Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slecht starten/stationair

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 maart 2011 19:11 | Aangepast door: ejfrolich 
Ha CX vrienden,

Ik heb wat meedenken nodig. Ik heb vandaag mijn CX weer aan de praat geholpen na een winterstalling periode.

Ik heb een vers geladen accu teruggeplaatst en heb de benzine die nog in de vlotterbakken zat afgetapt. Daarna choke open en starten maar. Al snel rook ik bezinedampen uit de uitlaat komen. De motor heeft echter geen neiging tot aanslaan laten horen. Ik heb de bougies verwijderd. Die waren goed nat dus die heb ik drooggemaakt. Even gecontroleerd of er een vonk was en die was er al vond ik de vonk niet heel erg fel. Daarna weer starten zonder choke en gas. Na een paar keer zat er voorzichtig leven in het blok. Het minste beetje gas geven deed onmiddellijk roet in het eten. uiteindelijk wilde de motor steeds een beetje langer stationair blijven draaien. eerst 10 sec, dan 20, 30sec. Uiteindelijk bleef hij stationair wel lopen en toen het blok wat warmer werd kon er ook voorzichtig wat gas worden gegeven. Te veel en het blok hield in. Zo heb ik het blok warm laten draaien. En uiteindelijk pakte het normaal op en liep prima.

Ik heb een ritje gemaakt van ruim 120km. De motor loopt dan prima, pakt goed op en loopt prima door. Bijna 180 op de teller gereden zonder problemen.

Maar dan is er nog iets. Bij stoplichten of andere plekken waar kort gewacht moet worden heeft de motor de neiging ineens af te slaan. Hij draait 1200t/min stationair. Toch kan dat spontaan inzakken en valt hij stil. Hij start dan wel weer meteen.

Even wat gegevens. Ik heb een ignitech ontsteking. Zoals gezegd de motor loopt er prima op trekt lekker door en is resposive (ken geen goed hollands woord). Dat slechte starten is er sinds ik de motor heb. Wel is het wat lastiger geworden sinds de nieuwe ontsteking. Ik heb ooit spontaan een kapotte ontsteking gehad. Dat bleken de extra spoelen te zijn dus deze optie was een prettige. Wat ik me nu afvraag is of de bobines wel helemaal ok zijn. Zoals ik al zij leek de vonk mij niet heel sterk toen ik hem aan de praat probeerde te krijgen. Kan dat de oorzaak zijn of moet ik elders zoeken?

Starten na een tijdje stil staan was eigenlijk altijd al een uitdaging. Meestal ging de motor op één cilinder (de rechter) lopen en kwam de linker er na een tijdje met een flinke plof bij.

Ik heb een vonk dus de ontsteking werkt. Maar als de bobine slecht is kan die misschien bij kou eerst wat te weinig vonkspanning genereren om de boegie onder druk ook nog te laten vonken is mijn voorzichtige gedachte...

Bedankt vast,

Ernst-Jan
CX500A 1979

Schrijver norby
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 maart 2011 21:48 
Ernst jan,
Ik denk dat je het probleem in de bobines moet zoeken, Je moet sowieso een mooie blauwe knetterende vonk hebben, als dit niet het geval is kun je langdurig met een slecht lopende motor rijden.
Ik had toen dat de massadraad [groen dus] van de bobine niet goed contact maakte. Maar je kunt ook bijvoorbeeld slechte hoogspanningskabels hebben of doorlatende bougiekappen. Ook is het vestandig om een extra massadraad op het frame naar de min van de accu te leggen. Ik zou ook de bougies met nieuwe vervangen.
Zodra dat je ziet dat je een mooie blauwe vonk hebt heb je een lastig probleem minder. groeten norbert.
nb

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2011 22:15 
Massa-bobine-bougie-bougiekap-verse benzine-carbs vergomd.

Meestal zijn dit de oorzaken [lees 1 of meerdere] lijkt mij.

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2011 23:04 | Aangepast door: ejfrolich 
Heren, dank.

De bougies hebben 4000km gedraaid en laten geen problemen zien eigenlijk. Zoals gezegd loopt de motor soepel door de toeren heen en haalt makkelijk ruim 170 op de teller.

De benzine, tja. Ik heb hier 2 fietsen staan die in de zelfde week afgetankt waren voor wegzetten. Dat wegzetten heeft 3 maanden geduurd. Mijn Honda en mijn BMW R100. De laatste start zonder enig voorwerk in 4 klappen en liep perfect. De Honda heeft 5 maanden geleden groot onderhoud incl schoonmaken en syncen van de carbs achter de rug. Dus daar zoek ik het maar even niet.

Ik denk dat ik morgen alle aansluitingen ga checken. Verder bleek ik nog een ander setje originele bobines te hebben. Daar heb ik net ff nieuwe kabels in gedrukt. Er zaten doppen bij ook. Niet nieuw maar wellicht maakt het iets duidelijk.

Kan het zijn dat bobines als ze op temperatuur komen beter gaan presteren?

Overigens heb ik wel getankt vandaag.
Ik heb de mannen/vrouwen bij Ignitech gevraagd of zij geschikte bobines hebben voor deze fiets. Wat ze op dat gebied hebben lijkt zeer betaalbaar.
CX500A 1979

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2011 23:32 
Meestal wordt een bobine niet beter als deze warm wordt, juist als er een klein scheurtje in zit kan hij bij warmte meer weerstand krijgen en dus een slechtere vonk. Je benzine is dus nog niet heel oud en je carbs gedaan dan kun je dat eventueel uitsluiten, kun je weerstand meten eventueel? 5 omh is het beste voor je bougiedoppen, misschien dat daar de oorzaak zit.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 maart 2011 23:45 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Tsjonge jonge, 170km per uur, dat doe ik je niet na op de weg met een bijna 30 jarige motor. Gisteren mijn Silverwing 500 weer gestart, ook met moeite, Jump start aangehangen en gelukkig begon die te kuchen en na enkele minuten, met aangetrokken choke, deed ie het! Wat laten draaien, tot ie uit zichzelf zonder choke bleef doorgaan. Nog niet mee gereden, maar dat zal geen enkel probleem opleveren, want het is een Honda GL500 !!!
Mijn advies, niks aan doen, rijden met die Honda, hij bewees toch dat ie het goed deed?!!!! En voortaan wegzetten met lege carbs! Er zou misschien toch iets van bezinksel in de carbs kunnen zitten???

Groeten van Henk en succes er mee.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 maart 2011 08:39 
vernieuw de luchtafsluitklep van de twee carburareur en het euvel is weg
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 maart 2011 12:30 
Heren, alweer dank!

Ik heb vandaag 2 andere bobines geplaatst met nieuwe kabels. Alle contacten schoon. Ik merk niet veel verschil al start hij sneller dan gister na 3 maanden stil.

De luchtafsluitklep... Ik ga eens zoeken in het boek want weet nog niet goed hoe dat zit en werkt.

Ernst-Jan (die vrij is vandaag en weer lekker gaat knorren in dit mooie weer!)
CX500A 1979

Schrijver Peter1
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 maart 2011 13:51 | Aangepast door: Peter1 
180 op de teller...ik ben blij als de mijne even de 150 aan wil tikken

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 maart 2011 17:46 
En dat toeren is goed voor een motorfiets. Ik heb hem iets harder (1200t/m) laten lopen. Nu niet meer afgeslagen of die neiging gehad. Hij rijd gewoon heerlijk!

Wel heb ik wat bijgeluiden in de startmotor. Als hij echt soepel loopt draait hij lekker snel maar al snel na de knop indrukken komt er een soort gierend geluid en loopt hij minder hard. Ik heb ook al gehad dat de aandrijving losschiet maar de startmotor wel blijft draaien. Dat gebeurt als ik wat langer doorstart.

Ik kan in het Petersboek weinig anders vinden dan koolborstels controleren. Het klinkt meer als een wat uitgelopen glijlager. Dus wat is hier de juiste weg. Het is namelijk wel handig als het ding gewoon werkt en dit klinkt alsof dat wel eens snel kan ophouden...
CX500A 1979

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 maart 2011 18:27 
Startmotor gewoon even nakijken, in mijn draadje staan er nog wel wat foto's van te vinden.

Enne 170km/h, hopelijk haalt mijn blauwe engel het na de verbouwing ook weer, ging er met de proefrit net iets overheen

8500toeren en net over de 160 heb ik nog een plaatje getrokken met mijn fototoestel tijdens de proefrit.


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 maart 2011 18:29 
undefined:
vernieuw de luchtafsluitklep van de twee carburareur en het euvel is weg

Je bedoelt vast de air-cut valve, is tegenwoordig ook alleen als los membraan te bestellen, scheelt je een hoop centen aangezien Honda dit alleen als complete set aanbiedt.

Schrijver edward
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 maart 2011 13:16 
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zit er toch geen vuiltje in de carbs (stationairsproeier)?

Edward

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 maart 2011 17:47 
Vuiltje, het zou zo maar kunnen maar dan wel in twee carbs tegelijk want hij loopt gelijkmatig stationair.

Oh en wat is er mis met vol gas op een 30 jaar oude motor. Met mijn Amazon (1962) rijd ik ook 170 auf die autobahn als ik daar zin in heb... Ene vol vertrouwen hoor met beide
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 maart 2011 14:14 
Ik kom nog even terug op mijn startprobleem. Voor ik de ontsteking moest vervangen en er de Ignitech in monteerde starte de motor zonder choke. Gas geven kon dan ook niet tot het blok een beetje had gedraaid. Nu heb ik net weer geprobeerd te starten na 2 dagen stil. Ook nu slecht starten eerst tot ik de choke gewoon uittrok. Toen kwam er meteen leven in. Wel 3 keer starten kort voor hij bleef draaien. Gas geven werkt niet dan komt er geen leven in of slaat hij meteen af. Even laten draaien met 1500t/min en het werkt allemaal naar behoren.

Ik start dus gewoon niet goed, en ik geloof dat ik dat nu pas snap...
CX500A 1979

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slecht starten/stationair

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven