Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /   
 

Waterpompseal verwijderen zonder achterdeksel te lossen

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 maart 2015 21:50 | Aangepast door: JiMi 
Ik wist dat het bestond, maar had het in de praktijk nog niet gedaan zien worden:

Het vernieuwen van de waterpompseal, zónder het achterdeksel te hoeven openen. Dit wordt de Shep methode genoemd, vernoemd naar een bezoeker van het Amerikaanse CX forum die de methode uitgevonden heeft (denk ik).

De strekking van het verhaal is dat de oude metalen cup gewoon blijft zitten in het deksel en dat enkel het zwarte ding met de metalen veer vervangen wordt. Dit heeft als gunstig effect dat je het blok niet uit het frame hoeft te halen én dat je het achterdeksel gesloten kunt laten. Dat scheelt veel tijd en geld voor nieuwe pakkingen e.d.

Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 9 maart 2015 22:24 | Aangepast door: MAST 
Of die 'shep' de bedenker is kan ik niet beoordelen.
Maar op onze eigen site staat al heel lang het verhaal over hoe je zonder het blok uit te bouwen de waterpompseal kan vervangen.
Klik hier..
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 maart 2015 22:48 
"Shep" is een echte Engelsman... vraag maar aan Trev als je het niet gelooft.


En voor alle twee zijn denk ik twee kleine lenige handjes nodig als je dat met het blok in het frame wil doen....en ik heb handschoenmaat 11 met krakende botjes.....

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver stefan
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 april 2015 14:52 
Ik vraag me af wat er nu precies slijt aan de waterpomp afdichting?

Is het dat er slijtgroeven in de keramische ring ontstaan? Dat spreekt voor het (zeer) schoon houden van het koelwater: geen rommel = geen/minder slijtage?

Of slijt het plastic deel dat tegen de keramische ring duwt?

Zou je een 'versleten' afdichting nog kunnen beknutselen zodat e.e.a. wel weer mooi afdicht? Lijkt me dat je dan met goede polijstspullen wat zou kunnen doen misschien?

Heeft iemand hier eens z'n gedachten over laten gaan? ben benieuwd.

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 mei 2015 21:34 
Ik heb ook erg zitten denken waarom de pomp lekt... ik kon het probleem niet echt zien of vinden maar het lekte stevig..
Misschien omdat de motor 10jaar had stilgestaan? er zit veel witte snot in de koelvloeistof. Aluminium oxide?
Ik heb over de shep methode nagedacht maar vind het demonteren van de nieuwe afdichting erg riskant...

Ik heb de pomp ook vervangen zonder het deksel te demonteren en in het frame maar het wel de cup vervangen.
Ik heb een holle schuurhuls gemaakt in de haakse boormachine om het gat groter te maken dit werkt mooi.
En de nieuwe afdichting er ingeperst zoals hier op het forum beschreven word, met een bus een stalenplaat en een aantal draadeinden.
Het is bij mij wel makkelijker omdat ik twee losse carburateurs heb en geen luchtfilterkast.

Ik heb zondag mn eerste kilometers gemaakt op de cx naar rusty gold. heerlijk gereden en de pomp afdichting houd het goed.

Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /
 Waterpompseal verwijderen zonder achterdeksel te lossen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven