Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   

veilig kinderstoeltje voor de CX

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 april 2013 17:46 | Aangepast door: pjotter 
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een kinderstoeltje voor op mijn cx. (Tim is bijna 3 en NEE ik wil geen zijspan) Is dit eigenlijk verplicht? is er een min leeftijdsgrens voor achter op de motor. Wie maakt me wijs........

Adiõs Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver jakob

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 april 2013 18:04 | Aangepast door: jakob 
de jongens van ons zijn ( zonder hulpmiddelen ) pas met 10 jaar mee achterop gegaan.
ze moeten zelf het besef hebben als jij een plotselinge uitwijkmaneuvre maakt, zij hier instinctief op kunnen reageren.
ikzelf zou geen ( zelfgemaakte ) hulpmiddelen maken/ gebruiken. Je kind kan letterlijk geen kant op als er wat gebeurd.
het zal er denk ik op neer komen dat je zelf iets moet gaan maken.
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 april 2013 18:42 
Onze zoon zat er al tussenin toen ie ruim een jaar was.

Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 april 2013 18:56 
Hoi Pjotter,

Volg dit linkje eens.
Dat is precies wat jij zoekt.

Duits stukjes van de adac:
Bei Kindern, deren Füße nicht auf die Rasten reichen, ist ein spezieller Kindersitz notwendig. Von der Firma Stamatakis gibt es für Kinder bis 30 Kilogramm beispielsweise den Motorrad-Kindersitz "Scooter/Moto". Wenige Handgriffe genügen, um ihn an den meisten Motorrädern sicher zu verzurren. Im Zubehörhandel ab 180 Euro zu bekommen.
En:
Der Gesetzgeber regelt die Mitnahme von Kindern auf dem Motorrad eher nebenbei: Nach § 35a Abs. 9 StVZO müssen Krafträder, auf denen ein Beifahrer befördert wird, mit einem Sitz für Beifahrer ausgerüstet sein; hierfür sind nach § 61 StVZO Fußstützen und Festhaltemöglichkeit vorgeschrieben. Fehlt ein solcher Sitz, so dürfen Kinder unter 7 Jahren nur mitgenommen werden, wenn ein besonderer Sitz vorhanden und durch Radverkleidungen oder ähnliches dafür gesorgt ist, dass die Füße des Kindes nicht in die Speichen geraten können. Für verantwortungsbewusste Eltern stellt sich in erster Linie die Gewissensfrage: Kann und will ich das deutlich erhöhte Unfallrisiko akzeptieren? Auf dem Motorrad ist man allein schon durch das Fehlverhalten anderer Verkehrsteilnehmer in hohem Maße zusätzlich gefährdet. Da nützt auch beispielsweise der per Gesetz verlangte „spezielle Sitz" kaum etwas. 2006 verunglückten immerhin 106 Kinder unter 12 Jahren als Mitfahrer auf dem Motorrad. Falscher elterlicher Ehrgeiz ist so oder so völlig fehl am Platz. Ohne den ausdrücklichen Wunsch und Zustimmung des Kindes geht nichts – und ohne spezielle Heranführung ans Motorrad fahren ebenfalls nicht. Der kleine Sozius sollte genau wissen, was bei Kurvenfahrt in Schräglage passiert und wie er sich zu (ver-)halten hat. Wenn man sich verdeutlicht, welche „Aussicht" für ein kleineres Kind auf dem Motorrad gegeben ist, fällt ein klares „nein" evtl. noch leichter.

Cosmar (mijn neefjes wille ook al achter op)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Engeltje

Moderator 
#5 | Geplaatst: 14 april 2013 20:22 
Kairthlyn zat met vijf jaar bij mij achterop... Wel op de Rebel. Ze kon mij vasthouden en met de voeten op de steps komen.. Ze was bewust van wat ze moest doen.

We zijn bij een rotonde in Scherpenzeel in 2004 politie tegen gekomen, maar werden niet aangehouden... Dus het werd goedgekeurd. Het was haar eerste rit op de motor met mij naar opa en oma in Ede. Haar allereerste ritje was ooit in 2002 tussen haar vader en mij in... Maar dat was op een B kuch M kuch W kuchkuch..

Na nalezen deed Kaithlyn precies wat goed was, bewust zijn, vast kunnen houden en de voetjes op de steps kunnen. Ik had een sissybar en de motor was een kleintje dus ze zat goed vast tussen mij en de sissybar.

Ik ben er nog steeds trots op dat deze grote (kleine) meid al zo vroeg met mij wilde toeren.
Nog even en ze rijdt zelf!!!

Lieke
(Die ook trots is op haar zoon Robin en andere dochter Stephanie... Die rijden ook al jaren mee achterop... Enne Steffie heeft vrijdag haar 2e motorrijdles gehad...)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 april 2013 20:25 
Naar mijn weten mag een kind pas op een motor in nederland als de voeten plat op de steppen kan.
Bij mij komt een kind onder de 10 jaar niet achter op de motor.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 april 2013 22:38 
In Nederland is er geen leeftijd grens voor achter op de motor. Al zet je er een baby op. Das heel vreemd ja. Mijn kennis kreeg deze vraag met zijn theorie examen 5 maanden geleden voor de motor. Bij een brommer is het een ander verhaal. Daar is wel een leeftijd grens voor. In dit land zijn er wel meer vreemde regels.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2025)

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 april 2013 22:42 
Heb het nog even opgezocht. Dit zegt de ANWB erover:
Je zou denken dat met de strenge regels voor vervoer van kinderen in personenauto's, er ook strenge regels zouden zijn voor vervoer op de motor. Niets is minder waar. De wet geeft slechts twee minimale eisen, namelijk dat het kind op een zitplaats moet zitten en een goed passende, EU-goedgekeurde, helm moet dragen die met een sluiting op het hoofd is bevestigd. Er zijn geen regels over leeftijd, lengte of gebruik van een kinderzitje. Een kind moet dus een helm op en mag niet tussen de bestuurder en een andere passagier zitten. Omdat de wetgever heeft nagelaten regels vast te stellen, moet je je verstand voorrang geven. Aanknopen bij de regels van vervoer van kinderen op een fiets of bromfiets is niet de juiste oplossing. Zeker achter op een motor moet een kind voldoende controle over zijn lichaam hebben en zich goed kunnen vasthouden. De nek, rug en voeten moeten ondersteund worden en het kind moet lang genoeg zijn om bij de voetsteunen te kunnen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een kind is erg kwetsbaar. Of het wel verstandig is om je kind achterop de motorfiets te vervoeren, ook al geeft de wet er nauwelijks regels voor, is een vraag die elke ouder zich moet stellen.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2025)

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 april 2013 01:16 
pjotter,

In plaats van 'n zijspan 'n aanhangertje? Dan hoor je ze ook niet als ze lastig gaan doen hihi...

Heb zelf vroeger wel eens 'n maxicosi achterop gehad, dat ging ook goed want die was leeg.

Politie kan altijd moeilijk doen, bekeuren ze gewoon op artikel 5

Groetjes werner (met roy hebben ze daar in friesland niet aan gadacht haha)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver ramong
Gast 
#10 | Geplaatst: 15 april 2013 09:31 
Heb niemand achterop.. Word anders een zootje want passagier zit dan op men achterwiel

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 april 2013 22:11 
Maud en Anouk gingen vanaf ongeveer 8 jaar mee achter op de motor. De VT500 die ik toen had had een zissybar als rugsteun. Zie HIER voor de verhalen daarvan.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 april 2013 23:02 
Iedereen bedankt voor zijn of haar verhaal of bevinding. Ik weet even genoeg.

Adios Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 veilig kinderstoeltje voor de CX

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 8
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven