Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /   
 

Stator test

 
Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 25 feb. 2015 11:02 | Aangepast door: MAST 
Via de mail kreeg ik bericht dat het Australische CX forum een tool heeft gemaakt om de waardes van de stator te analyseren.
Je moet zelf meten,(hoe je moet meten vind je HIER) de gemeten waarden invoeren en op "submit" klikken. Daarna krijg je een uitslag te zien, bv dat je linker pick-up spoel vervangen moet worden.
Klik HIER voor de "tool".
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 feb. 2015 14:33 
Heel leuk....
Gaat niet werken.
Ik probeer nu al tijden aan te geven datje dit soort zaken niet kan meten met multie meter.
Er zijn al vele vragen over gesteld. Dit is een beginners denk fout.
Het is wel leuk om te doen, maar er blijven te veel fouten onopgemerkt omdat doorslaan van de spoel niet te meten is met een multie meter.
Daarnaast kun je ook niet meten met een multie meter of er kostsluiting is in de laag spanningsspoel voor de accu. Immers deze spoel is altijd kortsluiting omdat dit grof weg een draad van 20 meter is die opgewonden is tot een spoel.
Dus het verschil tussen kortsluiting, en gewoon een goede spoel is zo klein dat dit niet is te meten met een normale mulite meter.

Wil je meer, dan moet je meten met een doorslag spanning die de weerstand kan achterhalen door zijn terug slag te meten. Een dergelijke meter heeft een motorzaak nog niet eens op de plank liggen. Omdat ik een elektroboer ben van huis uit, heb ik wel degelijk met deze meters gewerkt, en weet ook waar de problemen naar voren komen.
.
Dus staar je niet blind op deze meting. Wel is het zo dat als je een duidelijke meet fout kan vinden, je een probleem hebt. Echter is het zeer moeilijk om die te meten bij een cx500.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 feb. 2015 14:35 
O, en mochten mensen door willen denken.
Verdiep je eerst eens en de EMK van zelf inductie. Dan weet je ook dat meten heel moeilijk is aan spoelen.
zie hier een klein voorbeeldje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromotorische_kracht


Ach en als je dan ook nog de cdi unit er aan wil koppelen met spoelen weerstanden en condensatoren... dan ben je een hele knappe peer als je er nog uit komt.


groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 feb. 2015 22:52 | Aangepast door: Hansv 
Leuk gevonden van die Australiërs. En leuk gevonden van MAST.
Kan heel behulpzaam zijn.

@Marco....
Een zeer groot deel van de wereld leeft in de veronderstelling dat die stator spoelen van een CX simpel ohms doorgemeten kunnen worden. Ergens is dat misverstand ontstaan, misschien wel door de het boek van Haynes, wat zoals we allemaal weten, zo ongeveer het standaardwerk voor deze motoren vertegenwoordigd. Zelfs de Engelse en Amerikaanse pers vinden het boek van Haynes over de CX500 "well illustrated and written" en "the tekst is not a veiled re-wite of the factory manual". Misschien is dat boek wel de oorzaak van de opvatting dat het kan, een opvatting die door velen wereldwijd wordt ondersteund. Want ook in dat boek staan de tabellen met weerstands waarden, en wordt het ohms doormeten van de spoelen als een test voor de stator aanbevolen.

Stop je energie er niet langer in. Wij, ja ik ook, zijn allemaal dwazen en willen niet beter weten. Net zoiets als Noach. Totdat de zondvloed losbarstte wilde niemand geloven dat zijn ark ooit zou drijven....... Maak je er verder niet druk om.

Overigens , dat stukje EMK, de zelfinductie die de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt, 't zal me een worst zijn. Ja, met flinke spoelen, een brok spanning en een bergje stroom is't leuk om mee te spelen. Maar een simpel gelijkstroompje bij een kleine spanning op een paar van die spoeltjes, dat is echt te verwaarlozen. De heren Lenz, Henry en Faraday zullen het me niet in dank afnemen, maar ze kunnen me wat.....

Dat was dat. Hmmm. Dit stukje werkt de oorzaak van zijn ontstaan tegen. een kwestie van zelfinductie in een CX-spoel ?

Harmony,
Hans.
( die het allemaal niet zo nauw probeert te nemen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 feb. 2015 09:19 
Mooi gezegd, je hebt misschien wel gelijk.
En ja, je kunt met ohm meten.
Doe ik zo nu en dan ook.
Maar de zware gevallen,,,,,,,,, en ik denk als ik jouw tekst lees, dat jij ook weet waar we het over hebben.
Het blijft een heel moeilijk onderwerp...

Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /
 Stator test

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven