Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

DEFECTE CDI-box gezocht (België)

 
Schrijver rupert
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 sept. 2003 17:02 
Collega CX rijders,

Wie kan mij een DEFECTE CDI box opsturen ? Ik zou deze willen opendoen en kijken of het schema overeenkomt met wat op verschillende plaatsen op het net te vinden is.
Als alles klopt ben ik zeker dat ik die dingen voor een heel demokratische prijs kan namaken.

Aan de milde schenker kan ik wel niks (in ruil) aanbieden . . .

Deze sites kreeg ik ter informatie van Floris doorgemaild :

http://nx250.dyndns.org/dhz/cdirene.htm
http://home.earthlink.net/~irlydia/

Schrijver Ray
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 sept. 2003 21:14 
Beste Rupert,
Ik denk dat ik de mijne wel kan doneren voor een dit goede doel. Tenslotte zullen we allemaal wel eens met een defecte CDI komen te zitten, en als jij goede replica's kan maken, zijn we daar allemaal bij gebaat. Mijn CDI komt dus van mijn afgebrande CX, en aan de buitenzijde is niet veel schade te zien, behalve dan dat de draden die eruitkomen verschroeid zijn. Ik kan 'm eens openmaken om te zien of er van binnen niet te veel schade is. Het zou overigens zo kunnen zijn dat ie het nog gewoon doet als er weer nieuwe draden aangesoldeerd zijn.....
Ik ben nog niet toegekomen aan demontage, maar tegen die tijd kan ik je natuurlijk gewoon een postpakketje sturen met de unit erin. Van de portokosten zal ik wel niet failliet gaan.....
Groeten
Ray( die wel vaker wat aan het goede doel geeft en hoopt in de hemel hiervoor beloond te worden)

Schrijver Mark L
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 sept. 2003 00:49 
De hemel zal je zeker lonen mijn zoon...... haha hoop ik dan. Maar ik ben toch nog maar een beginnend rijder. Ik heb al meerdere keren over de CDI gelezen hier, maar wat is het nou eigenlijk? ( of stel ik nu een hele domme vraag? )

Schrijver Roadkill
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 sept. 2003 01:29 | Aangepast door: Roadkill 
Hoi MarkL
Er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden (al moet ik zeggen dat dit op het randje is)
mijn (domme) antwoord:
Kijk eens rond op de site, vooral stukken over techniek, ook bij zoeken in het forum kun je een hoop vinden.
HINT de cdi doet iets met de onsteking. Als je hier het goede antwoord post, dan ben je goed bezig geweest.....

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 sept. 2003 20:05 
CDI betekent Capacative Discharge Ignition, wat er op neer zou moeten komen dat een grote condensator (een tijdelijke opslagplaats voor stroom) zich snel ontlaadt, en daarmee de puls oplevert waarvan de bobine samen met de bougie dan weer een vonk maakt. Vroeger gebruikten we daarvoor contactpuntjes, maar daar zijn onze fietsen te modern voor. Condensatoren zijn echter ook niet vrij van problemen: ze kunnen doorslaan (lek worden) en dan heb je geen capacative discharge meer, en dus ook geen vonk. De modernere fietsen in onze club, waaronder goddank ook de mijne, regelen dat niet met condensatoren, maar met electronische schakelaars, oftewel transistoren. Overigens liggen de problemen volgens de bovenste link van Rupert vaak aan 'koude lassen', dat zijn losgetrilde soldeerverbindingen. Dat is relatief simpel en vrijwel zonder kosten op te lossen. Op een trillende motor kan je dat soort problemen natuurlijk wel verwachten. Goed initiatief overigens, van Rupert, om ze na te maken. Denk daarbij dus wel aan de 'trilvastheid'.

Niek

Niek

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 14 sept. 2003 21:07 
De trilvastheid is waarschijnlijk de reden dat ze heel de print in een soort hars gegoten hebben,

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 sept. 2003 20:19 
ja en daar kun je heel lekker bij !
Als je de box zelf langs de rand van de bovenkant 'losdremelt' dan kijk je tegen de onderkant van de printplaat aan en daar zitten de soldeerverbindingen en treden ook de breuken (of te wel koude lassen) op. Dus als dat de oorzaak is dan is her-solderen de oplossing. Alleen condensatoren hebben de onhebbelijkheid (net als batterijen bijv) op den duur te gaan 'lekken'. Dan houden ze geen stroom meer vast omdat de isolatie tussen de lagen (van veelal) zilverpapier door ouderdom aan het vergaan is. En dan helpt solderen echt niet meer en heb je een nieuwe/andere CDI nodig. Ook al omdat je de hars er niet uitkrijgt zonder componenten te beschadigen.

Op een aantal plaatsen op de wereld zijn elektronica-experts bezig de CDI te herconstrueren. Voor ca. 15 euro aan onderdelen gaan erin alleen werken ze nog niet helemaal storingsvrij in alle toerenbereiken.

Dit komt o.a. mede omdat bij de CX ook de voorontsteking elektronisch wordt geregeld en daarvoor een apart circuit in de CDI is opgenomen. Het samenspel daartussen met behoud van de vonk (kun je testen met een oscilloscoop) schint lastig na te maken/af te regelen te zijn.

Dus, een goede CDI box is voor de toekomst zeker het bewaren waard.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rupert
Gast 
#8 | Geplaatst: 24 sept. 2003 19:17 
Jongens,

Voor mij is dit een winterprojektje. Heeft er nu echt niemand een defecte CDI box liggen die hij kan missen ?
Ik heb op het net wel een schema gevonden maar ik wil dit zelf eerst helemaal natrekken om dan alles op een kleine handige print te zetten. Alles samen kost dit zo goed als niks (bij wijze van spreken natuurlijk, ik moet voorzichtig blijven nietwaar). Wanneer de boel werkt zet ik alles beschikbaar op deze (onze !) site.
Zoek nou eens even in je ouwe rommel en laat me iets weten.

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 sept. 2003 21:38 
Tja , de mijne heeft dus wat brandschade en ik weet niet of hij nog bruikbaar is voor jouw doeleind. Ik zal eens kijken....
Geef (mail) me ander alsvast je volledige naam en adres, dan zal ik 'm binnenkort aan je opsturen!
Groeten,
Ray (die nooit had gedacht nog eens spullen van zijn verbrande CX aan een goed doel te schenken)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 DEFECTE CDI-box gezocht (België)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven