Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

50 x toerental = snelheid?

 
Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 maart 2006 17:24 | Aangepast door: edward 
Zie vorige topic, VERZUIPT (van Dave) en het antwoord van Hans. Overigens, wat zijn de bijdrages van Hans altijd duidelijk en leerzaam, vinden jullie ook niet? Daar kun je zelfs als leek altijd mee uit de voeten.

Maar goed, zijn vuistregel: Het toerental gedeeld door 50 is je snelheid. Dat was bij mij ook altijd zo, maar sinds enkele jaren zijn dat in de hoogste versnellingen iets meer toeren geworden. Ik draai bij 100 km/u ongeveer 5200/5300 toeren en bij 120 zit ik richting de 6500. Nee, ik heb geen kleinere banden o.i.d. Iets om me zorgen over te maken?

Groet,
Edward

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 maart 2006 17:59 | Aangepast door: Hans 
Edward,

bedankt voor jouw lovende woorden; soms is het best moeilijk om in heel begrijpelijke taal een probleem te schetsen en oplossingen aan te dragen.
Maar techniek is echt niet zo moeilijk als het lijkt; een leek kan met gezond boerenverstand een heel eind komen.
En Edward, wij hebben zelfd dezelfde opleiding genoten!

De formule toerental : 50 = snelheid (net iets anders dan jij als topic schrijft) gaat op voor een CX met nog weinig km's.
Naarmate de motor meer heeft gelopen komt die verhouding inderdaad iets anders te liggen net als jij schrijft (en mijn woon-werk CX precies zo laat zien).
Waarschijnlijk toch slijtage op alle overbrengingsdelen w.o. de koppeling en helemaal niets om je zorgen over te hoeven maken.
Op latere leeftijd moet hij zich gewoon wat meer inspannen om dezelfde prestaties te kunnen leveren! Haast net een mens he ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jerrimy
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2006 18:44 
Ben je in de loop der jaren misschien een kilo of 10 aangekomen ???

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2006 19:13 
Ik zou toch eerder zoeken in de richting van de toerenteller die na verloop van tijd afwijkt.
Het veertje binnenin dat minder weerstand door belasting bijvoorbeeld. Daar hebben alle soorten veren na verloop van tijd last van. Zo ook de km-teller en bvb de veren in de voorvork.

Jörgen

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2006 20:22 | Aangepast door: Hans 
Dat zou inderdaad (mede) oorzaak kunnen zijn.
Maar toch voel ik aan de motor dat ie met en met meer toeren moet maken om dezelfde snelheid te halen.
Als ik dan weer eens een van mijn andere CX'en rijd, dan hoort het aantal toeren duidelijk minder voor eenzelfde snelheid.
Daar heb ik in de loop der jaren, en toen ik nog racede was het toerental altijd allesbepalend, toch best gevoel voor opgebouwd.

Ik denk inderdaad dat km-stand en dus leeftijd niet alleen de CX uiteindelijk behoorlijk parten speelt.

En Jeremy,
nee ik ben zelfs de afgelopen 30 jaar geen gram aangekomen (weeg nog altijd 82 kg en da's heel keurig als 50+ er bij een lengte van 1.80 meter)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 maart 2006 20:34 
Meer toeren na verloop van jaren voor dezelfde snelheid??
dat kan alleen door een slijtende band, = minder cm's rijden per omwenteling , of een slippende koppeling, maar dat is dan iets wat snel verergerd.

Toeren/50 is dat dan wel in de hoogste versnelling?

Je rijdt met alle toeren in verschillende versnellingen, verschillende snelheden.dus bij de jhoogste versnelling kan ik me daar iets bij voorstellen.

Hoe doe je dat?? in 30 jaar niets aankomen???
theo cx ds

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 maart 2006 08:33 
Dank voor jullie reakties. Gewoon ouderdomsverschijnselen, dus. Dat mag ook wel na 110.000 km. Ik hoef me gelukkig geen zorgen te maken.

Ook niet over m'n gewicht trouwens, 6 cm langer dan Hans en 2 kilo lichter. Maar ik ben nog geen 40. Even kijken, zou die formule voor alle CX-ers opgaan?? Lengteverschil met Hans + 82 x leeftijd/50 = aantal kg. Theo, probeer 'm eens??

Laatste bruggetje, ik was zo slecht in wiskunde dat ik maar rechten ben gaan studeren.

Greetz,
Edward

Schrijver gompie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 maart 2006 08:38 
Ik geloof niet dat bovenstaande formule voor mij opgaat.
Maar ach, ik kan er niet echt mee zitten...
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 maart 2006 09:04 
Heren,

Bij mijn CX uit '79 klopt de formule als een bus. In die heeft toch al ruim 148.000 km onder de banden gehad. Blijkbaar hebben de afwijkingen niet direct met slijtage van de motor te maken, maar meer met de slijtage van de berijder in de vorm van een gestaag teruglopend zicht...!

Groetjes Marcel (brildragend)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 maart 2006 09:48 
Wat een gezeur over Dik Dun Zwaar
Rijden met je CX of GL en Kilometers maken
en veel van je omgeving zien en gezien worden als Honda CX en GL rijders
ouwe-jan die even naar England gaat om weer te genieten van de oude motoren daar of wat ik altijd zeg ik heb een KLASSIEKER
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 50 x toerental = snelheid?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ erikcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven