Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project "Bits 'n pieces"

 
 
Pagina  Pagina 8 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#106 | Geplaatst: 24 mei 2023 17:21 
Vandaag de versnellingsbak gedemonteerd, en ik (met m'n beperkte kennis hiervan) zie eigenlijk geen vreemde of versleten dingen.
Boek erbij gehad, en de bak zit verder ook goed inelkaar.
Enige wat ik nu kan doen is idd de gehele bak vervangen met schakelwals en het selector deel van pook tot selector.

We gaan het allemaal zien, horen en of meemaken
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#107 | Geplaatst: 29 mei 2023 19:59 
Vandaag heb ik een andere versnellingsbak en schakelmechanisme gemonteerd, helaas zonder het gewenste resultaat.
Wat eerst in de 2e Versnelling het probleem was, zit nu in de 5e Versnelling.
Van versnelling 1 t/m 4 gaat alles prima, zowel op als terug schakelen.
In de 5e Versnelling bij het open draaien van het gas schokt hij, en hoor ik ook duidelijk een klonk, klonk.

Nu was het vermoeden dat dit in de bak zat, maar nu twijfelde ik toch.....komt het dan toch van verder achter?
Dus de eind aandrijving en cardan as ook maar vervangen.
Helaas nog steeds het zelfde probleem.

Ik snap het niet meer, eerst in de 2e nu in de 5e Versnelling, niets vreemds te zien aan de bak of schakelmechnisme.
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#108 | Geplaatst: 30 mei 2023 10:22 
Nu heb ik het achterwiel en eindaandrijving weer gedemonteerd.
De meenemer uit het achterwiel gehaald en deze schoongemaakt. Hier is ook niets aan te zien, en valt zonder enige speling in de eindaandrijving.

Hoe groot is de kans dat de andere geplaatste versnellingsbak het zelfde probleem vertoont, maar dan in een andere Versnelling?
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#109 | Geplaatst: 30 mei 2023 13:51 | Aangepast door: Hans 
Bij al mijn CX-en en de afgelopen 30 jaar rijden nog nooit meegemaakt.
Misschien een domme(re) vraag: is het frame nog wel recht?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#110 | Geplaatst: 30 mei 2023 13:58 
Dat is geen domme vraag Hans. Hier heb ik ook al over nagedacht.
Toen het spul opgehaald is, zag ik idd dat ie ooit eens gevallen is, klein deukje in de tank van het stuur, en de aanslag van het stuur was iets verbogen.

Daarop het ik ook besloten het frame na te meten op rechtheid, zoals we dat vroeger deden. Met een touwtje vanaf het balhoofd naar 2 vaste punten achter.
Dit zag er prima uit.
Per aspera ad astra

Schrijver MAST

Moderator 
#111 | Geplaatst: 30 mei 2023 14:12 
Zit het "probleem" niet in de koppeling? Het lijkt me sterk dat je 2 versnellingsbakken hebt die de klachten geven die je beschrijft. (zelden iets gehoord over bakproblemen bij een CX) De rest van de aandrijving is in orde zeg je, dan blijft de koppeling over?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#112 | Geplaatst: 30 mei 2023 15:11 
Hij koppelt en ontkoppeld prima, loop mooi vrij, slipt niet en gaat ook niet zwaar oid.
Het gekke blijft dat ie het maar in 1 Versnelling doet.

Ook heb ik gekeken naar de achterbrug. Deze zit mooi recht en scharnier ook mooi soepel.

Wat er dan over blijft om alles van het frame en dergelijke uit te sluiten, is het blok, kabelboom, ontsteking kastjes, contactslot en binnenspatbord in de grijze te bouwen.
Leuk klusje
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#113 | Geplaatst: 31 mei 2023 00:49 
Veel verder buiten het blok gaan zoeken lijkt me weinig zinvol. hoogstens zeker maken dat v-pookje nergens tegenaan stoot en ja, zeker ook koppeling in de gaten houden als je toch blok open hebt, centrale moer los geeft soms ook interessante effecten.

2e en 5e hebben wel iets gemeenschappelijk, ze zitten naast elkaar achterin de v-bak. Heb je de lagers achterin het blok gecontroleerd? Ja, da's beetje lastig, zeker aan de ingaande as, dat lager zit in een blind gat. Probleem met die lagers zou een oorzaak kunnen zijn - heb ik nog nooit gezien of van gehoord, maar voor alles is een eerste keer. En de vulringen achter op de assen moeten goed er op zitten natuurlijk, kan ook heel makkelijk verkeerd gaan omdat de boel meestal uit elkaar valt wanneer je het er uit haalt, goed opletten dat alles in goede volgorde en compleet terug gaat.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver Ron
Forum Lid 
#114 | Geplaatst: 31 mei 2023 07:44 
De lagers zijn allemaal vervangen door nieuwe, dat kunnen we uitsluiten. De v bak pook loopt ook vrij.
De vullingen achterop de assen zitten erop, en ik heb de ringen gebruit welke bij de bak horen.

De koppeling is er uit geweest natuurlijk, deze zit vast, met de juiste (schuine) kant naar achteren op de ring met de tekst naar voren. De koppeling is vast gezet met de slagmoersleutel.

Ik begin nu toch te denken dat het, zoals geopperd door Hans, frame wellicht niet meer recht is oid.

Hoe dan ook, ik ga na nogmaals de controle van de achterbrug en aandrijflijn 1 keer een testritten maken vandaag, het blok er toch weer onder vandaan halen ๐Ÿ™ˆ
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#115 | Geplaatst: 31 mei 2023 09:22 
Dan weet ik even niks nieuws te bedenken. Wat me wel ontgaat is hoe een krom frame een probleem in de v-bak zou veroorzaken. Uitgaande asje naar cardan is apart gelagerd, nogal los meestal. Ja, blok is dragend deel, maar dan nog. Als je dat extra wild belast ga je soms wat lekkage zien (zijspannen bv) maar verder ? Als iemand meer weet hoor ik dat graag.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#116 | Geplaatst: 31 mei 2023 13:14 
Zelf nooit een versnellingsbak uit elkaar gehaald. Wel problemen gehad met een blok wat uit de 2e versnelling vloog als ik te slordig schakelde. Met goed schakelen gewoon door kunnen rijden.
Ik zou het in de versnellingsbakken zoeken. Is er slijtage te zien in de bak die er nu uit is? Zijn er sporen te zien op de versnellingsbak onderdelen die de 2e versnelling vormen?
Je zou kunnen overwegen om de 2 versnellingsbakken om te bouwen naar een goede.....

Voor de zekerheid: Schakel je ferm genoeg? (bij mij en bevriende CX rijder was dat de reden dat hij soms uit de versnelling vloog)

Dat een krom frame de oorzaak is lijkt mij vergezocht. Rijd en stuurt hij goed? bochten links en rechts even makkelijk? 2x ja is het frame waarschijnlijk recht, ik ken mensen die op kromme frames rijden en die gaan een bocht moeilijker om dan de andere zelf getest op een proefritje

Schrijver Ron
Forum Lid 
#117 | Geplaatst: 31 mei 2023 20:18 
Inmiddels een testritje gemaakt, geen verbetering.
Ook idd even geprobeerd om wat 'steviger' te schakelen.

Ik ga het spul er eerst maar weer onderweg halen en de getande ringen eens goed opmeten welke tussen de tandwielen zitten.
Ook de tandwielen en de raakvlakken van de ringen goed bekijken.

Waarom lag het blok uitelkaar voor revisie toen ik het kocht? Dat weet (bijna) niemand. Het zal een gegronde reden gehad hebben.
Er staat 7800km op de teller, dat zal dan + 100.000 zijn denk ik.

Ik hou jullie op de hoogte!
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#118 | Geplaatst: 31 mei 2023 21:08 
Ook bij blokken met 300 k + nog nooit schakelproblemen gehad.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#119 | Geplaatst: 1 juni 2023 12:27 
Oorzaak gevonden! (deels) mijn fout moet ik helaas toegeven

Op het lager welke in het blinde gat zit, dacht ik een ring te voelen, en dat lijkt ook zo te zijn. Dit vind ik in het boek niet terug.
Maar daar hoort dus nรณg een ring tussen
Deze ring was ook niet gemonteerd zoals ik het blok kocht, de bak was reeds gemonteerd. Dus bij montage van de donorbak, heb ik deze ring ook niet gemonteerd

Ik ga nu de originele bak weer terug plaatsen en dan zou het dus goed moeten zijn
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#120 | Geplaatst: 1 juni 2023 17:25 | Aangepast door: brinkcx 
M'n laatste gok zat in die buurt, ben benieuwd Achter dat lager hoort ook nog een ronde oliegeleider plaat, die heb je er wel in zitten neem ik aan? Beetje aparte constructie daar.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 ๐Ÿ’ฐ

Pagina  Pagina 8 van 11:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project "Bits 'n pieces"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven