Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Sproeiers / tpm

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2003 19:57 
De CX heeft een constant-vacuüm carburateur met 3 sproeiers.
1. Bij stationair draaien werkt alleen de stationaire sproeier.
2. Zodra de gasklep wordt geopend zorgt de primaire sproeier voor het mengsel.
3. Wordt de gasklep nog verder geopend, dan komt de hoofdsproeier erbij.

Mijn vraag: bij hoeveel toeren komt de primaire sproeier in actie? En bij hoeveel toeren gaat de hoofdsproeier werken? Met andere woorden: waar liggen de overgangsgebieden tussen 1-2 en 2-3? Ik vermoed 2500 tpm respectievelijk 4000 tpm maar hoor graag het antwoord van een carb-expert.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 okt. 2003 22:09 
Voor zover ik er iets van weet is het niet echt een omklap moment, maar meer geleidelijk doordat het vacuum ook geleidelijk toeneemt. Het is niet zo dat als de gasklep verder opengaat er dan niets meer uit de stationair sproeier komt, maar wat er dan uitkomt is nooit genoeg. Als de klep verder open gaat word door het grotere vacuum benzine door de andere sproeiers gezogen, tot die niet meer genoeg opbrengen in verhouding tot het vacuum, dan komt uiteindelijk de laatste erbij.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 okt. 2003 22:12 
Hier nog een link die het een en ander duidelijk maakt:

link

Schrijver rupert
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 okt. 2003 17:23 
Floris,
De link hirboven geeft maar een algemeen beeld. De carburatoren in onze CXen (en in de meeste serieuze motoren trouwens) zijn van het type "konstante onderdruk" (vroeger ook wel Stromberg genoemd). De carbs van autos en mobilettes en zo zijn gewoon met een schuif en een naald. Bij ons worden de schuif en de naald opgelicht door de onderdruk die de doorstromende gassen (lucht) veroorzaken in de venturi. Gasklep verder open => meer luchtverbruik => meer onderduk => schuif omhoog => 1) naald geeft meer benzine 2) vrije doorsnede stijgt waardoor de onderdruk weer stabiliseert (maar de schuif blijft verder open staan. Ingewikkeld hé ? En toch werkt het ! Veel denkplezier !

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 okt. 2003 10:19 
Dank voor de reacties, met name voor die link. Mijn vragen zijn echter nog niet beantwoord:
- bij hoeveel tpm gaat de primaire sproeier werken?
- bij hoeveel tpm gaat de hoofdsproeier werken?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 14 okt. 2003 17:32 
Daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven, maar volgens mij staat daar wel iets over in het peters handboek, ik zal vanavond/vanacht eens kijken.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Sproeiers / tpm

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven