Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project "Bits 'n pieces"

 
 
Pagina  Pagina 6 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#76 | Geplaatst: 6 mei 2023 13:38 
Ik zal het blok er onderuit halen zodra er een voorvork is.
Dan toch maar eens goed kijken achter het kleine deksel, en eventueel het grote achterdeksel eraf halen.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#77 | Geplaatst: 6 mei 2023 21:23 
Het lijkt er toch dat de ontsteking is gesneuveld, van het ene op het andere moment geen vonk meer.
Alles gecontroleerd, maar het blok moet er weer onder vandaan 🙈
Ben nu eerst met de bedrading bezig, daar was/is door iemand ook in geknipt en geplakt 🧐

Om opties open te houden:
Is er nog iemand die een draadboom heeft liggen van een cx met cdi kan ik hem ombouwen van transistor naar cdi. Cdi kastje en de rest van de onderdelen heb ik wel....
Waarom? A: Omdat het kan, en B: ik verder geen parts heb of kan vinden van en voor de transistor ontsteking.
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#78 | Geplaatst: 7 mei 2023 00:25 | Aangepast door: brinkcx 
Ombouw naar CDI blijf ik een slecht idee vinden, hoop gedoe en als je een origineel CDI kastje gebruikt kan je ook een spoedig einde der vonken verwachten, Die kastje zijn gewoon 40+ jaar oud en niet te vertrouwen.

Ter zake : meest vreemde aan dit verhaal is dat je aan beide kanten geen vonk hebt. Bij opstarten soms een klein beetje - kan komen doordat 12V dan inschakelt. Het probleem moet dus in een element zitten dat zowel Links als Rechts bedient. Daar kan ik er niet zoveel van bedenken. De 12 Volt is al genoemd, maar heb je ook gemeten tijdens een start poging? Draadbreuk zodat 't niet werkt als je stuur draait? Plak er een voltmetertje op. Spanning dan te laag - probeer met hulpaccu er bij. En achter dat kleine dekseltje zitten de pulsgevers, die zijn ook L/R onafhankelijk, maar heb je de weerstand gemeten op de connectortjes? Die ook gecontroleerd en schoon gemaakt? En achter dat deksel zit ook nog de nok met mechanische vervroeger, wel gemeenschappelijk L/R. Ligt die soms los? Nooit meegemaakt of van gehoord, geen idee of het zelfs wel mogelijk is, maar dan krijg je wel storing die je hebt - geen vonk L en R.

En onderdeeltjes voor TI om te testen/wisselen/herstellen heb ik desnoods nog wel te leen/krijg/koop denk ik als het nodig is.

Volhouden! Kan je later trots aan de CX kleinkinderen de legende van "Ron en de TI" vertellen ! En ook gelijk nu aan ons zodat we ook weten wat we gemist hebben bij het uitzoeken
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#79 | Geplaatst: 7 mei 2023 08:36 
Dank voor je positieve woorden.
Ik heb idd de spanningsverlies tijdens het starten al gemeten, hij zakt terug naar 11.1 volt.
De accu die ik gebruikt bijna nieuw, goed opgeladen en komt uit de grijze cx, daar zit inmiddels een gel accu in.

Alle bedrading achter en in de Koplamp heb ik nu los gehad, tape eraf gehaald en grondig bekeken. Er was op 3 plaatsen iets gesoldeerd. Dit los gehaald, opnieuw gesoldeerd en alles weer ingetaped.

Binnenkort, hoop ik nog een sloopblok te krijgen, waar het goede achterdeksel op zit. Deze heeft boven de waterpomp ook de bevestiging om het blok met de beide 3 hoek platen aan het frame te bouten. Dat heeft dit blok niet.
Daar zit ook de cdi onsltsteking in. Vandaar dat ik, als het toch allemaal weer los moet, het spul zou kunnen ombouwen. Dus bobines, cdi en de ontsteking heb ik.
Mocht daar iets niet echt lekker aan werken kan ik altijd nig een Ignitech plaatsen, zoals op de grijze.

Voor nu zal eerst het blok uit het frame gehaald worden, dat moet toch. En dan dat ook maar eens goed inspecteren.
Het is eigenlijk wel een zeer ondoordacht systeem, een compleet blok er onderuit halen om bij de ontsteking te kunnen
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#80 | Geplaatst: 7 mei 2023 10:02 
Ron:
Het is eigenlijk wel een zeer ondoordacht systeem, een compleet blok er onderuit halen om bij de ontsteking te kunnen


Nee hoor, bij een CX gaat zelden tot nooit iets kapot! Wel natuurlijk als iemand voor jou het een en ander heeft verklooid.
Zelf nog nooit iets kapot gehad van de ontsteking (ook niet al is die meer dan 40 jaar oud).
Een keer een lekkende waterpompseal dat werd opgelost door simpel de koelvloeistof te verversen.
Ook een lekkende koppakking (maar dat is heel simpel ter verhelpen en een uitgelopen big end lager (dus einde blok) maar dat mocht na ruim 300.000 km.

Met een motorhefbrug is het blok er op ooghoogte zo uit.

Succes met de operatie.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#81 | Geplaatst: 7 mei 2023 11:10 
Hans:
Met een motorhefbrug is het blok er op ooghoogte zo uit.

Indeed! Allen wat lastig zonder voorvork e.d

Maar ik ben inmiddels al een heel eind, ik haal de achterbrug er ook uit, en pak dan het frame van het blok af.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#82 | Geplaatst: 7 mei 2023 20:00 | Aangepast door: Ron 
Goed, het blok is er onder vandaan, en wat denk je?

Ron:
Alle stekkers toch nog even goed
schoongemaakt en met vaseline ingespoten. Koplamp doet het weer.
Zit te denken, zou de rotor bout los kunnen zitten?

Op de rotorbout hoort een wat grotere m6 sluitring om deze op z'n plaats te houden. Dat was het probleem! De ring was er niet, en dus is de rotor los gelopen.

Ik kan de 'schuld' helaas niet afschuiven op de vorige eigenaar, dit is echt m'n eigen fout
Komende week het geheel maar weer inelkaar zetten. En goed nadenken hoe het ook alweer zat met het ontstekings tijdstip.

Alles bijelkaar genomen, is de bedrading van de cx nu wel echt ge-triple-chekcked met schone aansluitingen altijd goed om te weten dat dit nu wel ok is.

Een ieder bedankt voor het meedenken, ik laat het weten wanneer ie weer gestart word
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#83 | Geplaatst: 7 mei 2023 20:02 
brinkcx:
En achter dat deksel zit ook nog de nok met mechanische vervroeger, wel gemeenschappelijk L/R. Ligt die soms los? Nooit meegemaakt of van gehoord, geen idee of het zelfs wel mogelijk is, maar dan krijg je wel storing die je hebt - geen vonk L en R.

Het is dus wel mogelijk, en eens moet toch de 1e keer zijn
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#84 | Geplaatst: 7 mei 2023 20:56 
LOL !

Zo zie je maar weer, een ontwerper doet z'n best om een f*proof ontsteking te maken, verstopt het achter een deksel diep in een CX frame, komt er prompt een verbeterde f* en hopla, toch gelukt

Maar dank voor de update, weer eentje om te onthouden, het kan dus (en ik zeg niet dat mij dat nooit zal gebeuren !

Plezier er mee, Frans

(en nok afstelling controleren, vind ik vervelend klusje, moet echt precies)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#85 | Geplaatst: 9 mei 2023 11:52 
Vanmorgen het spul weer (deels) inelkaar gezet, iig zover dat ie zou moeten kunnen starten.
Eerst gecontroleerd of er vonk was, en ja hoor, een flinke blauwe vonk op beide kanten, en olie lampje gaat keurig uit
Daarna eerst een tijdje doorgestart zonder bougies en zonder stroom op de ontsteking om de olie goed door het blok te krijgen.
Om het wat spannend te houden eerst maar een kopje koffie gedronken, en daarna cx gestart, en ja hoor! Hij doet het weer 🥳

Hij loopt goed, maar reageert met een kleine twijfel op het gas.
Ik zal de oude bougiekabels eens vervangen en nieuwe Bougies monteren. Eventueel de carbs checken, hoewel die er erg netjes uitzien aan de binnenkant.

Al met al ben ik er best blij mee
Nu nog even afwachten wanneer, en of ik de voorvork kan halen welke ik had gevonden.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#86 | Geplaatst: 12 mei 2023 20:10 
Hij zit weer volledig inelkaar, en morgen is de grote dag voir een testrit.🤟
Had vanavond willen rijden, maar had het even 'gevierd' met een paar pilsjes 🙈
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#87 | Geplaatst: 13 mei 2023 13:46 
Vanmorgen een test rit gemaakt van zo'n 40 km.
Hij rijdt geweldig! Veel koppel, loopt lekker hoor

Het deksel van het reservoir van de voorrem lekt, dus daar moet een nieuwe remcylinder op. Hij is niet meer mooi van vorm.
Tijdens het rijden schakelt ie prima, alleen in de 2e Versnelling schiet er steeds uit en er weer in lijkt het.
Wat kan dat zijn?
Heb iets gelezen over 2 centerpuntjes die juist moeten staan, maar zou dit probleem dan niet in alle versnellingen aanwezig moeten zijn?
Ik wacht jullie adviezen nog even af, maar vrees dat het blok er dan weer onderuit moet
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#88 | Geplaatst: 13 mei 2023 15:07 | Aangepast door: Hans 
In de hoofdremcilinder zitten voor het plaatsen van het reservoir 2 afdichtingen.
- onder het reservoir een O-ring. Afhankelijk van het reservoir worden 3 varianten/maten O-ring gebruikt.
Het kost vaak veel moeite en kracht om het reservoir los te wippen. Er een grote/brede schroevendraaier onder zetten en dan loswrikken. Je zult dan zien dat de O-ring is omgeven door door remolie aangetast aluminium. Daarom gaat de rempot er zo moeilijk vanaf. Goed de inbedding van de O-ring schoonkrabben. De O-ring monteren met een beetje rem montage pasta en je drukt de zaak simpel en afgedicht weer in elkaar.
- in het deksel van het reservoir zit ook een afdichting. Een ronde of een vierkante.

Voor wat betreft het euvel aan de versnellingen; dat heb ik nog nooit meegemaakt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#89 | Geplaatst: 13 mei 2023 17:41 
Hans je hebt gelijk, het is de afdichting van de deksel.
Gezien het rempotje niet meer mooi rechthoekig was is ie daarlangs gaan lekken.
Ik heb de remedie eruit gehaald, het potje wat verwarmd met de verfbrander en weer in model gemaakt.
Spul is weer dicht

Wat betreft de versnellingen snap ik het ook niet helemaal, maar zal wel weer demontage blok worden
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#90 | Geplaatst: 13 mei 2023 20:08 
Tweede versnelling klinkt als zware slijtage van de klauwtjes (typisch door mishandeling), aangenomen dat je de zaak goed gemonteerd hebt en de veertjes in de de bediening van de bak goed zijn. Schakelpookje voldoende vrij? Van centerpuntjes tbv 2e versnelling heb ik ook nooit gehoord.

Eventueel andere v-bak hoeft niet zo'n probleem te zijn, die zijn er zat want zelden defect. Maar ja, blok moet weer open, klopt. Eerst de achterkant en dan eens heel goed kijken of daar alles klopt, ook de niet zo voor de hand liggende dingen als de goede pakking (dikte correct anders problemen) en de ringen op schakelasje (en is dat asje recht??)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 6 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project "Bits 'n pieces"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven