Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project "Bits 'n pieces"

 
 
Pagina  Pagina 7 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#91 | Geplaatst: 13 mei 2023 20:40 
Dank voor je reactie Frans. De pakking is goed, dat weet ik zeker. Maar zou ik de drukring achter de schakelarm as vergeten zijn er zit wel wat veel axiale ruimte op de schakela as 馃檮
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#92 | Geplaatst: 16 mei 2023 16:48 
Inmiddels is her blok er weer onderuit, en het achterdeksel eraf. Het probleem zat hem (hoop ik) in de schakelas veer, deze was uitgerekt.
Nu maar weer een nieuwe pakking e.d. bestellen en alles terug monteren. Het gaat steeds makkelijker en sneller
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#93 | Geplaatst: 16 mei 2023 16:57 | Aangepast door: brinkcx 
Pakking met olie insmeren v贸贸r montage en dan bouten kruiselings met voorgeschreven koppel vast zetten. Met beetje geluk kan je de boel dan nog een keer voorzichtig los maken (kort daarna) terwijl de pakking heel blijft. Deksel klein beetje lossen, pakking waar nodig rondom los maken tegen blok aan, hop.

Nee, dat staat niet zo in de boekjes, theoretisch helemaal fout om een pakking die al ingedrukt is opnieuw te gebruiken. Het lukt niet altijd en echte monteurs hebben daar geen tijd voor. Ik wel

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 馃挵

Schrijver Ron
Forum Lid 
#94 | Geplaatst: 16 mei 2023 17:12 
Die tijd heb ik ook wel Frans maar deze pakking was reeds voor de 2e keer gebruikt, dus wil er nu wel een nieuwe in zetten. Ook wil ik de carterontluchting direct aanpassen naar het latere systeem.
Verder ontdekte ik een klein scheurtje in het alu deksel van de ontsteking, deze was al eens gelast.

Het veertje heb ik warm gestookt met de electrische verfbrander, met een punttang vastgehouden en in model geknepen. Op het moment dat ie goed heet was, in koelvloeistof gedompeld, en het veertje heeft de originele vorm weer!
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#95 | Geplaatst: 22 mei 2023 12:00 
Ron:
Inmiddels is her blok er weer onderuit, en het achterdeksel eraf. Het probleem zat hem (hoop ik) in de schakelas veer, deze was uitgerekt.
Nu maar weer een nieuwe pakking e.d. bestellen en alles terug monteren. Het gaat steeds makkelijker en sneller

Helaas, het probleem zat dus niet in het veertje.
Met het blok op de werkbank heb ik alle versnellingen geprobeerd, en dit ging prima.
Vanmorgen een paar meter gereden, en doet nog steeds het zelfde
In 2e Versnelling lijkt ie gewoon niet goed te grijpen, de rest doet het prima.

1 groot pluspunt, het blok loopt z贸贸贸 mooi
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#96 | Geplaatst: 22 mei 2023 13:38 
He hebt ook gekeken naar de achterkant van de schakelwals zelf en de bediening daarvan neem ik aan? Kleine geleide wieltje daar netjes op z艅 plaats in alle versnellingen? Zo ja, misschien tijd om eens een verse v-bak op de plank klaar te leggen dan, Dit begint te klinken als versleten nokken of een kromme schakelvork.

Zelf eigenlijk nooit problemen met een versnellingsbak gehad of gezien. Nou ja, 茅茅n keer. Die bak werkte normaal maar gierde nogal en leek de uitgaande as steeds in het achterste lager te drukken, geen idee wat er nou echt aan mankeerde. Na 2e keer er uit naar oud ijzer er mee en complete andere er in, klaar en ik rij daar nog steeds mee. Bijna iedereen die aan CX blokken sleutelt zal wel V-bakken over hebben denk ik, ik heb er wel eens een paar weg gegooid(!!!!)

Zo nodig heb ik er misschien nog wel eentje liggen, moet ik opzoeken (onderin de kist en lomp, toestand onbekend).

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 馃挵

Schrijver Ron
Forum Lid 
#97 | Geplaatst: 22 mei 2023 13:47 
brinkcx:
He hebt ook gekeken naar de achterkant van de schakelwals zelf en de bediening daarvan neem ik aan? Kleine geleide wieltje daar netjes op z艅 plaats in alle versnellingen? Zo ja, misschien tijd om eens een verse v-bak op de plank klaar te leggen dan, Dit begint te klinken als versleten nokken of een kromme

Dat zag er idd allemaal prima uit. Het knullige is, ik heb alles aan het blok gecontroleerd, behalve de versnellingsbak. Deze was reeds in het blok gemonteerd.
Maar een prima plan om de gehele bak in z'n geheel te vervangen.
Wellicht weet ik er nog 1 te liggen, zit alleen nog een compleet blok omheen
Maar de rode mag weer op de heftafel, houd je van de straat zeg maar
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#98 | Geplaatst: 22 mei 2023 14:04 
Ik heb nog een blok waar de bak nog in zit. Bak kan ik eruit halen mocht je daar interesse in hebben. Blok was van een 500 euro. Vlgs mij zijn die gelijk?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#99 | Geplaatst: 22 mei 2023 14:22 
MAST:
Ik heb nog een blok waar de bak nog in zit. Bak kan ik eruit halen mocht je daar interesse in hebben. Blok was van een 500 euro. Vlgs mij zijn die gelijk?

De bakken zijn volgens mij idd allemaal gelijk, en je aanbod klinkt ook heel verleidelijk. Het is alleen een dingetje om hem dan hier in Groningen te krijgen.
Ik vestig mijn hoop vooralsnog even op het complete blok, die ligt hier in de buurt 馃
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#100 | Geplaatst: 22 mei 2023 19:03 
Ron:
Het is alleen een dingetje om hem dan hier in Groningen te krijgen.

Met Postnl of DHL lukt dat vast wel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#101 | Geplaatst: 22 mei 2023 19:26 
MAST:
Met Postnl of DHL lukt dat vast wel

Ik heb je een pb/mail gestuurd
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#102 | Geplaatst: 22 mei 2023 21:12 
V-bakken zijn gelijk, maar de koppelingen niet. Houd koppelingen compleet bij elkaar met alle ringen en bussen/lagers die aan voorzijde V-bak voordeksel op de as zitten, dan zijn ze als geheel wel uitwisselbaar - voor non-turbo 500 motoren.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 馃挵

Schrijver Ron
Forum Lid 
#103 | Geplaatst: 22 mei 2023 22:56 
Dan zou ik dus idd mijn eigen complete koppeling kunnen gebruiken, die is iig wel goed
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#104 | Geplaatst: 22 mei 2023 23:20 
Ik begrijp juist uit Frans' zijn verhaal dat de koppeling bij de bak moet blijven.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#105 | Geplaatst: 23 mei 2023 00:39 
Dat hoeft juist niet, het idee is dat je de delen van een koppeling bij elkaar houdt, dan kan je ze overzetten als geheel. De verschillen zitten in de opbouw van de korf lagering en torsiedempers (rubber of veren). Niks moeilijks aan als je het weet en verder gewoon volgens 't boekje werkt dan later geen "moest die of deze ring er nou voor/achter/nergens op?" en zo.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 馃挵

Pagina  Pagina 7 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project "Bits 'n pieces"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven