Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

2 voorknipperlichten gelijktijdig halve kracht

 
Schrijver rel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 okt. 2011 16:46 
Van mijn CX500 branden plots zowel links als rechts richting aangevend de richtingaanwijzers voor gelijktijdig en op halve kracht.
Als eerste het relais vervangen. Dat maakt klein verschil. Voor vervanging brandde achter continu, nu knippert achter weer. maar voor blijft de situatie ongewijzigd.
Verder heb ik de schakelaar losgemaakt en ingespoten met dwf

In de koplamp is verder niets ongewoons te zien. Er hangt niets los.
Wat moet ik nu als eerste gaan testen?
Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad?
rien

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 1 okt. 2011 17:25 
Hallo Rien, kan je aangeven wat er precies gebeurt? Gaan de beide voorlampen half branden als je (bv)richting aangeeft naar links? En knipperen ze dan wel, of branden ze alleen?
Ik zou eens kijken naar de massa aansluitingen. ( groene draden zijn de massa draden)
Welk type CX heb je? De bedradingschema's van de div. type's CX hebben wat verschillen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver rel
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 okt. 2011 18:00 
Ja Marcel, ze knipperen zowel voor als achter.
Ze knipperen voor op halve kracht zowel links als rechts richting aangevend.
Halve kracht en massa kan ik iets bij voorstellen, maar waarom doet de andere lamp dan mee?

Het gaat om een CX500B 1980
Rien

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 okt. 2011 18:51 
Heb ik ook eens gehad, op SJK, toen heeft Ouwe_Jan er een extra aarde bijgelegd en alles deed het weer zoals het moest. (CX500C)

Groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 okt. 2011 19:01 | Aangepast door: Hansv 
Volgens mij is het een massa probleem. Let op: de aansluiting van het rechter knipperlicht voor heeft (volgens schema) geen aparte massa=aarde draad. Dat loopt dus kennelijk via het metalen buisje waar de knipperbol op zit.

De andere lamp doet mee omdat de stroom toch naar aarde/massa wil, desnoods via een tweede lamp.

Ik heb het ook een keer gehad. Alle massa aansluitingen gecontroleerd, losgahaald, schoongemaakt en weer vastgezet. En eentje was het, want daarna werkte het weer normaal.

Harmony,
Hans.
( die binnenkort het knipper-schema en het licht-schema op zijn logboek zal zetten)

PS : De aangepaste/bijgewerkte schema's zijn zojuist ge-upload naar de SCHEMA's pagina in het technische gedeelte van het motorlogboek
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver rel
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 okt. 2011 23:58 
Duidelijk schema Hans en een redelijke klinkende verklaring voor het meedoen van het tweede knipperlicht. Hoewel ...even simpel de stroom volgen: Stroom door oranje draadje via bolletje naar stangetje, lukt niet goed om frame te bereiken. Hoe komt de stroom dan bij andere knipperlicht. En waarom gaat niet de claxon af?
rien

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 okt. 2011 11:19 
Euh.... even kijken of het kan hoor.

Stroom vanaf de schakelaar door de oranje draad naar linker knipper voor. Geen massa, dan door metalen stangetje naar rechts, daar door de knipperbol via een blauwe draad verder naar de splitsing met andere blauwe draden, éénmaal naar dashboard, en éénmaal naar achterknipper. Op die plekken wel via lampje naar massa.

Zoiets dus.

Harmony,
Hans.
(stroom is net een motorrijder: omwegen zijn ook heel mooi, en je komt waar je zijn wilt)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver rel
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 okt. 2011 19:15 
Ja ja ik volg je antwoord tot
""dan door metalen stangetje naar rechts" Maar metalen stangetje IS de massa. dus van de ene massa naar de andere massa en dan ..
Blijft bijzonder
Rien

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 okt. 2011 23:48 
Het is al weer een tijdje geleden dat ik het originele kuipje heb vervangen door een iets andere, een Rickman Polaris. Ik weet dus even niet meer hoe het heeft gezeten.

Zit het stangetje aan het frame vast? Aan het stuur-gedeelte, wat beweegt, dus?

Mooi klusje voor de winter. Kijken wanneer het fout gaat.

Harmony,
Hans.
(die de kuip er nu echt even niet af gaat halen, om een foutje te zoeken wat er niet is)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 3 okt. 2011 09:24 
Hans, als ik naar het schema op jou site kijk, (mooi gedaan!) zie ik dat het rechter voorknipperlicht geen aparte massa kabel heeft, de andere knipperlichten hebben dat wel.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver rel
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 okt. 2011 19:16 
Operatie aardig gelukt.
Al bleven er twijfels, toch handelend opgetreden
Aan beide zijden een massadraadje bijgetrokken. In de richtingaanwijzer zelf is een aansluiting eenvoudig, draadje door het rubbertje en het buisje naar de koplamp. Daar ene draadje ingeplugd bij een groene massastekker van de koplampe en de andere bij een ander groen loos contact. Ja eerst nog getest of er geen stroom op stond.
En jawel dat maakt verschil. Toen ik de ene massa had aangesloten deed de andere knipper het geheel niet meer, maar met daar ook een massa weer wel.
Enige is dat nu de het knipperen duidelijk meer aan dan uit is, duidelijk anders dan tevoren. Wellicht ligt dat aan het vernieuwde relais.

En een glaasje was al gebarsten, nu meer barst, bijna in 2 stukken.

Bedankt voor duidelijk schema. Hoewel stroomdraadjes waren allebei zwart, niks oranje of grijs..

Groeten rien

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 2 voorknipperlichten gelijktijdig halve kracht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven