingen lekken, nog maar eens nieuwe seals bestellen en heel goed naar die putjes in het chroom kijken
(nieuwe pootjes was nooit een optie, duur...)
Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰