Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppen stellen bij warme motor

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 juni 2011 11:09 
Ha Allen,

Vraagje, gisteren heb ik een CX vriend geholpen. Zijn blok maakt zolang ik hem ken verschrikkelijk herrie. Zelf was hij nogal bang om er naar te kijken omdat hij al eens een gebroken ketting spanner had gehad bij een andere CX. Gisteren had hij eindelijk de angst wat overwonnen dus kwam langs. Zelf had ik het idee dat de herrie vooral samen hing met kleppen.

We hebben de ketting gesteld. Dat leverde wel verbetering op en was dus nodig! Helaas was de echte herrie niet weg. Ik heb dus toch het kleppen deksel losgemaakt en ben eens gaan kijken hoe groot de speling was. Uitlaat kleppen tussen de 0,15 en 0,3 en de inlaatkleppen tussen de 0,15 en 0,25. Tja geen wonder dat het herrie maakt.

Ik heb ze dus allemaal gesteld. Ik heb dat echter gedaan bij een blok wat niet geheel afgekoeld was. Het was zelfs nog behoorlijk warm. Mijn gedachte is dat het niet kwaad kan omdat bij een warm blok alles is uitgezet. Ik wil nog wel een keer de boel stellen bij een echt koud blok natuurlijk. Ik denk alleen dat dat nog wel eens kan duren. Is mijn gedachte hier juist of heeft iemand daar nog een andere visie op?

Het resultaat was, na ook de boel ook gesynchroniseerd te hebben, overigens een keurig lopend blok wat weer lekker stil was.

Wat opviel was dat beide cilinders, op het gevoel, goed compressie hebben. Helaas echter gebruikt het blok ongeveer 1l olie op 500km. Vooral de linker cilinder rookt ook heel erg (je wilt er echt niet achter rijden). Zelf denk ik aan klep hoedjes, zou dat kunnen?

Dank vast voor jullie meedenken!

Ernst-Jan
CX500A 1979

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 juni 2011 12:48 
Hierbij nog een mooie uitleg over wat er allemaal goed en mis kan gaan in de wereld van de zuigerveren en dus ook de rookontwikkeling:

[/url]http://www.amt.nl/upload/b5955f6d-632a-414e-a040-b1699f6ef59a_2010-3-42-onderde len.pdf

Verder worstel ik ook nog met een te hoog olieverbruik na de koprevisie a.g.v. afgebroken klep: 1 liter op plsm 800 km. Met de uitleg volgens de link kan ik me daar nu van alles bij voorstellen.

Compressie is perfect: beide cilinders nagenoeg 12 kg/cm2 na 90.000 km. Verbruik 1:22, bougies mooi bruin. Ik denk dat ik maar eens wat minder olie in het blok zet; tot halverwege de peilstok (niet ingedraaid). Marco stelt ook voor om de wat duurde Kroon motorolie te gaan gebruiken in plaats van de Brega olie. Kiekn wat wort.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#3 | Geplaatst: 18 juni 2011 12:49 

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 juni 2011 13:09 
Oi, oi, oi, en oei......

Als ik dat allemaal lees, wat er allemaal fout kan gaan bij de zuigerveren van mijn arme CX-je.....
Straks durf ik hem niet eens meer te starten, stel je voor dat alles wat fout kan gaan ook fout gaat..... Ai en Oei !!!!

Tip: niet lezen, gewoon rustig doorrijden.

Harmony,
Hans.
( die best wet dat het zo'n vaart niet zal lopen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 18 juni 2011 13:16 
Kleppenstellen gebeurt meestal met koude motor. De waardes in het WHB zijn ook voor een koud blok.

ga je stellen bij warm blok waarbij alles is uitgezet, met de waardes van een koud blok, zet je dus in feite alles te ruim.

Wat betreft de olie, kan je terugvinden waar dit blijft? zie je een spoor vanaf de overloop achter op blok?
en blijft het dalen of daalt het elke keer tot een bepaald punt op de peilstok?

PS: leuke link^^

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 18 juni 2011 13:30 
@ Ernst-Jan; de klepspeling zal bij een motor op bedrijfstemperatuur 0 moeten zijn. De klepspeling (bij koude motor) is er juist om het uitzetten van het metaal op te vangen. Als je bij een warme motor al 0,25 mm speling hebt, is het niet gek dat het herrie maakt. Stel je de kleppen dan op 0,1, zullen ze nog te ruim staan. Met gevaar van ingeslagen klepstelboutjes.
Nog een keer stellen bij koude motor lijkt me wel nuttig.
Kijk dan meteen naar de onderkant van de klepstelboutjes, die kunnen best wel eens aan vervanging toe zijn.
@Erwin, mooi verhaal over zuigerveren. Weer wat geleerd!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 juni 2011 14:00 
De stelschroeven heb ik bekeken en zijn prima. Daar zitten geen problemen. Ook de klepstelen zien er, wonderbaarlijk genoeg, nog goed vlak uit. Ik heb bij warme motor alles op de fabriekswaarde gezet. Inlaat 0,08 en uitlaat o,1. Dan staan ze dus iets ruim. Ik verwacht overigens dat een waarde 0 alleen gebeurd bij een extreem hoge temperatuur en dus bij vol gas en max toeren over een lange afstand.

Ik zal ze nog eens koud stellen maar maak me nu geen zorgen gezien het heel normale geluid wat het blok nu produceert. Het is veeeeeeel beter dan eerst.

V.w.b. het oliegebruik. Het blok lekt niet dus daar zit het verbruik niet. Vooral de linker uitlaat laat mooie olie walmen vrij. Je wilt er niet achter rijden! Ik weet dat vorig jaar één kop is vervangen. Ik neem aan de rechter maar weet dat niet.

Ernst-Jan
CX500A 1979

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppen stellen bij warme motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven