Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

schroefdraad

 
Schrijver Richardkalkman
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 okt. 2003 18:17 
Hallo allemaal

Mijn CX van 80 begint te lekken bij de kleppendeksel.
Blijkt dat het schroefdraad bij 1 schroef dol is gedraaid.
Is er een manier om dit makkelijk op te lossen of moet/kan ik het met een "helicoil" repareren?

alvast bedankt

richard

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 okt. 2003 18:25 
helicoil is toch een makkelijke oplossing? Makkelijker dan uitboren, opnieuw tappen, schroefzoeken die daar dan weer in past, etc etc etc.

Schrijver Richardkalkman
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 okt. 2003 19:08 
hoezo makkelijker dan uitboren, opnieuw tappen, schroefzoeken die daar dan weer in past, etc etc etc.
Met een helicoil moet je toch ook uitboren,opnieuw tappen en dan de helicoil erin?

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 okt. 2003 20:27 
Het kan nog simpeler hoor; de klepdekselschroef gebruikt nl niet de gehele schroefdraad in de cylinderkop. Dus draadeind er in op lengte afzagen, rubber afdichtdop met chromen ring monteren en dubbele moer er op (contraborging; niet te vast aandraaien anders gaat het lekken doordat de rubberen pakkingen worden afgekneld). Staat wel niet zo mooi als die chromen dop, mar als je snel weer wilt rijden ....

Hans

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 okt. 2003 01:16 
ja, maar als je een complete helicoil set koopt zit daar een beschrijving bij alsmede alles wat je nodig hebt om die erin te zetten, belangrijk voordeel is dat je de oude schroef kan houden en dat de verbinding waarschijnlijk sterker is dan voorheen, in plaats van zelf gaan tappen en dan een dikkere schroef er in moeten passen en dan maar hopen dat ie blijft zitten anders moet je er straks nog een m12 bout in schroeven :>.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 okt. 2003 17:38 
Ik bedoel dus niks tappen maar gewoon het 'onderste' stukje reeds/nog aanwezige M6 schroefdraad voor dat tapeind gebruiken. Een van mijn CX'en rijdt al weer geruime tijd met deze 'reparatie' rond (omdat ik zo'n helicoil setje gewoon veel te duur vind en het tappen van meer dan M6 zonde van de cylinderkop).

Wat je eventueel ook nog kunt doen is optappen, het draadeind vlak met de cylinderkop afzagen en daarin dan dan weer de M6 schroefdraad voor de originele bevestigingsschroef in tappen. In wezen hetzelfde wat de helicoil doet.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Richardkalkman
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 okt. 2003 17:37 
hoi Hans

Ik heb jou advies op gevolgd en er een draadeind in gedraaid.
Hoe vast moet je de kleppendeksel vast zetten?
Gewoon vast is vast?
Of net zo ver draaien dat ie niet meer lekt

bedankt voor de reakties

richard

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2003 20:18 
Richard,

niet te vast aandraaien. Immers de originele bevestigingsschroef heeft ook een 'stop'; afdichting wordt verkregen door het rubber op die bout die dan weer het rubber van het klepdeksel zelf aandrukt. Je moet e.e.a. dus niet platdrukken. Als ie blijft lekken dan iets vaster aandraaien (da's beter dan gelijk te vast).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Richardkalkman
Gast 
#9 | Geplaatst: 14 okt. 2003 17:05 
Hoi Hans
het zit erop
ik heb maar gelijk allebij gedaan en handvast aan gedraaid.
tot nu toe lekt ie nog niet.
prima idee en een snelle oplossing
misschien dat er meerdere mensen met dit probleem zijn geholpen

bedankt

Richard

Schrijver Roadkill
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2003 17:31 
let effe op of er uit de lek gaatjes van je bougie uitsparing olie druipt/lekt, het kan wel eens zijn dat de binnenste klepdeksel pakking niet goed afsluit. Als je valbeugels hebt dan zit daar olie op

Schrijver Richardkalkman
Gast 
#11 | Geplaatst: 24 okt. 2003 19:23 
Hallo allemaal

Even nog een reaktie
Ik heb tot nu toe zo'n 300 km gereden met de "reparatie" en het gaat perfect.
Dus voor mij is het een prima oplossing.

nog bedankt voor de tip Hans

Richard

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 schroefdraad

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven