Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX on fire : STARTNIE!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Ray
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 okt. 2003 18:09 
In navolging van onze Belgische vriend Terry moet ik nu ook roepen: Startnie!
Vandaag hebben we alle kabelbomen gesoldeerd, geisoleerd met krimpkous, en alle onderdelen netjes gemonteerd en aangesloten. Daarna de accu erin en toen volgde het grote moment: alles werkt, maar de motor wil niet aanslaan: er is een vonk, er is benzine, en bij lang doorstarten volgt een flinke naverbranding.
Waarden van de stator doorgemeten, en allen die van de blauwe en de groene draad wijkt flink af: ipv 77-85 Ohm volgens het boek, geeft ie 488 Ohm, hetgeen een erg groot verschil is lijkt mij? Zeker daar de vlammen de stator of het blok nooit bereikt hebben.
Wie weet raad? Wie heeft tips of tricks?
Groeten
Ray ( die na een dag gezellig solderen en schroeven nu toch een triest gevoel heeft)

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 okt. 2003 18:27 
Hoi Ray, das mooi klote, maareh, misschien toch mijn eerder aangedragen tip dat misschien door de hitte de beschermlaag van (een van) de spoelen een optater heeft gekregen, waardoor deze niet meer helemaal afsluit en dus kortsluiting veroorzaakt.

Schrijver Guernica
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 okt. 2003 21:00 
Klopt niet helemaal beste Roadkill, een kortsluiting van de spoel of een deel ervan zou net de Ohmse weerstand velagen ipv verhogen. Wijst naar mijn bescheiden mening eerder op een te grote overgangsweerstand = slecht contact???
Daniël

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 okt. 2003 22:04 
Inderdaad is dat deel niet door de brand aangetast. Zelfs het reservoir voor het koelwater is onaangetast, en dat zit er tussen, dus..
Kan het de spanningswisselaar zijn of de CDI? en hoe test ik dat? Of moet ik mijn onderzoek eerst richten op die blauwe draad die van de stator komt en zulke hoge weerstand geeft icm met de groene"? De groen is trouwens wel OK icm met de andere tests uit het boek.
Groeten
Ray (die een hekel heeft aan dingen die kapot zijn waar je heet niet aan kan zien...)

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 okt. 2003 01:13 
Das een waar woord Guernica, effe niet bij stilgestaan....
Je hebt toch zelf die kabelboom gesoldeerd? Is dat wel goed gegaan, draadje verkeerd??? (is wel open deur natuurlijk, maar je weet maar nooit) De kleuren/stekkers op mijn GL komen ook niet 100 procent overeen met wat er verkondigd word in het peters handboek....

Schrijver rupert
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 okt. 2003 21:16 
Ray,
Ik heb wat zitten nadenken over je probleem. Om te kunnen starten moet je
1) kompressie hebben. De brand zal daar wel niks aan gedaan hebben, dus dat zal wel in orde zijn.
2) benzine hebben. Ik lees dat je af en toe een flinke knal in de uitlaat hebt dus zal er ook wel brndstof zijn.
3) een vonk hebben. Je schrijft dat die er is. OK dus, waarschijnlijk geen prbleem met de "witte" en de "blauwe" draden die voor de hoofdvoeding zorgen.
4) een vonk op het juiste moment hebben. Hoe kan je dat nu testen ? Niet meer met een lampje zoals op je oude Simca. Volgens mij is de enige oplossing een ontstekingslamp waarmee je op de merktekens van de generator schijnt.
Wat ik zou doen is om te beginnen de "groene" draad met de Ohmmeter nameten ten opzicht van het chassis van de motor. Dit zou een heel lage waarde moeten geven ("groen" = massa).
Daarna zou ik de 2 vervroegingsspoelen afkoppelen. Die dienen enkel om bij hogere toeren de ontsteking vroeger te laten gebeuren (tiens, logisch he ?) en niet om te kunnen starten. Volgens de schemas die ik heb moeten dat de "lichtblauw/wit" + "lichtblauw/rood" voor één kant en "oranje/wit" + "oranje/rood" voor de andere kant zijn. Nadien blijven dan enkel de "oranje" en de "lichtblauwe" aansluitingen over.
Probeer hem zo nog eens te starten. Startienie, dan zou ik deze twee durven omdraaien. In het slechtste geval stonden ze juist en krijg je door ze om te keren een vonk op een totaal verkeerd moment. Het resultaat zal dan gelijk blijven : startnie. Als ze in het begin verkeerd stonden staan ze na het omkeren juist en dan zou het kuunen dat "iestart". Dat zou toch al een opsteker voor de moraal moeten zijn !
Daarna is het nog een kwestie van uit te vlooien welke van de andere aansluitingen eventueel verkeerd zitten. Op een site van CDI boxen lees ik dat er een verschil zou zijn tussen een zwarte en een gouden CDI-box. De "oranje" + "oranje/witte" en "lichtlbauwe" + "lichtblauw/witte" draden zouden omgekeerd aangesloten moeten worden. Misschien is dat met je nieuwe box ook zo.
Zo, hopelijk helpt dit je iets vooruit !

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 okt. 2003 21:59 
Hoi Rupert,
dank je voor je uitvoerige uitleg. Ik zal dat eens moeten proberen.
Maar wat denk jij over de zeer hoge weerstand van de (donker) blauwe draad icm met de groene?(zie helemaal boven) Kan dat een fout zijn in mijn boek? (schijnt vaker voor te komen). Ik heb een boek van Mansur Darlington (uitgeverij Peters). Ik heb vandaag ook nog eens gemeten VOOR mijn soldeerpunt, en ook daar is de weerstand zo hoog, en kan verder geen breuk in de draden ontdekken. Ik heb ook een tweede hands CDI waarvan de kleur niet meer te zien is door lichte corrosie van buitenaf en een tweedehands spanningswisselaar en startrelais, waarvan ik de werking ook niet heb kunnen zien (los meegekregen) Ik ben een redelijke leek op electronica gebied, dus kan alleen maar als een aap te stekers van de multimeter tegen de juiste kleurtjes houden en lezen wat het apparaatje roept.
Ik heb wel de test uit het boek gedaan van de vervroegingsspoelen:
lichtblauw/wit met aarde aan frame
oranje/wit met aarde aan frame
Beide meetwaarden lagen tussen de opgegeven 185 en 225 Ohm nl. resp 216 en 209 Ohm.
De vonken die er zijn zijn redelijk goed, in elk geval genoeg om naverbranding te genereren.
Dan nog wat vragen:
Kan jij vertellen wat de blauwe nou echt voor weerstand moet geven icm de groene?
Het feit dat hij vonkt, wil dat dan per definitie zeggen dat de CDI goed is?
Het feit dat er licht is, de knippers en de claxon het doen, zegt dat iets over de spanningswisselaar?
Het startrelais geloof ik wel, de startmotor gaat rond.
De groene geeft trouwens op diverse punten op het frame 0,00 of 0,01 Ohm aan op standje 2K Ohm, dus dat lijkt me goed?
Hmm, weer stof tot nadenken dus....
Groeten,
Ray (die electronica al net zo onvoorspelbaar en ondoorzichtig vindt als vrouwen dat zijn...)

Schrijver rupert
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2003 17:11 
Ray, Wacht eens even !
Volgens het handboek dat ik heb moet je tussen blauw en wit 77-95 Ohm meten en tussen wit en groen 387-473 (sommige gevallen 315-385) Ohm meten.
Inwendig heb je een spoel dat aan één kant aan aarde ligt (groen), waarvan een tussenaftakking de witte draad vormt en waarvan de eindaansluiting de blauwe draad is. Wanneer jij dus een hoge waarde meet tussen blauw en groen dan vind ik dat normaal. Het is de som van de 2 delen van het spoel (77-95 plus 387-473).
Nog eens mijn konklusie van hiervoor : gooi de vervroegingsspullen eraf en tracht hem (haar ?) aan de praat te krijgen met enkel de lichtblauwe en de oranje draden op de juiste aansluitingen.
Laat maar weten wat ergebeurt. Ik volg tot 21:00 regelmatig op de site.
Wordt vevolgd !

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 okt. 2003 23:08 
Uhhhhh??
Rupert, in mijn boek wordt geeen test beschreven tussen blauw en wit (of bedoel je lichtblauw??) met de waarden 77-95, wel voor (donker)blauw met groen. Bedoel je dat soms?
Amai, ik wordt niet gehinderd door enige kennis op dit gebied, dus vertel het me maar!
Ik zal morgen trachten de door jou beschreven test uit te voeren, dan lat ik je weten hoe het afliep..
In lek geval ben ik enigzins gerustgesteld door het feit dat je die waarde van blauw niet zo gek vindt...
Groeten
Ray (die pas echt weer blij is als hij met 130 per uur op zijn CX rijdt)

Schrijver rupert
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2003 17:41 
Ray,

Ik sluit af via het prikbord en zal je vanaf nu mailen op je presoonlijk maildadres. Ik stuur je ook een scan door van wat in mijn handboek staat.
Zet jij na verloop het resultaat weer op het prikbord ?
Groeten, Rupert

Schrijver Ray
Gast 
#11 | Geplaatst: 14 okt. 2003 22:22 
Rupert,
Is goed, ik heb vandaag geen tijd gehad, maar hoop morgen wer een meting te kunnen doen.
Ik zal je de resultaten mailen, maar ook op het prikbord zetten ter lering ende vermaak van de overige Cx broeders en zusters...
Groeten
Ray

Schrijver niekvdh
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 okt. 2003 17:30 
Is het wel een goed idee om met afgekoppelde vervroegingsspoelen te draaien? Volgens mij gaan ze dan stuk. Omdraaien is een beter plan. Dit klinkt idd of de vonk op een volkomen verkeerd moment komt.

Niek

Schrijver rupert
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 okt. 2003 19:20 
Niek,
Als het schema van de CDI box dat ik tot nu toe heb juist is, dan kan je zonder gevaar de vervroegingsspoelen open laten. Kortsluiten zou ik zeeekeer niet doen. Met electriciteit is dat zelden goed ...

Schrijver niekvdh
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 okt. 2003 22:50 
Rupert, ik ben het met je eens dat kortsluiten heeeel slecht is, en de cdibox zal niet lijden van afgekoppelde spoelen, het gaat tenslotte alleen maar om een stuurstroompje. Waar ik me zorgen over maak, zijn de spoeltjes zelf. Die produceren stroom (die magneet komt toch wel langs) die ze niet kwijt kunnen. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt me ongezond. Daarom lijkt het me een beter plan om de aansluitingen te verwisselen.

Niek

Schrijver Ray
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 okt. 2003 22:59 
Aaaahhh! Wat nu???
Kan dat echt kwaad als ze de stroompjes niet kwijt kunnen? Alleen maar even starten en even stationair laten lopen?
Anyone?
Groeten,
Ray (die weer even sprakeloos is)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX on fire : STARTNIE!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven