Inderdaad hebben CDI's de neiging om, na pas dertig jaren werkzaam leven, er de brui aan te geven. Gebeurt niet bij alle CDI's gelukkig.
De exacte oorzaak ? Electronische slijtage of zo? Ik heb er geen idee van.
Nabouwen is ook mogelijk. In Belgie heeft ene 'Rupert' er een paar gemaakt (schema's zijn ergens op 't web te vinden, misschien wel op onze eige site ?) , en ik heb begrepen dat in Finland er ook iemand is die replica's maakt.
Ook is er natuurlijk de Ignitech CDI, kost een beetje meer, maar werkt echt wel ! Deze CDI gaat ook het Stator-probleem te lijf, waarbij een CX niet meer boven de 5500 tpm uitkomt.
Dus om op je vraag terug te komen: Ja het is mogelijk om zoiets na te bouwen, en betrouwbaarder te maken. Het is zelfs al gedaan......
Harmony,
Hans.
( die geen wiel gaat uitvinden wat al bestaat, maar wel nieuwsgierig is naar hoe het wiel werkt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken