Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dromedaris - stator kaduuk

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2011 01:00 
Zoals Edward al had geschreven ben ik op 26 juni gestrand in Duitsland. Mijn Dromedaris viel uit en had op de linker en rechter bougie geen vonk meer. Deze week is de motor teruggebracht door de ANWB en heb ik de multimeter erbij gepakt om de stator door te meten.

Op de grote 8-polige stekker meet ik ten opzichte van de massa (groen)
oranje: 112 Ohm
lichtblauw: 112 Ohm
oranje/rood: 95 Ohm
lichtblauw/rood: 97 Ohm
oranje/wit: 215 Ohm
lichtblauw/wit: 222 Ohm
Deze waardes zijn allemaal in orde.

Het probleem duikt op bij de kleine 2-polige stekker. Daar meet ik ten opzichte van de massa:
wit: 254 Ohm (moet liggen tussen 387-473 Ohm)
blauw: oneindig ∞ (moet liggen tussen 464-568 Ohm)

En de weerstand tussen wit en blauw onderling is ook oneindig ∞ (moet liggen tussen 77-95 Ohm).

Vervolgens heb ik - met draaiende startmotor - de wisselspanning op wit en blauw gemeten:
wit: 63 Volt (moet minimaal 90 Volt zijn)
blauw: 81 Volt (moet minimaal 100 Volt zijn)

De conclusie lijkt me wel duidelijk: zowel de 'witte' spoel als de 'blauwe' spoel zijn kaduuk. Dat is vrij uniek want meestal geeft alleen de blauwe de geest, zodat je nog een beetje kunt rijden tot 5500 tpm. Maar in dit geval komt er helemaal geen spanning op de CDI en dus geen vonk.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2011 08:52 | Aangepast door: Erik1 
Heey Floris,

Wat word de oplossing voor dit probleem? Gaat het blok open en komt er een nieuwe stator in of kan je hier een Ignitech inzetten? Mijn neef Jan zit met het probleem dat zijn CX juist bij lage toerentallen het niet lekker doet. Hij heeft een Ignitech besteld via de duitse onderdelen boer die ook op SJK staat. Die boer wil ze in een groot aantal inkopen om zo verzendkosten te spreiden. Ik kan nog even voor je informeren over hoe Jan dit geregeld heeft??

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver jos blezer
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 juli 2011 16:17 
Hallo Floris,
is mij ook al overkomen, zowel op de witte als de blauwe draad te lage spanning. Op gelost met een Ignitech cdi. Deze heeft alleen accu spanning nodig en werkt al tussen de 8 volt en 15 volt. en berekent zelf de onsteking.
Loopt nu al paar duizend kilometer zonder problemen, sterker nog is zelfs een stuk feller geworden.

groeten Jos.

Schrijver edward
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 juli 2011 16:24 
Ha die Floris,

Leuk om nu ook de technische bevestiging van onze analyse op Duits grondgebied te lezen.

Mag ik uit je "post" opmaken dat je de Dromedaris nog een leven gunt? Daar had ik mijn hoop namelijk wel een beetje op gevestigd. Ik doe meteen boter bij de vis: Als jij gaat sleutelen, kom ik je helpen. Zie ik ook een keer hoe zo'n vermaledijde stator eruit ziet.

Greetz,
Edward (die zich afvraagt waarom een boer in stators/statoren gaat handelen)

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 aug. 2011 21:38 
Heb je de reparatie van Hann al eens nagelezen?

URL
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dromedaris - stator kaduuk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven