Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /   
 

Jupiter's travels Ted Simon

 
Schrijver Roger
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 sept. 2015 21:43 
Enigszins getriggered door het topic van de Marakesh reis, ging ik zoeken of er op het forum al een melding bestaat over het boek Jupiters reizen.
Dit is namelijk zo'n beetje het eerste en misschien wel ultieme reisbeschrijving van een epische motorrit.

De engelse journalist Ted Simon besloot eind jaren zeventig om met z'n triumph de wereld rond te reizen. Uiteindelijk is hij 4 jaar onderweg geweest (nagenoeg alleen) en heeft hij een prachig boek gemaakt. Is trouwensn sowieso veel te vinden op internet hierover.

ps. sla 'Zen and the art of motorcycle maintenance' aub over qua literatuur, dit boek maakt zijn hoopvolle titel niet waar
grtz,

Roger

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 sept. 2015 00:21 
Ook met een CX500 kun je de wereld rond. Keith Kimber en Tania Brown vertrokken in 1983 op een CX500 en kwamen pas 16 jaar later terug. Hun reis was voor 4 maanden gepland, maar het reizen beviel zo goed dat ze besloten om iets langer weg te blijven.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 24 sept. 2015 09:06 
Au! Mjin snaar is geraakt

'Zen and the art of motorcycle maintenance' is het meest briljante boek dat ik ooit gelezen heb. Ik heb het inmiddels twee keer gelezen en de derde keer komt nog. Maar maak niet de fout te denken dat het over motorrijden en sleutelen gaat. Het is een filosofische verhandeling waarbij motorrijden als metafoor wordt gebruikt. Het is zeker geen gemakkelijk boek.


Link naar de verhalen van Keith en Tania vind je hier


Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 sept. 2015 09:10 
Er is ook een nederlander de wereld rond gereist op een cx500 oer model, met aanhanger, en zijn metgezel achter op het zadel.
Zijn naam is Ko Mailjaars, beter bekend als ( precident ) voor zitter CX turbo club.
Dus, als men info zoekt, dan kan men bij hem ook te rade gaan.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Roger
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 sept. 2015 09:12 
Coen,

precies die fout heb ik gemaakt en dan blijkt het een heel taai boek te zijn. Bij mijn tweede poging om deze te lezen is deze in de kachel geeindigd, maar dat wil je vast niet horen Indien je meer in de filosofie geinteresseerd bent kan het natuurlijk een goed boek zijn maar de wereld van Sophie vind ik al zwaar

Heb je Ted Simon ook gelezen?

grtz,

Roger

(misschien komt er een dag dat ik er klaar voor ben om Zen... te lezen...)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 24 sept. 2015 12:58 | Aangepast door: coenox 
Roger,

Ik ben in het boek begonnen toen ik begin 20 was. Toen nog in het Engels. Geen doorkomen aan, vreselijk. Rond mijn 35e de Nederlandse vertaling gaan lezen, en toen pakte het me. Maar het is inderdaad geen boek dat iedereen boeit, veel pagina's zijn taaie kost. Wat ik wel mooi vond was de rationele, wetenschappelijke zienswijze versus de romantische/gevoelsmatige. Dat zie je beide bij het motorrijden en sleutelen terug. Het is het verschil tussen een sleutel 10 op een bout zetten en draaien maar, of een beetje met gevoel gaan draaien.

Ted Simon heb ik niet gelezen, maar die staat nu wel op mijn lijstje. Dank voor de tip. Heb ook zijn website gevonden jupitalia.com

Gr.
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 sept. 2015 21:27 
Aansluitend op de ervaring van Coen over het boek van Robert Pirsig nog wat eigen ervaringen. In december 1975 ( cadeau van mijn vrouw) begonnen in "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" en het nog een keer herlezen en voorzien van zeer veel aantekeningen bij dit filosofische werk. Daarna nogmaals in de Nederlandse vertaling en ook nog het "Guidebook To" van Ronald L. Disanto c.s. gekocht en het Nederlandse fotoboek "Quality,not quantity." van Ralph Hakkert en Wiljo Doelman. Kortom het werk van Pirsig heeft een zeer grote indruk op mij gemaakt en beschouw ik als een van de belangrijkste boeken die ik ooit gelezen heb.
Stuitend is het om op de cover van de Nederlandse uitgave door Bert Bakker een Moto Guzzi te moeten ontwaren. Een illustratie van de hand van Jelle van de Toorn Vrijthoff. Pirsig met zoon Chris reed op een Honda en zijn vriend met vrouw op een BMW. Op de achterkant staat wel de oorspronkelijke foto van Pirsig op de Honda.
Ted Simon heeft in 2001 nog een wereldreis gemaakt en wel op een BMW R80GS en heeft daar in 2007 een boek over geschreven getiteld "Dreaming of Jupiter". Hij was toen rond de zeventig! Wat een prestatie!
Groeten,
Jaap
P.S. Ben net terug met Henk van een weekje Normandie. Ja zeker, ook allebei zeventig maar ja.....

Schrijver Roger
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 sept. 2015 08:18 
Jaap, bedankt voor je reactie. Na mijn eerdere opmerking voel ik me al bijna veplicht om het boek toch nog een poging te geven
Inderdaad wel sneu dat ze een Guzzi gebruikten ipv een CB.
Goed weekend

Roger

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 sept. 2015 15:54 | Aangepast door: Hans Brune 
Over Pirsig: Coen wat leuk om te lezen, want een soortgelijke ervaring. Op mn 27e gelezen, moeilijk door te komen. Hoofdpijn, hersens in de war en pijn in t hart. En pijnlijk die miscommunicatie steeds tussen hem en zn zoon Chris. Bijna in de kachel inderdaad. Op mn 55e herlezen, met meer afstand. Da's een stuk rustiger. Zen is met je handen aan je motor sleutelen met gevoel, en niet zo'n boek lezen....geef mij maar realiteit.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#10 | Geplaatst: 27 sept. 2015 17:51 
Hans Brune:
Zen is met je handen aan je motor sleutelen met gevoel, en niet zo'n boek lezen....geef mij maar realiteit.

Dat klopt. En precies daar gaat het boek over. Maar de echte wereld is leuker inderdaad.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /
 Jupiter's travels Ted Simon

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ JiMi ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven