Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX on fire : STARTNIE!

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Roadkill
Gast 
#16 | Geplaatst: 16 okt. 2003 09:06 
als een spoel die door inductie een stroom opwekt nergens op aangesloten is kan dat helemaal geen kwaad, er is dan helemaal geen belasting. (voorbeeld, koppel de verlicthing van je fietsynamo los, geen probleem voor die dynamo, die doet het daarna ook nog wel)

Schrijver rupert
Gast 
#17 | Geplaatst: 16 okt. 2003 10:30 
Volledig akkoord hiermee. De spanningen die door de stuurspoeltjes en de vervroegingsspoeltjes opgewekt worden zijn maar stuursignalen voor de thyristor die de condensator ontlaadt in de onstekingsbobijnen. Dit zijn lage spanningen en zullen geen vonken veroorzaken.

Schrijver Ray
Gast 
#18 | Geplaatst: 16 okt. 2003 12:27 
Ok, dat zijn weer fijne antwoorden heren!
Ga eens een beetje testen!
Later!
Groeten
Ray (die toch een brandblusser bij de hand houdt...)

Schrijver Roadkill
Gast 
#19 | Geplaatst: 16 okt. 2003 21:43 
Hey Ray, nou las ik net in een ander bericht dat je blij bent dat je CX het weer doet, vertel vertel, of bedoel je met lopen dat hij vooruit gaat als je duwt ;>

Schrijver Ray
Gast 
#20 | Geplaatst: 16 okt. 2003 22:10 | Aangepast door: Ray 
HOERAA! Hij start weer!
Na bovenstaande adviezen van Le Professeur (Rupert) ben ik als volgt te werk gegaan:
De grote blokstekker losgemaakt en drie testdraden gemaakt die ik tussen de losgehaalde stekker heb gezet. Een groene voor de massa en een oranje en lichtblauwe draad en die op de juiste kleuren aangesloten. Daarna gepoogd te starten, maar dat had geen resultaat. Op advies van Le Professeur toen de lichtblauwe en oranje verwisseld en wederom een startpoging gedaan. En jawel hoor, ondanks een halflege nieuwe accu (veel startpogingen, geen oplaadtijd) sloeg hij direct aan!! Ik was zo ontzettend blij!! Daarna de stekkers met de goeie kleuren in de blokstekker (mannetjes aan de kabelkant) omgewisseld (weerhaaklipjes terugbuigen, stekkerjes uitnemen en in de goede plaats terugduwen) en de blokstekker weer in elkaar geduwd. Weer gestart en nu ook wat toeren gemaakt, maar verder dan 3500-4000 kwam ie niet. Daaruit kon ik met de raadgevingen van Le Professeur) afleiden dat ook de kleuren van de vervroeging omgewisseld dienen te worden. Dus ook de oranje/wit en de lichtblauw/wit stekkers van plaats laten ruilen en daarna kon de motor ook weer flinke toeren draaien. Wellicht dienen ook de oranje/rood en lichtblauw/rood verwisseld te worden aldus Le Professeur want die zouden voor stabilisatie voor de vervroeging zorgen bij een hogere toerenrange. Dat valt pas te testen bij een serieuze proefrit die later aan de orde is. Ik kan de machine nu verder opbouwen en rijklaar maken, en dan is dat het volgende test-item.
Concluderend kunnen we stellen dat er in elk geval twee soorten CDIboxen zijn. Gezien het feit dat mijn CX in juni 1978 op kenteken is gezet, kunnen we stellen dat Honda op een later tijdstip de CDI heeft gemodificeert, en de draadkleuren heeft omgedraaid. En dat zijn in elk geval:
-oranje verwisseld met lichtblauw
-oranje/wit verwisseld met lichtblauw/wit
Vermoedelijk geldt dit dus ook voor oranje/rood en lichtblauw/rood.
Daarmee zouden dan eigenlijk alle kleuren behalve de groene in de grote blokstekker van plaats dienen te wisselen met hun contra-functiegenoot.
Ik zal kijken of ik een typenummer kan vinden op de CDI die nu op mijn CX zit. Die zou dan anders moeten zijn als die Rupert nu in zijn bezit heeft (mijn oude en originele CDI).
Dit kan een bron van informatie zijn voor diegenen die met CDI-ellende komen te zitten.
Ik wil in elk geval Rupert heel hartelijk danken voor zijn meedenken en expertise, want alleen had ik dit niet kunnen uitvogelen!
groeten
Ray (die nu een pinteke drinkt op de gezondheid van Le Professeur)

Schrijver Roadkill
Gast 
#21 | Geplaatst: 16 okt. 2003 22:18 
Gefeliciteerd Ray, dit kan ook een hoop vage meetwaarden verklaren die sommige mensen krijgen denk ik.

Schrijver Ray
Gast 
#22 | Geplaatst: 16 okt. 2003 23:10 
Inderdaad, ik had ook een meetwaarde (op diverse tijdstippen en punten gemeten) die iets heel ergs deden vermoeden, maar dat bleek allemaal loos alarm.
Groeten
Ray ( die aan zijn tweede pinteke bezig is...)

Schrijver Emile Verstege
Gast 
#23 | Geplaatst: 17 okt. 2003 17:07 
Hoi Ray,

Gefeliciteerd.Weer wat geleerd.Bedankt allemaal.
Enne ..proost.
groeten,
Emile

Schrijver Gerard
Gast 
#24 | Geplaatst: 17 okt. 2003 22:01 
Ray,

Proost hij loopt gelukkig weer.
Neem nog een biertje van mij je zal het nodig hebben om je vocht gehalte weer op peil te brengen want je zal behoorlijk hebben zitten zweten.
En Rupert als ik ooit eens een electrisch probleem heb ga ik niet naar een ander maar kom direkt bij jou.

Allen de groetjes,

Gerard

Schrijver Ray
Gast 
#25 | Geplaatst: 18 okt. 2003 01:55 
Hmm, ik zit nu aan een vaag wijntje van even vage herkomst met een even vage smaak, maar goed heren: proost !
Ik zal nog een verslag (met fotos) maken van de opbouw die wat mij betreft bij de vaste info komt onder "alles over CX en GL" zodat deze info ten allen tijde beschikbaar is, ook als er rare meetwaarden naar boven komen zoals bij mij. Er is in elk geval duidelijk geworden dat de bedrading op een bepaald moment door meneer Honda is veranderd, en sommige meetwaarden ook soms in een ander licht bezien dienen te worden. Dat lijkt me handig voor de mnsen die moeten rommelen aan de bekabeling en de CDI.
Groeten
Ray (die vindt dat Rupert maar Head Development and Research CX V-club Electronics Benelux moet worden)

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX on fire : STARTNIE!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven