Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   
 

banden spanning

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver M van Klooster
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 april 2013 20:16 
misschien een gekke vraag , maar hoeveel bar gaat er eigenlijk in de banden van een cx 500 custom, ik hoor nl. verschillende hoeveelheden.
De onderdelen dag zag er leuk uit, van de foto's, jammer dat het ver weg is vanuit het Noorden des Lands.
groetjes
Mirjam Drenthe

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 april 2013 20:35 
ik stop er 2.5 bar in de banden.
zowel van de cx als de gl.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver chantal

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 22 april 2013 21:02 
ik dacht dat het afhankelijk was van het merk band welke hoeveelheid je erin stopt.. net als met autobanden. maar ook hier gaat er tussen de 2 en de 2,5 bar in (en meestal dus 2,4 ongeveer.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 april 2013 21:18 
Bij normale belasting:
Voor: 1,75
Achter: 2

Bij volledige belasting:
Voor: 1,75
Achter 2,5

@Amsilverwing: Dat je achter 2,5 bar erin doet kan ik me wel voorstellen, maar als je dat voor ook doet dan kan ik niet inschatten of dat wel verstandig is. Het verschil met de gestelde 1,75 is best groot.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 april 2013 22:08 
Zelf zet ik meestal 2 voor en 2.2 achter.
Let wel op : sommige meters wijken behoorlijk af, vooral de mechanische. Zelf gebruik ik altijd m'n eigen metertje. Hoe nauwkeurig dat is doet er dan niet toe, maar ik weet dan wel welke waarden ik wil om prettig te rijden.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 april 2013 22:36 
Jimi

kijk hier even.
URL

Het verschil zit in de band welk merk en type.
Maar 1.75 bar voor vind ik wel slap.
Maar bij de banden die bij mij op de motor zit gaat 2.5 bar in.
dus kijk welke band er onder zit en welke spanning er minimaal er in moet
andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 april 2013 23:03 
1.75 is te kort.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 april 2013 08:14 
ik rij zelf met 2.4 voor en 2.3 achter.
Let wel, als ik een andere bandenpomp pak, dan is het als volgd, 2,6 voor en 2.5 achter.

Dus, er zijn wel verschillen in banden spanningsmeters.

Voor te zacht, moeilijk de bocht in willen. Te hard, is bij hoge snelheid zoeken en onstabiel weg gedrag.

Achter, daar merk je niet zoveel van. Te zacht, geen rem werking, te hard, geen comford.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 april 2013 14:05 
De oorspronkelijke diagonaal banden hadden aanzienlijk stijvere karkassen en vooral de zijwangen waren stijver. De moderne diagonaal banden zoals de BT45 serie van Bridgestone zijn behoorlijk wat soepeler.Mij bevallen de BT 45 banden zeer goed en het stuurkarakter is vergeleken met vroeger aanzienlijk verbeterd. Wel de spanningen uit de tabel van Andre aanhouden, dus;
2.5 voor en 2,8 achter.
Met zo,n spanning van 1.75 voor krijg je ook veel sneller last van shimmyen Jimi. Dat past wel bij je naam maar is geen leuk effect in je stuur bij zo,n 60 a 80 km/u.

gr.
Jaap

Schrijver M van Klooster
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 april 2013 14:47 
hallo jaap wat is shimmy en jimi, het is wel grappig,
bedankt allen voor deze informatie ik heb het gevoel nu over de weg te "glibberen" vandaar dat ik de vraag stelde, ik ga het opmeten
groetjes
Mirjam

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 april 2013 15:13 
Hallo Mirjam,
Het antwoord op je eenvoudigste vraag: wat is jimi? is dit. Jimi is een forum lid die zijn voorband op 1.75 bar zet zie discussie. Deze waarde is de oude opgave van Honda uit 1977 dus voor de oude diagonaalbanden.
Shimmy is het schudden van je stuur ( dus hele voorvork ) bij relatief lage snelheden en merk je vooral als je met 1 hand los rijdt en afremt op de motor. Is een heel ingewikkeld technisch verhaal en heeft alles te maken met de eigen frequentie van de voorvork en o.a. de dempende kracht van de voorband. Niet over in zitten en gewoon motorrijden met de adviesspanning voor de band.
gr. Jaap

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2013 17:10 
Ik heb wel zin in een ingewikkeld technisch verhaal! Ik ben namelijk erg benieuwd waar het vandaan komt want ik had het op de vorige motor extreem (loslaten van de handen betekende tankslapper...). Als je hier meer van weet hoor ik het graag!

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 april 2013 17:39 
ok Mark hier is je verhaal.
heel lang.

Een tankslapper is een serie plotselinge, wilde bewegingen in het stuur van een motorfiets.
Dit ontstaat meestal onder invloed van flinke acceleratie op slecht wegdek. Hoewel de oorzaak moet worden gezocht in het rijwielgedeelte, is de oplossing soms te vinden in de montage van een stuurdemper.

Shimmy is een snelle oscillatie in het voorwiel
Bij motorfietsen doet dit verschijnsel zich in het algemeen voor bij snelheden russen 50 en 80 km/uur en wordt meestal veroorzaakt door een (geringe) onbalans in het voorwiel. Het kan worden versterkt door bv. het monteren van een topkoffer of door een versleten achterband.

andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver M van Klooster
Gast 
#14 | Geplaatst: 23 april 2013 17:50 
het is helemaal helder, dank jullie wel
Mirjam

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 23 april 2013 18:09 | Aangepast door: JiMi 
Sjors en Sjimmie ken ik wel. Maar Shimmy en Jimi niet hoor.

JiMi
(en ook namens mij bedankt voor deze discussie. Ik ga gauw mijn voorband wat harder oppompen...)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 banden spanning

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven