Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Geen Honda, maar wel een nieuw project!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juni 2023 09:56 
De beide cx'en zijn zo goed als klaar, 1 ervan (de rode) gaat in de verkoop in de toekomst, de grijze blijft m'n dagelijkse fiets. Dit vooral omdat het m'n 1e echte project motor is.

Gisteren bij een kameraad wezen kijken naar een nieuwe uitdaging, hij heeft nog een BSA B21 standard uit 1938 of 1939.
Deze staat al 10 tallen jaren keurig droog gestald, en hij wilde hem eigenlijk nooit verkopen.
Hij kwam tot de conclusie dat ie er zelf niet aan toe komt, en hij de motor mij gunde. De prijs hebben we het nog niet eens gehad, maar dat komt goed!

Een iets grotere uitdaging wat betreft het vinden van de juiste onderdelen en informatie, maar dat maakt het ook wel leuk.
Verder wil ik het mechanische deel reviseren, kwa uiterlijk het geheel zoveel mogelijk laten zoals ie is.
Er missen wel een flink aantal onderdelen, dus dat word zoeken.

Het zal tegen de winter zijn dat het project hier komt te staan.
En vinden jullie het leuk, en is het überhaupt toegestaan, dat ik hier de ook van dit project 1 en ander ga bijhouden?
Per aspera ad astra

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 13 juni 2023 10:10 
Ja hoor, zeker leuk. En onze Sieds is nu met vakantie, maar wil denk ik zeker mee kijken. Heeft een BSA (gehad?) en was ook lid van die club.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 juni 2023 13:28 
Van kwaad tot erger... ik had je gewaarschuwd, je gaat te snel. Nu al aan de BSA, hoe moet dat aflopen? Engels geval van 1939 nog wel en blij dat 'ie 10 jaar droog heeft gestaan, ja, da's dan voor die tijd ongeveer 74 jaar in de regen zeker.

Niks meer aan te doen, geboren sleutelfreak ! Krijg je ook al vragen of je nog wel eens gaat rijden ?

Klinkt allemaal bekend

Plezier er mee! Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 juni 2023 14:05 
brinkcx:
Engels geval van 1939 nog wel en blij dat 'ie 10 jaar droog heeft gestaan, ja

Als je goed leest staat er 10 tallen jaren hij staat 27 jaar op de plek waar ie nu staat, daarvoor zo'n 30 jaar in een andere (droge, verwarmde) opslag.

M'n vrouw en kinderen vinden het prachtig, pa is weer in z'n nopjes, dus zij ook
Per aspera ad astra

Schrijver Auke
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juni 2023 15:41 | Aangepast door: Auke 
Hoi! Misschien niet dezelfde fiets (B34) maar wel leuk om te lezen en tips uit halen. In "Het MotorRijwiel" van Mei-Juni staat een leuk artikel over de ervaringen van iemand die reeds jaren BSA's opknapt en perfect restaureert.

Linkje: https://www.motorrijwiel.nl/magazine/uitgaven/uitgave-183-2023/

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juni 2023 19:54 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Leuk project! Ik ben bezig een Matchless uit 1955 op te knappen. Veel onderdelen voor Engelse motoren o.a. op:

https://degroot-bsa.nl/

http://www.petersclassicbikeparts.nl/nl/index.html

Succes en houd ons op de hoogte!

Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Ron
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 aug. 2023 18:48 | Aangepast door: Ron 
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om niet aan de bsa te beginnen. Afgelopen tijd 2 stuks cx 500c opgeknapt voor teveel geld. Verkoop van de grijze gaat al het nodige kosten
Als ik de bsa klaar zou maken volgens mijn eisen, zou deze gewoonweg veel te veel gaan kosten, dat krijg ik er nooit weer uit.
Daar komt bij, dat wanneer de bsa klaar zou zijn, wat kun je er mee? Momenteel neig ik meer naar een comfortabele motor zoals een guzzi california
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 aug. 2023 19:42 
Ron:
wanneer de bsa klaar zou zijn, wat kun je er mee?

zo nu en dan word ik er op gewezen dat je met motorfietsen ook kan rijden. Is dat niks voor je?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 aug. 2023 21:09 
Ik rij m'n motoren ook wel, maar zo'n bsa 🤔
Als ie heel goed is haalt ie 80 kmh, 3 - handschakeling naast de tank, geen comfort en alleen het starten is al een hele procedure, en je moet hem aantrappen ipv een knopje 🙈
De afgelopen tijd heb ik flink wat informatie ingewonnen, en ja, het project op zich lijkt me echt wel geweldig, maar met mijn lichamelijke ongemakken word dit niet 'mijn project' en dan komt ook nog eens de financiële kant om de hoek kijken.
Een moto guzzi project is ook leuk, goedkoper en als ie klaar is kan ik er iig mee rijden
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 sept. 2023 15:08 
De kogel is door de kerk, de grijze is verkocht, en aankomende dinsdag haal ik m'n nieuwe project op.
De rode is er natuurlijk nog, deze blijft ook nog wel even.

Het betreft de 'grote broer' van de cx 500 c, een moto guzzi california 3 uit 1991.
Hij loopt momenteel niet of slecht en staat al enige tijd stil.
We halen hem (of haar) met de trailer op.
Heb er wel weer zin in
Per aspera ad astra

Schrijver GL5
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 sept. 2023 09:19 
In mijn jonge jaren een oude motor die ik in onderdelen gekocht had, helemaal opgeknapt.
Veel van geleerd, maar bleek achteraf geen gewild model. 6000 gulden erin, slechts 500 euro er (20 jaar later) uit.
Maar wel voldoende sleutel lol aan gehad, want ermee rijden was toch wat minder.

Maar eerlijk, lees ik zelf liever een verslag van een California dan die van een BSA.

Ben benieuwd.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 sept. 2023 11:51 
GL5:
Maar eerlijk, lees ik zelf liever een verslag van een California dan die van een BSA.

De BSA leek me echt wel een leuk project hoor! Maar de cali hoop ik straks ook écht op te kunnen rijden
M'n dochter wil de rode cx graag houden, maar kweet niet, ik vind de ktm duke eigenlijk veel mooier voor haar
En ze moet straks toch 3 x haar rijbewijs halen
Dus ik denk dat de rode cx in de toekomst ook te koop komt.
Mocht ze wel.een cx willen, bouw ik haar wel weer 1
Per aspera ad astra

Schrijver GL5
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 12 sept. 2023 09:22 | Aangepast door: GL5 
Zulke projecten blijven leuk, maar een California heeft nu eenmaal die vorm waar je net wat langer naar blijft kijken.
Zo is er bij mij na een CX, de GL gekomen.
Had er nog een tijdje eentje extra staan voor mijn dochter, maar die laat nu brommers al links liggen.
Nu mijn laatste hoop gevestigd op de volgende

Schrijver Ron
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 sept. 2023 18:37 
1 Van mijn Honda CXen is verkocht, en voor dat geld + een beetje heb ik een nieuw project aangeschaft.
Een Moto Guzzi California 3 (VW) 1991.

Gisteren is deze opgehaald, ruim 250 km van huis, op de aanhanger.
De Guzzi loopt niet en ziet er niet uit.
De banden zijn van het bj 2000, dus heeft geruime tijd op me staan wachten.

Tot dusver de motoplat ontsteking gecontroleerd, deze vonkt op 1 cilinder.
Compressie gemeten, deze is ruim 11 bar op beide cilinders! Dus dat is wel ok. Dit is koud gemeten, zonder olie op de zuigers, want tja, hij loopt niet.
Diverse andere zaken nagelopen, en de motor een beetje leren kennen.

Er is maar weinig documentatie te vinden, maar via 'de club' al een stuk wijzer geworden. En een boek besteld met de basis kennis voor de Guzzi.
Er komt een andere (digitale) ontsteking in, een SWF.

Er zit nog een set van 3 koffers en valbeugels voor de koffers bij.
Per aspera ad astra

Schrijver GL5
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 14 sept. 2023 07:31 | Aangepast door: GL5 

Pagina  Pagina 1 van 4:  1  2  3  4  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Geen Honda, maar wel een nieuw project!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven