Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project 'mankepoot'

 
 
Pagina  Pagina 5 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  ...  13  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#61 | Geplaatst: 31 jan. 2023 21:43 
Met synch op het oog en de standaard instellingen zou je redelijk goed moeten kunnen rijden, precies inregelen gewoon later doen. Als je nog dingen hebt als "smoren" bij 3000 toeren dat eerst maar eens bekijken, en ja, dan zou ik ook beginnen met ontsteking - standaard procedures dan, weerstanden meten enz volgens boekje.

Voor carbs misschien nog eens nazien : ze zijn gesplitst geweest, die r*ttige veertjes choke kleppen goed terug gezet zodat ze alle twee netjes sluiten en (vooral) netjes openen? Check dat vacuum zuigers soepel schuiven en terugkomen (gewoon met vinger even omhoog doen en loslaten, vergelijk)

Hoe dan ook, al aardig op weg zo te horen, nu begonnen aan eerste lessen CX voor gevorderden

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#62 | Geplaatst: 31 jan. 2023 22:28 
De synchroon afstelling ben ik eigenlijk ook niet zo bang voor, de choke klepjes doen het weer prima 😉 en de vacuum zuigers gaan weer zoals het hoort. Daar maak ik me geen zorgen over.

Maar idd, kwa ontsteking heb ik nog nergens naar gekeken, ook nog niet echt in verdiept. Bougies zijn nieuw, weerstand is uit de dop gehaald.

Ben me nu aan het inlezen met het ignitech systeem, het Marco cdi systeem voldoet ook wel dacht ik.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#63 | Geplaatst: 1 feb. 2023 10:45 
Vanmorgen de carbs weer inelkaar gezet met 1 verse vlotterbak pakking en een andere vlotterbak.
Geheel afgeperst met 0.6 bar lucht en getest met zeepsop. Nu is het dicht! 🥳
Eens zien of het weer een beetje meewerkt, binnenkort eens een proefritje maken 😎
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#64 | Geplaatst: 1 feb. 2023 10:52 
Ron:
binnenkort eens een proefritje maken 😎

Goed bezig! De aanhouder wint!

Ron:
het Marco cdi systeem voldoet ook wel dacht ik.

Van het weekend minder goede verhalen over gehoord maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#65 | Geplaatst: 1 feb. 2023 19:53 
Vanavond eens aan het meten geslagen met de fluke multimeter.
Let wel, dit is geheel buiten mijn comfortzone, ik ben echt een mechanic en heb de ballen verstand van elektronica.

De 3 gele draden hebben alle 3 een gelijke weerstand van 1,10 ohm.
Groen met blauw zou moeten zijn 77-95 heeft 375 ohm
Groen met wit zou moeten zijn 387-497 heeft 297 ohm
Oranje met Groen zou moeten zijn 95-116 heeft 167 ohm
Lichtblauw met Groen zou 95-116 heeft 106 ohm
Oranje met rood/Groen zou 81-99 heeft 197 ohm
Lichtblauw met rood/Groen zou 91-99 heeft 197 ohm

Wat ik hier uit opmaak is dat de stator (3 gele draden)goed is? Maar de rest lijkt me niet ok, wat betekent deze waardes? Ik ga ervan uit dat er iets niet ok is, maar wat?
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#66 | Geplaatst: 1 feb. 2023 20:17 
Na wat op het grote www te hebben gekeken nog even verder gemeten.
Tussen blauw en wit meet ik 79 ohm zou 77 tot 85 moeten zijn, dat lijkt goed.
Tussen wit en massa 297 ohm zou 387 tot 487 ohm moeten zijn, dat lijkt me niet ok 👎
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#67 | Geplaatst: 1 feb. 2023 21:30 | Aangepast door: brinkcx 
Daar zitten wat vreemde waarden tussen die mogelijk (deels?) je problemen tot 3000 toeren veroorzaken. Voordat je verder gaat, haal de connectors eens uit elkaar. Schoonmaken, kabel controleren. Controleer ook het pad voor de min (groen) zeer grondig, ook van blok naar frame, accu naar frame, bobines naar frame en groen in bedrading naar frame. Meet ook weerstand bobines primair & secondair. Een ander CDI boxje proberen zou ook mooi zijn, niet gelijk vervangen dat kost al gauw aardig wat geld en helpt niet bij gammele pickupspoel(en).

Voor schema en volgorde meten gebruik https://motofaction.org/motorcycles/honda-cx-gl/how-to-check-test-stator-honda-cx500/ op kleuren is lastig terug lezen hier.

En ook nog controleren dat de gele draden geen contact maken met ground, dan werkt laden accu niet (ontsteking/CDI wel, niet afhankelijk 12 Volt)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#68 | Geplaatst: 1 feb. 2023 22:39 
Zal dit morgen eens op de door jou aangegeven manier doen ik heb het nu gedaan volgens het boekje.

Massapunten en stekkers inmiddels al even in de wd40 gezet, kunnen ze vannacht lekker weken
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#69 | Geplaatst: 2 feb. 2023 09:38 | Aangepast door: Ron 
Wat een handige site is dit! Bedankt voor deze tip Frans zelfs ik kan hier mee uit de voeten.

Vanmorgen al even de massa punten schoongemaakt en de metingen uitgevoerd volgens de site.

Second part of engine serial (Numbers only, required):
22113206
1-5
Correct 106 ohm
2-5
Correct 90 ohm
3-5
Correct 200 ohm
4-5
Correct 107 ohm
6-5
Correct 90 ohm
7-5
Correct 198 ohm
9-5
Some of the coils on your stator are faulty - if you are using the stock CDI you will need to replace the stator. The Ignitech does not require these coils to run. 296 ohm
9-8
Correct 79 ohm

De 3 gele draden geven alle 3 de zelfde waardes, 1 ohm weerstand, op de massa niets, noppes, nada 👍

De bobines geven zowel links als rechts gemeten op de roze en gele draad elk 160v.

Het lijkt alsof de bougiekabels niet uit de bobines gehaald kunnen worden? Dat is vreemd.... ik wilde deze weerstand ook eens meten t.o.v. elkaar.

Het lijkt er dus op dat de stator kaput is.
Er zijn volgens de site een paar oplossingen:
1 - Ignitech
2 - Finnbox
3 - Rae-San
En we hebben natuurlijk de Marco Becker cdi

Wat adviseren jullie? Of toch gewoon een nieuwe stator monteren?
En de bobines, die ook maar vervangen? Volgens mij is het origineel niet meer nieuw te koop, dus aftermarket tips? Dan kunnen de bougie kabels ook vervangen worden.
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#70 | Geplaatst: 2 feb. 2023 12:28 | Aangepast door: Hans 
De bougiekabels zijn in het bobinehuis gegoten en dus niet demontabel.
Wel kun je de bobines met een Dremel ter hoogte van de aansluiting bougiekabels open maken / open slijpen. Heel voorzichtig, want er zit daar een heel dun draadje wat uit de spoel komt.
Daar kun je dan nieuwe bougiekabels aan solderen en het gat weer dichtmaken met een epoxy mengsel.
Zelf heb ik een jaren '50 testapparaat waar je zo'n beetje alles wat elektrisch is uit die tijd kunt doormeten; dus bobines (warm - je kunt ze met het apparaat opwarmen - en koud), condensator en allerlei kabelverbindingen.
Maar geen CDI, die bestonden toen nog niet
Als jij bij 3000 t/min een onjtstekingsgat hebt, dan lijkt het mij verstandig te kijken welk deel van de stator verantwoordelijk is voor dat toerenbereik.
Want het vervangen van de stator zelf is kostbaar en kost veel tijd. Ignitech zou kunnen helpen maar dan moet het laadsysteem wel optimaal functioneren.
Bij al mijn CX-en heb ik maar 1 keer in de afgelopoen 25 jaar gehad dat de stator was overleden. Wel geeft regelmatig de CDI box de geest. En die is gemakkelijk te testen door hem met een andere bewezen goede uit te ruilen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#71 | Geplaatst: 2 feb. 2023 15:05 
Het ontstekingsgat is van 1400 tot 3000 rpm ongeveer, tijdens het lopen van de motor laadt deze prima, daar zijn geen problemen.

Ik denk, gezien de leeftijd van de motor dat een setje bobines met bobine kabels altijd een goed plan is.

Een nieuwe (aftermarket) cdi unit van ignitech, Marco of wie dan ook is al goedkoper als een nieuwe stator en een goede gebruikte originele cdi unit?
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#72 | Geplaatst: 2 feb. 2023 15:13 
Ik heb een setje aftermarket bobines liggen. Persoonlijk zou ik een ignitech nemen, (als de dynamo nog goed laadt) Een andere CDI heb ik ook, die mag je wel lenen om te kijken of dat verschil maakt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#73 | Geplaatst: 2 feb. 2023 16:25 
MAST:
Ik heb een setje aftermarket bobines liggen. Persoonlijk zou ik een ignitech nemen, (als de dynamo nog goed laadt) Een andere CDI heb ik ook, die mag je wel lenen om te kijken of dat verschil maakt.

De afstand tussen Amesfoort en Zuidhorn is wat groot om de cdi even te testen, maar wellicht zijn de bobines wel wat voor me. Ik heb een mailtje gestuurd.

Toevallig nog iemand die een ignitech "in de aanbieding" heeft? 😇
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#74 | Geplaatst: 2 feb. 2023 21:52 
Dat is inmiddels mooi geregeld Marcel
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#75 | Geplaatst: 2 feb. 2023 22:27 
De meetwaarde voor 9-5 zit er maar net naast voor jouw motornummer, ik zou verwachten dat daar mee te rijden was zolang de CDI goed is. Zoals boven al voorgesteld eerst eens goed naar de rest kijken om zo mogelijk de oorzaak te vinden.

succes, Frans

(en ook: als je setje goede carbs kan lenen zeker ook proberen.)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 5 van 13:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  ...  13  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project 'mankepoot'

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven