Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bijgeluiden startmotor

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 maart 2011 09:47 
Hallo allen,

De startmotor van mijn CX maakt wat vreemde geluiden. Nou dacht ik altijd dat het hele mechaniek in deze motor zit maar dat is dus blijkbaar niet zo. Nu twijfel ik een beetje vandaar dat ik nog maar een beschrijving geef van wat ik hoor.
Bij heel kort starten draait hij zonder bijgeluiden. Start ik iets langer dan komt er een soort jutterend kreunend geluid. Voor mij klinkt het als een fiets dynamo waar het glijlager is versleten.

Is dit de startmotor of zit het in het mechaniek in het blok. Ik hoor het geluid overigens echt bij de startmotor.

Van dat mechaniek in het blok heb ik bar weinig kunnen vinden nog. Mijn Peters boek heeft 2 foto's maar geen beschrijving van hoe dit werkt. Er zouden, begrijp ik uit verhalen, veertjes in zitten...?

Enfin, graag wat info van mensen die weten hoe dit zit.
CX500A 1979

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 maart 2011 10:21 
Hoi Ernst-Jan,

Bij rare geluiden hoop ik altijd dat het niets is.......
Als je zegt dat het geluid uit de startmotor zelf komt, dan zou ik de startmotor eraf halen, en eventueel een andere plaatsen.
Wat je ook kunt doen,:
startmotor eraf, openmaken, alle vuil en stof en troep (want er zit veel) aan de binnenkant weghalen, collectors poetsen, koolborstels controleren en/of vernieuwen, en weer in elkaar zetten.
Zie ook: Startmotor revisie

Ik denk dat er vuil in de lagers aan het komen is. Vuil weg, geluid weg.
't Is in elk geval de moeite waard om te proberen.

Harmony,
Hans.
( die weet dat een startmotor makkelijk te vervangen is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 maart 2011 20:12 
Hallo EJ,

als de remedie van Hans niet helpt, en accu en startrelais in orde zijn, klinkt het als een versleten startkoppeling.

En die zit wel binnenin het blok vrees ik, verstopt in de rotor van de dynamo. Dat ding uit het Peters boek ja. Vernieuwen is niet zo'n probleem als je de rotor in de handen hebt, maar voordat je zover bent is er dus wat meer werk zoals blok uitbouwen.... Kost ook wel wat meer dan alleen een tientje of drie voor een nieuw setje rollen en veertjes, er komen dingen bij als pakking,o-ringen, olie en zo.


gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Teto

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 maart 2011 21:11 | Aangepast door: Teto 
Van zuks dus.
Is redelijk simpel te vervangen

Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 maart 2011 22:18 
Ik zal onze Marco bellen voor een afspraak... Hij weet vast snel wat de oorzaak kan zijn. Ik hoop niet een blok open. Had een ignitech ontsteking bedacht om dat nou net te voorkomen. Voor ik deze CX kocht was hij al open geweest namelijk. Ik begin te geloven dat dan een ander blok nog voordeliger is dan deze overigens goed lopende machine gaan opknappen dan...
Bij open maken lijkt het me zinvol alles weer aan te pakken en controleren. Een ander blok kost nagekeken en wel minder denk ik.
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 maart 2011 23:17 
Oh en Hans, Bedankt voor de link naar je site. Mooie uitleg over de start motor. Ook je verhaal rond de bougiedop vond ik leerzaam. Ik had de overtuiging dat de ontstoring juist een goed doel diende. Zeker na het verhaal van de mannen van Ignitech. Zij pleiten voor ontstoring. Jou verhaal maakt duidelijk dat de juiste bougie dus al ontstoord is. Ik heb meteen een setje reserve doppen aangepakt en schrok nogal van het vuil wat er in zat. Dikke aanslag op één van de twee weerstanden. De weerstand was bij weer in elkaar schroeven te vinden in mega ohms... Dat mijn CX er op reed is een wonder van techniek zou ik zeggen. Nu dus 2x 0 ohm

Thanks!
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 maart 2011 12:38 
Ik heb ook de andere doppen eens open gemaakt. Nou de vorige eigenaar kende de tuuk met de doppen hoor. Met wat gefruts met een pincet kwamen er 2 helemaal doorgerotte penneveertjes uit. Eerst had ik even gemeten, ook hier weerstanden in de mega ohms... En gewoon lopen en 170 op de teller...?! Ik heb de nieuwe penneveertjes er in gezet met kopervet. Ik hoop dat dat het vocht wat buiten de deur houd. In elk geval zijn die doppen nu ook 0 ohm. Scheelt het in koud starten of prestaties...neen!

Ernst-Jan Die niet goed begrijpt hoe dit kan!
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 maart 2011 22:46 
Vandaag eens olie ververst. Bleek bij nader inzien al 2 jaar geleden... Er kwam een soort dunne zwarte zeik uit. Erg dun voor mijn idee. Ik heb het boeltje met het blok wat voorover lekker laten lekken en er na een uurtje nieuwe 15w40 in gekieperd met een net nieuw filtertje. Ook de cardan klok van nieuwe olie voorzien.

Rara...Het bijgeluid is gedeeltelijk weg nu. De startmotor maakt bij doorstarten nog wel wat meer herrie maar blijkbaar was een gedeelte van de herrie toch in het blok. Voor mijn vakantie heeft de lokale dealer er olie in gedaan. Ik weet alleen nog niet wat? 5w40?
CX500A 1979

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 maart 2011 17:24 
Vandaag ben ik met de motor naar Marco Becker geweest. Dat was erg verhelderend moet ik zeggen. Zijn motoren maken dezelfde bijgeluiden. Niet iets om je heel erg zorgen over te maken. Verder loopt mijn motor keurig en is hij helemaal droog dus niks aan doen tot het aan de beurt is!

Nou dat ga ik zeker doen. Wel nog even een nieuwe koppelingskabel gekocht. Prettig dat Marco dat allemaal heeft! Mij kabel was te kort voor mijn hogere stuur. Met wat zoeken nu de juiste lengte gevonden. Weet ik meteen wat ik een volgende keer moet bestellen!

Dank voor alle adviezen en wie weet tot op een treffen.

Ernst-Jan die dat nog niet eerder deed maar het wel leuk lijkt.
CX500A 1979

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bijgeluiden startmotor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven