Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Tank spuiten

 
Schrijver epic
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 okt. 2003 21:22 
Hallo

ik zou mijn tank in een andere kleur willen spuiten. Wat moet ik allemaal doen om deze er af te halen en welke spuitverf gebruik ik best en wat is de beste manier om het te spuiten, wie heeft er al ervaring mee en zo verder.

Schrijver epic
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 okt. 2003 21:24 
Als de tank er af is is en wil het blok spuiten wat moet ik dan nog meer dan, of kan ik de moter op het frame voorzien van een hittebestendige nieuwe laag verf

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 8 okt. 2003 21:42 
Hallo,Als je je blok wil spuiten, moet je even kijken bij "alles over CX &GL", klik daar op "techniek en workshops", daar staat een heel verhaal over het opknappen van je blok.
Met je tank kan ik je niet helpen helaas.
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 okt. 2003 23:04 
Ik zou het niet zelf doen! Spuiten is waarlijk een nobele vaardigheid! Je bent zelf nooit in staat een hele goed ondergrond tee creeren die heel mooi glad is, zonder minieme deukjes en krasjes. En die zitten erin, geloog me!11 En ze komen des te opvallender te boven als je een nieuwe laklaag aanbrengt, als je dat al netjes kan! Want met een spuitbus heb je al snel sinaasappeleffect of druipers, zeker op een vlak met zoveel rondingen en gebogeen vlakken als een tank. En dat is toch een beetje het visitekaartje van je motor....
Ik heb veel vakantiewerk gedaan op een autospuiterij en weet hoe verdomd moeilijk het is om strak te plamuren, filler mooi egaal te schuren en strak en egaal te spuiten! Mijn advies: schuur hem zelf goed dof met 240 en schuur de plaatsen waar de lak af is goed uit. Breng 'm daarna naar een spuiterij, dan ben je voor denk ik € 50-100 klaar, maar heb je wel een tank om trots op te zijn, en heb je er ook een solide benzine/UV- etc bestendige lak op zitten!
Blok zou ik laten glas of ijsparelen o.i.d. De lak op een blok gaat er na verloop van tijd ALTIJD af, en dat wordt me toch een partij lelijk!
Succes,
Ray ( die denkt dat je voor relatief een beetje meer de rest ook mee kan laten spuiten...)

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 okt. 2003 23:15 
BTW als je een ratbike look wil maken, gewoon een bus zwarte verf pakken (het liefst mat) en daar wat WD40 en een beetje petroleum doorheen doen, en dan met een grote blokkwast aanbrenge, perfect resultaat!!!
Voor het echte werk, inderdaad naar een spuiter brengen.

Schrijver frans
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2003 08:26 
..Vervolgens kan je hier kijken voor Honda tanktransfers: http://www.disenografico.cc/Mc/Honda1e.htm

Schrijver ijmark
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 okt. 2003 10:11 
Aan jouw gegevens te zien heb je een 500 C.
De tank haal je als volgt eraf:
Zadel araf halen, daarvoor moet je twee boutjes aan de achter/zijkant losschroeven, zadel opliften en naar achter trekken.
Dan bout voorin het frame bij het balhoofd eruit halen.Is lange bout door frame en tankbevestiging heen. Benzineslang loshalen. Dan tank aan de zadelkant uit het rubber liften en voilá de tank is er af!
Veel succes,
Sjaak

Schrijver franky4fun
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 okt. 2004 14:26 
Ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn hele motor zelf overgespoten en met een dosis gezond geduld en een stuk of 5 motip spuitbussen heb ik de tank, het voor- en achterspatbord van mijn shadow overgespoten.
Een goede vriend van mijn buurman die zelf spuiter is dacht dat ik het bij een spuiter had laten doen.

Ik ben als volgt te werk gegaan, allereest de stickers van de tank gehaald door met een scherp hobbymes een klein stukje blanke lak (voorzichtig) door te snijden aan de rand van de sticker, hierna kon ik de stickers er gewoon af trekken.
Hierna geplamuurd (dit was wel even werk want er zat een behoorlijke deuk in de tank) met 2 componenten polyester plamuur van motip.
Met een schuurklos en schuurpapier korrel 240 de palmuur mooi in de juiste ronding geschuurd (pas wel op dat je niet met korrel 240 de overige delen van de tank raakt want korrel 240 is erg grof). Hierna het grof geschuurde en inmiddels mooi ronde deel opnieuw geplamuurd om de groffe schuurstrepen glad te maken. Hierna begint het echte schuurwerk, ik heb met een stugge spons waar ik waterproof schuurpapier met korrel 1200 (1200 korreltjes per vierkante centimeter) omheen heb gevouwen de hele tank glad geschuurd (nat schuren natuurlijk), het met plamuur bijgewerkte deel was wel veel werk om goed glad en strak te krijgen maar dan heb je ook wat.
Om te bepalen of het geplamuurde deel wel goed strak is voel je met je fingertoppen over het oppervlak, op deze manier voel je iedere oneffenheid.
Hierna heb ik de tank meegenomen naar een spuiter om te vragen wat het daar zou gaan kosten, en schrik niet compleet spuitklaar aangeleverd zou me dat toch nog gauw tussen de 200 en 250 euro gaan kosten indien ik ook de spatborden zou laten meespuiten zou me de hele grap zo'n 400 euro gaan kosten.
Dus zelf maar een paar motip spuitbussen gekocht en aan de slag gegaan. Aan de onderkant van de tank heb ik een M12 moer geplakt met behulp van een lijmpistool, in deze moer heb ik dan weer een houten steel gestoken die in een bankschroef geklemt zat zodat ik de tank kon draaien tijdens het spuit en tevens bij de onderrand van de tank kon komen.
Na de eertse keer spuiten had ik inderdaad een sinasappel effect, dit was echter te wijten aan te dun spuiten, de hele handel opnieuw geschuurd met waterproof schuurpapier korrel 1200 (niet groffer gebruiken dan zie je achteraf de schuurkrassen) en opnieuw gespoten maar dan in wat dikkere lagen waarbij je meteen kunt zien dat oppervlak mooi dicht vloeit.
En zie daar een perfect gespoten tank.
Toen de hele zaak goed droog was bleek er echter een heeeeeel klein zakkertje in te zitten, dit heb ik heel voorzichtig met korrel 1200 schuurpapier weggeschuurd en daarna met Wax-polish opgepoetst zodat je er nu echt niets meer van ziet.

Nadat ik op de tank had geoefend waren de spatborden echt een koud kunstje en was ik voor het spuiten van de hele motor ca. 50 euro kwijt i.p.v. 400 euro bij een spuiter.

Veel succes, Franky4fun

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Tank spuiten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven