Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Elektrieke problemen

 
Schrijver Roelof

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2006 21:54 | Aangepast door: Moderator 
Herkent u dit: na een paar maanden 'pekelvakantie' toch eens proberen of je motor nog aanslaat. Garagedeur-, choke- en benzinekraan open, sleutel op 'contact' en starten maar! Naar een aantal omwentelingen v/d krukas is er oliedruk en de eerste hoopvolle plofjes komen uit de uitlaten. Net op het moment dat 'ie echt wil aanslaan, houdt het elektriek er mee op, zelfs het oliedruklampje brand niet meer.
Potverdrie, wat is hier aan de hand? Kortsluiting, startrelais kapot, hoofdzekering of een andere zekering? Van alles schiet er door m'n hoofd, het meeste ingewikkeld en duur... Eerst toch maar eens simpel beginnen, eens kijken: de accu heeft de afgelopen maanden aan de druppellader gestaan en zou dus 'vol' moeten zijn. Multimeter er bij gehaald: 10,53 volt, hmmm da's redelijk weinig. Aangesloten op de lader, gaat deze meteen op tilt: het rode ledje brand en er komt een klapperend geluid uit. Conclusie: gesulfatiseerd. Een nieuwe accu gekocht (€ 35,- incl. zuurpakket) afgevuld en een etmaal aan de lader gehangen. Vervolgens in de motor gezet, sleutel om en voila: binnen 3 omwentelingen loopt 'ie als een zonnetje!
Het is niet altijd zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht lijkt.

Groeten, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 maart 2006 23:13 | Aangepast door: Hans 
Hier ligt dus een schone taak voor een druppelaar.
Niet zo'n goedkoop dingetje, maar eentje die automatisch de hele winter de accu in conditie houdt en zelfs diepontladen of gesulfateerde accu's weer tot leven kan wekken.
Een ander optie is, gewoon het hele jaar doorrijden.
De accu van mijn oldtimer cabrio hangt in de wintermaanden dus aan de druppellader; op de CX rijd ik gewoon het hele jaar door (en dan gaat een accu best 4 - 5 jaar mee).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2006 23:16 
Het schijnt dat je de "enige echte" druppellader niet continu aan de accu mag hangen. Zie hiervoor dit artikel.

Het komt er op neer dat er nogal wat verschillende typen laders zijn en dat de "enige echte" druppellader op een gegeven moment gaat laden met een continu laadstroom, zonder daarbij rekening te houden met de accuspanning. Hierdoor kan de accu beschadigen.

Volgens mij is het het best om zoals Hans aangeeft een duurder exemplaar te kopen, of zelf meer discipline te kweken en wekelijks de accu een paar uur aan de lader te hangen.

Zelf heb ik onlangs een IC-Twin gekocht, maar ik heb nog geen ervaring met het overwinter gedrag van het ding. Wellicht iemand anders? Op papier mag hij onbeperkt aangesloten blijven en bovendien is ie redelijk betaalbaar ~50 euro.

Groet,
Peter

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2006 18:40 
Hallo Peter en Hans,

Ik heb een lader van het merk CTEK, type XS800.
Volgens de bijsluiter "de meest intelligente acculader ter wereld!". Elektronisch geregeld en volledig automatisch! Voor minder doen we het natuurlijk ook niet.
Ik weet alleen niet wat de conditie en leeftijd van de overleden accu was, daar ik de motor augustus vorig jaar heb gekocht.
Ik heb onder de linker zijkap een BMW-contrastekker gemonteerd, om de lader snel en eenvoudig aan te kunnen sluiten. Werkt perfect.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2006 20:25 
Ik heb een lader van het merk Optimate. Ook volledig automatisch en krijgt zelfs een schijndode accu weer tot leven.
Kan gewoon de hele winter aangesloten blijven.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Elektrieke problemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven