Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Principe van aanduwen (motor)

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 okt. 2003 23:15 
Beste vrienden,
na het vervangen van het achterdeksel (compleet met stator en onstekingsspoelen) blijkt na een tweetal weken het probleem met starten terug op te duiken. Vonke,n genoeg ... maar na een vijftal meter aanduwen start hij terug. Wie heeft een goeie uitleg voor dit euvel. 3e versnelling ... even duwen en starten maar .. PS. Gebeurd bij warme motor!

Schrijver mcu
Gast 
#2 | Geplaatst: 15 okt. 2003 09:13 
De rotatie snelheid van het magneet wiel is bij duwen hoger als bij startmotor gebruik.
Hoe hoger de rotatie-snelheid hoe hoger de spanning die opgewekt wordt door de ontstekings-spoelen.
Met andere woorden : Hoe slechter je ontstekingsspoeltjes zijn hoe harder jij moet duwen.

Heb dit zelfde fenomeen ook aan de hand gehad.(onder rubriek "vonkjes" en "duwen starten")

Succes Marc.

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 15 okt. 2003 17:02 
Terry, bij aanduwen is de vonk sowieso krachtiger dan bij electrisch starten, omdat je geen stroom nodig hebt om de motor rond te draaien. Dit geeft dus twee mogelijkheden aan: de startmotor (of het startrelais!) vragen zoveel stroom, dat er te weinig vonk overblijft, of je accu is toch te zwak. Een accu met inwendige sluiting kan je dynamo ook vernielen...
De opmerking van Marc is terecht, maar slaat natuurlijk op het hele circuit. Je spoeltjes kunnen prima zijn, maar als elders in het systeem stroom wordt gevreten, zal je dus ook harder moeten lopen.
Verder geeft het slecht starten bij een warme motor te denken over het benzinecircuit. Hoe ziet je luchtfilterelement er uit? Als dat erg vies is, werkt dat als een soort permanente choke. Met een extra sterke vonk krijg je dan het mengsel nog wel in de fik, maar anders niet. Het is maar een theorie, maar kennelijk was het probleem dus niet helemaal statorafhankelijk. Succes,

Niek

Schrijver frans
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 okt. 2003 19:32 
Terry,

Misschien voor de hand liggend, maar toch: is je accu wel helemaal goed?
Probeer 't toch eens met een nieuwe accu.

Schrijver mcu
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 okt. 2003 20:58 
Als een nieuwe accu niet help moet je helaas het blok uitelkaar nemen om de spoeltjes te laten reviseren.

Marc.

Schrijver terry

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 okt. 2003 22:43 
Marc, zoals ik al eerder vermelde via je persoonlijke mail heb ik het achterdeksel van mijn vorig blok (waar ik geen startproblemen mee had) op het huidige blok gezet. Werkte prima voor een tweetal weken; gisteren een ganse nacht aan de batterijlader en deze morgend : starten en weg; zelfs geen enkele hapering. Idem deze avond. Nieuwe luchtfilter zit er ook in. Zal me anders eens een nieuwe batterij halen. Het proberen waard dus.
Bedankt voor het advies van de CX-dokters.

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 okt. 2003 22:51 
Hee beste Terry,

Check ook je stationairsproeier eens op slijtage en vuil, en kijk of je luchtfilterhuis strak op je carbs aansluit (valse lucht) en controleer je bougie (zundkerze!) op werking: te rijk of te arm mengsel?
Groeten en succes!
Ray (die helaas nog steeds geen belgische krimpkous heeft mogen ontvangen...)

Schrijver terry

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 okt. 2003 23:28 
Beste Ray, heb onlangs nog een CD opgestuurd naar onze vriend Luc in Deurne (Antwerpen) en blijkbaar heeft hij die ook nog niet ontvangen want ik heb nog niks van hem gehoord; 's ochtends worden op het werk onze pakjes doorgegeven aan de postbode ... we zullen hem even moeten checken. Ga het zelf op de post doen. DAn ben ik zeker. Heb momenteel toch genoeg liggen als voorzorg !!!

Schrijver bogfrits
Gast 
#9 | Geplaatst: 16 okt. 2003 05:30 
Bij de cx 500 met cdi is het ontstekings circuit volkomen zelf standig zodra er genoeg toeren worden verkregen het zij door de startmotor ,heuvel af, of duwen in de 2 de of 3 de moet hij starten een paar kabels van de buurman zijn auto accu geeft ook goed resultaat dan weet je gelijk dat de motor accu niet in orde is als hij dan wel start
de zwart/witte draad uit het cdi wil ook nog wel eens de boosdoener zij (de draad naar de kill switch losmaken en zonder killswitch proberen het kan zijn dat als de vonken van de bougies gecontroleerd worden met de bougies er uit dat dan wel de startmotor genoeg toeren heeft om goede vonken te zien want dan is er geen compressie en draait erg makkelijk rond een leuk puzzeltje maar met een behulpzame buurman met auto accu ben je er zo uit. Vg.frits.

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 okt. 2003 01:42 
Hee Terry,
Laat maar hoor, ik heb zelf al gekocht want afgelopen zaterdag had ik het nodig. Kan gebeuren, dus ik neem je niks kwalijk, echt niet. Ik waardeer je gebaar maar ergens is er iets misgegaan. Dus bespaar je verdere moeite en kosten!
Groten
Ray ( die nu gelukkig weer Startie kan roepen!)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Principe van aanduwen (motor)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven