IK heb afgelopen week mijn CX650 e voorzien van nieuwe klepsteelafdichtingen, uitlaat klepjes geschuurd, nokkenaskettingspanner (kapot), nokkenasketting en nog wat klein spul. Mijn zoon en vriendin hebben samen het rijbewijs gehaald. 1 motor kopen ok, maar voor vriendin de CX opgeknapt. Stond al 2 1/2 te treuren in een hoekje. Zie relaas vriendin;
Van mijn schoonouders hebben wij een heuse oldtimer in gebruik.
Een Honda CX650E. Ik ben de trotse bestuurster van dit apparaat!
Bij deze motor moet het oliepeil regelmatig gecontroleerd worden... hij lust olie erg graag!
Vanavond heb ik voor het eerst de olie gepeild. Motor stond op de bok; hij moet recht staan als je olie gaat peilen. Oliedopje los gedraaid, netjes het peilstokje drooggemaakt en weer in de olie gestopt. Bleek dat het oliepeil al aan de lage kant was.
We hebben hier nog een jerrycan olie in de garage staan, voor de zekerheid Lammert (mijn schoonvader) gebeld of deze olie geschikt is voor de motor. Nee dus. Olie voor auto's en motoren zijn verschillend. Aangezien Lammert nog wel olie had staan en wij nog wel een stukje wilden rijden. Hebben we ons ingepakt en zijn we naar Geeuwenbrug gereden.
Komen we daar aan, Lammert loopt naar de motor toe... vraagt ie waar ik het oliedopje heb gelaten... euhhhhh?!?
Ben ik helemaal vergeten het dopje weer vast te draaien. Die ben ik onderweg dus ergens verloren.
Wij vonden al dat de motor heeeeel erg rookte onderweg. Dat doet ie normaal ook wel, maar nu was het wel heel erg.... oorzaak gevonden 

Mijn laars, broek en de motor zaten een beetje onder de olie. Nu moest de olie echt flink bijgevuld worden!
Jelger en Lammert hebben een nood-dop gevonden. Ik kon zelf weer terug naar huis rijden, hoefde de motor niet te laten staan.
Nu hopen dat we nog een echte passende oliedop kunnen vinden. Onderdelen van deze motor zijn nogal schaars.
Dit was mijn eerste motor stunt 

Ach, als het hier bij blijft!

Wie heeft er een peildopje liggen en kan hem missen?

Met vr. gr. Lammert 
