Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project "Bits 'n pieces"

 
 
Pagina  Pagina 2 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 29 maart 2023 18:19 
zie bv tekening in FSM, hier klik
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 29 maart 2023 21:15 
Ik had toch 50% kans dank je voor de tekeningen
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 30 maart 2023 09:30 
En je weet natuurlijk dat er onder het voordeksel ook eentje zit ?

(Ander type, dat wel)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 30 maart 2023 10:14 
brinkcx:
En je weet natuurlijk dat er onder het voordeksel ook eentje zit ?

Dank je voor deze tip maar die zit erin

Zit nu te wachten op de onderdeeltjes van Marco, en ben begonnen aan het frame.
Bij de bokstander zit wat lichte roest, maar niet ernstig.
Het frame word netjes gemaakt en bijgewerkt, maar niet gepoedercoat oid, hou alles origineel. Ook de achterbrug en wielen zijn nog erg netjes!
Goed schoonmaken doet een hoop

Wel zag ik dat de kabelboom vanaf de gashendel was doorgeknipt en met knijp stekkertjes weer aan elkaar is geflanst, deze maar eens netjes solderen en met krimpkous beschermen.
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 30 maart 2023 16:33 | Aangepast door: Hans 
Ron:
Het frame word netjes gemaakt en bijgewerkt, maar niet gepoedercoat oid, hou alles origineel. Ook de achterbrug en wielen zijn nog erg netjes!
Goed schoonmaken doet een hoop

Klopt dat je met goed schoon maken een heel eind komt. Alleen is de originele japanse lak op al die onderdelen kwetsbaar en zo ontzettend dun dat je er bijkans door heen kunt kijken.
En (ook beginnende) roest verwijder je alleen echt grondig met stralen.
Tussen de keuzes origineel of behoud heb ik al jaren geleden de keus gemaakt voor stralen - primeren - poedercoaten.
Alle motoren met een buizenframe die ik heb gerestaureerd (en dat zijn er al heeeel veel geweest) zijn allemaal gepoedercoat.
1 Keer bracht de straler een frame terug waarbij na het stralen bleek dat op een lasnaad de aanhechting van 2 (onderste) framebuizen compleet was doorgerot. En wel van binnenuit.
Een perfecte Emmetaler kaas!
Je zult maar door een dergelijk frame met 130 km/uur (of nog harder) onderuit gaan.

Want de motoren waar wij over spreken zijn meer dan 40 jaar oud en vele die ik heb gehad waren meer dan hoogbejaard.
Je kent hun geschiedenis niet; voor hetzelfde geld hebben ze meer dan 30 jaar buiten onder een zeiltje gestaan of in een vochtige of zelfs varkens/koeien schuur (ammoniak !!).
-----> "altijd overdekt gestald gestaan"
Een oldtimer schuurvondst klinkt nostalgisch maar betekent vaak een wrak (want de goeden zijn inmiddels al lang weg).

Veiligheid staat bij mij echt hoger dan originaliteit.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 30 maart 2023 18:13 
Dank voor je uitgebreide reactie Hans.
Je hebt me idd wel aan het denken gezet.

Voorheen, in m'n landrover tijd hadden we ook veel onderdelen welke gepoedercoat werden. Maar wanneer daar een lakbeschadiging op komt, kruipt het vocht eronder en vreet het ook verder.

Ik heb het frame nog eens goed bekeken, en met een hamertje beklopt. Het klinkt overal wel goed, maar ga er nog eens een nachtje over slapen.

De veiligheid is absoluut het belangrijkste, maar ik wil ook de kosten nig een beetje in de hand houden. Meer als €2000.- voor een cx word er niet gegeven lijkt het.
Als ik kijk naar de grijze (mankepoot) zit ik al ruim over deze €2000.-
En ja, de hobby mag geld kosten. Wat ik eigenlijk van plan ben is straks 1 van beiden te gaan verkopen, en zo deze hobby een beetje binnen de perken te houden, en een volgens project aan te schaffen.

Is straks het frame gepoedercoat, en de motor word verkocht, gaat de nieuwe eigenaar er de slijpschijf in zetten en er een café racer van bouwen 🙉🙈🙊
Per aspera ad astra

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 30 maart 2023 18:40 
Ron:
Ik heb het frame nog eens goed bekeken, en met een hamertje beklopt. Het klinkt overal wel goed,

De zwakke plekken zijn de water kanalen waar buizen bij elkaar komen en het water 'binnendoor' gaat. Daar is roest het grootste probleem en het moeilijkste te zien.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 30 maart 2023 19:16 
Ron:
de slijpschijf in zetten en er een café racer van bouwen

Wat een afschuwelijke gedachte !!

Harmony,
Hans.
( geen slijpschijf in een CX !! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 30 maart 2023 20:25 
Ron:
De veiligheid is absoluut het belangrijkste, maar ik wil ook de kosten nig een beetje in de hand houden. Meer als €2000.- voor een cx word er niet gegeven lijkt het.
Als ik kijk naar de grijze (mankepoot) zit ik al ruim over deze €2000.-
En ja, de hobby mag geld kosten. Wat ik eigenlijk van plan ben is straks 1 van beiden te gaan verkopen, en zo deze hobby een beetje binnen de perken te houden, en een volgens project aan te schaffen.

Over restaureren vooral de manier waarop / hoe zijn al boeken volgeschreven.
Daar moet ieder op zijn eigen manier en inzicht mee om gaan.
Persoonlijk hanteer ik de stelregel dat je de leeftijd ook na restauratie aan een oldtimer best mag afzien; dus behoud zo veel mogelijk zijn originaliteit, het patina / de doorleefdheid van al die jaren.
Omdat het frame van een motor het moeilijkste / tijdrovenste onderdeel is moet je dat het meest intensief / toekomstbestendig aanpakken. Vandaar het poedercoaten.
De aanbouwdelen hoeven minder intensief. Alhoewel ik altijd de originele bouten, moeren en vulringen hergebruik, gaat veel tijd zitten in het schoonmaken / polijsten daarvan. En ja op bouten/moeren kunnen beschadigingen zitten van het sleutelen in het verleden, maar dat mag je best zien vind ik.
De lakdelen maak ik altijd eerst goed schoon / ontvet ze. Daarna worden ze intensief gepolijst. Kleine roestplekjes zet ik daarna in de blanke lak. En ja ze blijven zichtbaar net als deukjes en krassen.
Idem behandel ik aangetast chroom. Daarvoor gebruik ik als eerste een staalborstel geschikt voor RVS op de boormachine. Daarmee ontdoe je het chroom van roestsluier en ontroest je pitting. Let wel op dat je niet te hard drukt, dan ben je zo door het chroom heen. Daarna polijst ik het chroom met Belgom Chroompolish. Ja je blijft de oneffenheden zien maar het glimt je in de meeste gevallen tegemoet.
En het eindresultaat: een motor op leeftijd, die er zonder botox nog heel goed uit ziet
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 30 maart 2023 21:22 | Aangepast door: Ron 
Vanavond toch maar met de komborstel en de nodige andere borstels bezig geweest rond de middenbok.
Het laswerk van meneer Honda is niet heel mooi
En de roest zit idd verder onder de wel heel dunne lak, maar is zeker nog hard.
Maar achter de 3 hoek platen e.d. waar de buizen bijelkaar komen, kun je niet borstelen of stralen?
Heb er met 8 bar lucht het vuil wel wat uit gekregen 👍

De middenbok is niet aanwezig bij deze cx, en om de 1 of andere vage reden heeft 1 van de vorige eigenaren de linker bevestiging van de middenbok eraf geslepen!

Ik wil ook graag de bus, waar het lager van de achterbrug in zit, eruit halen. Het lagerschaal zit er ook nog in. Is er een handigheidje voor om deze bus er uit te krijgen?
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 30 maart 2023 22:17 
Met stralen kom je inderdaad niet binnenin die driehoeken (ook niet bij de passagier voetsteunen ophanging). Na het poedercoaten laat ik daar gehoorlijk veel olie of tectyl inlopen en sael de de openingen rondom af met bleu sealant oid. Dat moet nnm voldoende zijn de interne roestvorming te stoppen / afdoende vertragen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 31 maart 2023 13:10 
Ron:
k wil ook graag de bus, waar het lager van de achterbrug in zit, eruit halen. Het lagerschaal zit er ook nog in. Is er een handigheidje voor om deze bus er uit te krijgen?

Die bus moet je gewoon laten zitten. Die is in het frame geperst en krijg je er zonder geweld niet onbeschadigd uit.
Het rollager dat daarin samen met een vetkeerring zit zijn beiden simpel uitneembaar.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 31 maart 2023 16:16 
Dank je voor de uitleg Hans.
Vandaag heb ik het gehele frame aan de onderkant kaal gemaakt 😰 bloed, zweet maar geen tranen 2 lassen opnieuw gelast, ik vond het laswerk wat karig.
Tijdens het lassen wel gemerkt dat het frame daar, aan de onderkant bij de ronde buis nog in prima staat was 👍
Ook bij de passagier voet steunen alles kaal gemaakt.
Het frame kan nu gewoon in de primer, en afgelakt worden.

De bus voor het lager van de achterbrug laat ik idd maar gewoon zitten, maar het word nog wel even prutsen om de lagerschaal eruit te krijgen.

Vandaag ook de missende olie sproeiers gemonteerd welke van Marco komen. Ik had bij Marco ook maar direct een goede koelfan besteld.
Blok zit weer inelkaar, en ben nu niets vergeten
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 1 april 2023 12:22 
Ron:
Vandaag heb ik het gehele frame aan de onderkant kaal gemaakt 😰 bloed, zweet maar geen tranen

Daarom laat ik dat soort werk heel graag over aan de straler/poedercoater
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 1 april 2023 17:44 
Hans:
Over restaureren vooral de manier waarop / hoe zijn al boeken volgeschreven.

Ik noem dit project ook bewust geen restaureren, maar "flink opknappen" de holle ruimtes inmiddels met owatrol behandeld.

Blok is verder samengesteld, radiateur e.d. zit er ook op/aan.
Nu is er een begin gemaakt met de revisie van de voorvork, balhoofd en achterbrug.
Per aspera ad astra

Pagina  Pagina 2 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project "Bits 'n pieces"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven