Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project "Bits 'n pieces"

 
 
Pagina  Pagina 3 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende »

Schrijver Hans

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 2 april 2023 10:31 
Ron:
Ik noem dit project ook bewust geen restaureren, maar "flink opknappen"

Volgens mij betekent de term 'restaureren' niets meer en minder dan iets wat versleten / niet meer mooi is terugbrengen in zijn originele staat.
En ja dat betekent ook opknappen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 4 april 2023 19:41 
Haaha! Dank je

Nog een vraagje.
Op het deksel van de ontsteking zit een ontluchting slang, maar ook op de beide cilinder koppen.
De slang van de onstekings deksel achter op het blok gaat naar het luchtfilterhuis, maar die op de koppen komen samen met een t-stuk en gaan dan naar?

Persoonlijk denk ik dat er maar 1 van beide nodig is, en lijkt me die van de cilinderkoppen het meest waarschijnlijk.
Er zit immers ook maar 1 aansluiting op het luchtfilterhuis.

Op de andere cx zit ie gewoon de 'fles' ipv de inspectiedop voor de timing welke naar het luchtfilterhuis gaat
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 4 april 2023 20:16 | Aangepast door: Hans 
Alle ontluchting loopt met een slang uit op het luchtfilterhuis. De vroege CXen hadden de ontluchting op de cilinderkop met dat verbindingsstuk, de latere op de plek van de grote cartermoer met een schroefadapter ipv de moer. Honda kwam er gaandeweg achter dat met de ontluchting op het carter het olieverbruik van de CX minder werd.
Je kunt dat op de vroege probleemloos aanpassen; Honda leverde daarvoor 2 afdekdoppen met klem op de aansluitingen cilinderkop.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 4 april 2023 20:32 | Aangepast door: Ron 
Ok, duidelijk, maar waarom zit er dan nóg een ontluchting slang op het onstekingsdeksel?
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 4 april 2023 20:40 
Deze zit achterop het blok:
www.ebay.nl/Deksel Honda CX
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 4 april 2023 22:50 
Ron
Die komt mij absoluut niet bekend voor. Waar zou die op een CX moeten zitten?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#37 | Geplaatst: 4 april 2023 23:36 
Hans:
Waar zou die op een CX moeten zitten?

Die zit op een 500E of 650E. Deksel van de ontsteking pickups.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 4 april 2023 23:44 
Zit die ook niet op sommige Custom modellen met transistorontsteking (dus zonder CDI)?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Ron
Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 5 april 2023 07:56 
Zat ik dus tóch goed met m'n gedachte dat het blok van een 500E was en idd, dot blok heeft de transistor onsteking, en dus niet de cdi.
Ik zou dus, lijkt me, de 2 op de cilinderkoppen kunnen afroepen, en alleen de carter ventilatie van het ontstekings deksel kunnen gebruiken.
Dit houd hetbwel lekker 'clean'
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 5 april 2023 11:25 
Nummer van het blok is voor een vrij vroeg 1978 blok (de E in CX500E staat voor Engine, 20 vooraan voor 1978, 6xxx achteraan serienummer, één van de eerste CX-blokken dus) en dan zijn de ontluchtingen op de cylinderkop nog standaard. Later is Honda daar van terug gekomen en is er voor de CDI blokken als vervanger het "flesje" op de rechterkant van het blok gezet, ook als aparte kit geleverd, de pijpjes op de cylinderkoppen werden dan afgedopt of waren niet meer aanwezig in productie.

Latere modellen met TI ontsteking hebben allemaal de ontluchting op het achterdekseltje, deksel wat er nu op zit is er later opgezet dus. Als je naar CDI wil terugbouwen let dan op dat je ook een CDI rotor hebt, op de TI versie zit niet die koperen spijker voor de CDI pickup spoelen.

(overigens : in de productie zaten soms wel eens tussenvormen, zo kan je - om maar eens wat te noemen - hier een C tegenkomen met TI en een manual kettingspanner, in de USA zijn ze ervan overtuigd dat die niet bestaan )

en dat waren de onbelangrijke mededelingen, nu weer lekker door met restaureren/opknappen/herstellen/sleutelen/knutselen/knoeien/doemaarwatten ,

Frans

(o ja, je kan er ook mee rijden, leuk hoor!)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 5 april 2023 14:06 
De voorvork is weer goed voor de nodige kms.
de carburateurs zijn uitelkaar geweest, ultrasoon gereinigd en voorzien van de nodige onderdeeltjes.
De achterbrug was ik aan het kaal borstelen met de haakse slijper, wat ik dáár tegenkwam!

Bericht in onderwerp 'Het GROTE honda GL500/CX500 topic' https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-honda-gl500-cx500-topic.184379/post-31361373

Echt niet te geloven zeg
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 5 april 2023 20:56 
brinkcx:
Latere modellen met TI ontsteking hebben allemaal de ontluchting op het achterdekseltje, deksel wat er nu op zit is er later opgezet dus. Als je naar CDI wil terugbouwen let dan op dat je ook een CDI rotor hebt, op de TI versie zit niet die koperen spijker voor de CDI pickup spoelen.

Ik heb idd wel een later model (1984) met TI ontsteking en alle toebehoren, dus laat het lekker zitten.
Ben inmiddels wel weer een flink stuk wijzer geworden, voor zo een revisie beter m'n huiswerk doen!
Vanavond even wezen kijken bij een andere liefhebber, die heeft nog een 500C blok liggen, wellicht neem ik die over, en ga gewoon nog een x een revisie doen
Dan komt er een gereviseerd 500E blok op de markt
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#43 | Geplaatst: 6 april 2023 08:52 
Ron:
Dan komt er een gereviseerd 500E blok op de markt

Ron, met het motornummer dat jij in een eerdere post opgaf kan het niet dat het van origine een 500Eurosport blok is. Tenzij er ooit een "verbouwing" van het blok is geweest naar transistor ontsteking.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 6 april 2023 09:41 
Dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk. Door de jaren heen is er wel het een en ander versleuteld aan de motor.
Het 500c blok neem ik niet over, er zit geen passende kabelboom bij voor de cdi. Het huidige gereviseerde komt er iig eerst onder, al is het maar om te vernemen of ie goed is.
Als ik alleen de ontluchting gebruik van de eerder genoemde deksel, kan ik dan de beide ontluchtingen van de kop gewoon met elkaar verbinden/doorlussen? Lijkt mij wel, maar wil niet voor verassingen komen te staan.

Gisteren een andere, nette achterbrug gescoord, deze word nu kaal gemaakt, gelakt en voorzien van nieuwe lagers en keerringen.
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 6 april 2023 10:17 
Die achterbrug is inderdaad exemplarisch voor een wat minder onderhouden / veelal buitengestalde CX.
Maak die gelaste 'doos' maar eens open. Dan zul je zien dat de linker achtervorkpoot daar binnenin volledig is doorgerot.
Het zal je tijdens het rijden maar afbreken
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 3 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project "Bits 'n pieces"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven