Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

bevestiging Givi wingrek CX 650 E

 
Schrijver TheGOoSTaD
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 dec. 2011 15:03 
Beste lezers,

Afgelopen dinsdag heb ik een Givi wingrek voor 3 koffers op mijn CX gemonteerd. Op de motor zat al een givi bevestigingsbeugel voor een topkoffer, maar zonder plaat en koffer. Hieraan heb ik dus het wingrek gemaakt en de zijkanten zitten bij de duo steppies gemonteerd.
Het zit en past er mooi op, alleen was het eea volgend mij wat krom en zit het wel een beetje onder spanning gemonteerd.

In de eerste instantie leek dit allemaal geen problemen te geven, maar het beruchte zwabberen van het stuur, waar ik ook een beetje last van had rond de 60km/h, is nu zo veel erger geworden dat ik eigenlijk niet meer rond de 60km/h kan rijden!
Eerst kon ik het met een vinger stil houden maar nu kost het aanzienlijke moeite om met twee handen het stuur in bedwang te houden en heb ik al meerder malen moeten stoppen omdat het zo erg werd.

Zojuist heb ik 10l verf gehaald met mijn topkoffer en toen werd het dus nog erger. Het lijkt mij dus logish dat het door het rek komt, maar morgen zal ik dit proberen uit te sluiten.

Mijn vraag is eigenlijk, wie heeft dit ook en hoe zit bij jullie het kofferrek gemonteerd?
Heeft iemand voor mij foto's van een givi wingrek op een CX 650 E, zodat ik goed kan zien hoe het "origineel" op de motor bevestigd dient te worden.

Morgen zal ik het rek even loshalen en testen en ook foto's van de bevestiging maken, toch wil ik het er graag weer zsm op hebben want die koffers zijn reuze handig!

alvast bedankt voor jullie hulp!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 dec. 2011 16:56 
Ik ken dat....

Ik heb geen GiVi rek, en ook geen CX650. Gewoon een CX500 (z) met een Krauser rek. Maar ook, en da's misschien wel een verschil. met een Polaris erop.
Ik heb twee topkoffers , edie ik kan gebruiken, een kleine, en een grote. Die grote ben ik wat huiverig voor, juist vanwege de hierboven omschreven bibberigheden die optreden. Als ik alleen de topkoffer heb, dan bibbert de "Rode Rakker" ook. Kleine topkoffer met zijkoffers is goed te doen.
Waar het aan ligt? Neem een tanktas met tien kilo spul erin, en het bibberen zal afnemen. Dan heb je in elk geval weer meer gewicht op je voorwiel.
Zo'n topkoffer moet wel goed vastzitten, want anders kan die gaan bewegen. En hij steekt toch al een eind achter je motor uit, en als je daar ook nog eens een kilo of twee (hoeft echt niet meer te zijn) in doet.....
Het blok, en de berijder, zitten met hun gewicht allebei netjes tussen de wielen. Een topkoffer hangt, met zijn gewicht, toch wel weer achter de achteras.

Ik denk dat je hiermee wel weer stof tot nadenken hebt....

Harmony,
Hans.
( heeft net stof van het schuren van zich afgespoeld )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 dec. 2011 17:59 
Je moet niet alleen naar die koffer kijken, maar vooral ook naar de rest van het rijwielgedeelte. Controleer vooral de balhoofdlagers en het voorwiel. Kijk ook naar dempers, zuivere loop van de vorkpoten, lagering achterbrug, wiellagers enz. En de voorband zelf is ook belangrijk, toestand van de band en spanning kan ook veel uitmaken. Een nieuwe band kan ook helpen als die op z'n eindje loopt.

Succes en rij voorzichtig,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arcath
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 dec. 2011 19:39 
hmm geen ervaring met een 650E,
heb wel een givi rek met koffers op mijn gl 500.

geen last van gezwaber, maar 10l zal om en na bij de 10kg zitten is vrij veel voor een topkoffer. bij de bmw mag ik er zelfs volgens voorschrift niet meer dan 5kg vervoeren.

voor zwaardere dingen kan je beter zijkofers gebruiken, om het gewicht laag te houden en tussen de beide assen.

als je het zwabberen ook al voor de koffers hebt, zou ik idd banden en balhoofd nakijken, de koffers zullen dit gaan versterken.


kan eventueel wel foto sturen van hoe mijn givi rek bevestigt zit.

groet,

remco

Schrijver TheGOoSTaD
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 dec. 2011 09:35 
Hoi hoi,

Even een update.
Ik heb wat rij testen gedaan en de conclusie is als volgt: Het ligt niet zo zeer aan het rek, want zonder koffers is er niks aan de hand.
De topkoffer heeft de meeste invloed, twee zijkoffers gaat beter dan 1 topkoffer.

Ik heb vervolgens mijn vering wat aangepast (harder gemaakt) en toen weer getest, het is nog steeds aanwezig maar nu slechts als een hinderlijke trilling, goed onder controle te houden dus, maar wel vervelend.
Al met al was mijn vering gewoon goed, vloeistof niveau was goed en luchtdruk zowel voor als achteren in orde.

Uiteindelijk denk ik dat ik het beste kan kijken naar een andere achterveer/progressieve voorveren, maar dat zit momenteel niet in het budget. Daarom zal ik van de week nog even kijken of het wat verder doorsteken van de voorvork effect heeft.

R

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 dec. 2011 12:24 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Ik rij al jaaaaren met topkoffer en zijkoffers CX500C, de zijkoffers voor de veiligheid, om niet klem te komen zitten onder de motor, bij een uitglijder. Nog nooit iets gemerkt van onstabiliteit. Ja, je kan uiteraard niet met handenlos rijden, dat is voor harlekino's weggelegd.
(Voorwiel wel laten balanceren??)

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver TheGOoSTaD
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 dec. 2011 13:13 
mwoah, ik vindt het toch vrij normaal dat je op een motor beide handen van het stuur kunt hebben zonder dat er dan van alles gebeurd.
Balanceren van de wielen is wel een goede, de banden waarmee ik hem gekocht heb zitten er nog op, maar na de winter komen er frisse op.
misschien dat dat helpt inderdaad.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 bevestiging Givi wingrek CX 650 E

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven