Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

waterpompseal

 
Schrijver paulnijkamp
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 okt. 2003 17:06 
Hoe weet ik dat mijn waterpompseal lek is?

Schrijver mcu
Gast 
#2 | Geplaatst: 17 okt. 2003 17:27 
Water in de carter olie.
Dit wordt een grijze emulsie.
Koppakkingen zijn echter nooit uit te sluiten.
Als je koelvloeistof nog mooi schoon is en er drijft geen oliefilm op dan is hoogst waarschijnlijk alleen de seal defect.

Marc.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 okt. 2003 18:10 
is dan ook niet de plek waar de kabel van de stator en dergelijke het blok ingaat nat???

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 okt. 2003 18:39 | Aangepast door: Hans 
Het hoeft niet zo te zijn dat een lekke waterpompseal ook gelijk lekkage van koelvloeistof tot gevolg heeft.
Een lek kan zich ook manifesteren doordat het koelsysteem geen (over)druk meer opbouwt (om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen).

Dat kun je zien doordat bij warme motor het koelvloeistofnivo niet beduidend hoger staat in het reservoir dan bij koude motor. Ernstig is dit niet, alleen bij heel heet weer loopt de temperatuur meer op. Mijn woon-werk CX heeft dit 'ongemakje' al meer dan 20.000 km.

Lekkage uit het afwateringsgaatje is ook niet zo erg (systeem bouwt eveneens geen overdurk op) omdat de remedie regelmatig bijvullen is; olie in de koelvloeistof is ernstiger en heel ernstig is koelvloeistof in de olie (de olie in het blok slaat dan 'wit' uit).
In beide laatste (m.n. de laatste)gevallen niet doorrijden en ogenblikkelijk de seal vervangen.

In ieder geval zou ik daar aan voorafgaande eerst eens de koelvloeistof verversen (moet eigenlijk elke 2 jaar); het komt voor dat de lekkage uit het afwateringsgaatje stopt.

Succes,

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ijsvogel
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 okt. 2003 19:58 
de lekkage van de afdichting van de waterpomp is simpel te verhelpen in 2 uur tijd ga als volgt te werk ,tank los carburateurs aan kop los nemen kabels,slangen alles blijft zitten bind de carburatoren zo hoog mogelijk tegenchassis aan demonteer achterdeksel van pomp demonteer waterschoep haal het keramisch lager er mer een dun scroevendraaiertje uit
knip uit een autobinnen band een ring van de zelfde grote als lager leg deze inde kamer van het lager ,lager er in,heeeel dun laagje vaseline er op en monteren maar weer door dit te doen is de druk van de afdichting, lees balgje, verhoogt.monteren maar weer de lekkage is opgehouden, in mijn cx al 12000 km sucses.ijsvogel

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 okt. 2003 22:57 | Aangepast door: Hans 
Hoi IJ,

ja dat is inderdaad de werkvolgorde; alleen is die seal er zo verdomd moeilijk goed in te krijgen (zelfs met speciaal Honda gereedschap).
In zo'n beetje 9 van de 10 gevallen verruineer/crush je de seal (de dealer is er ook niet bepaald happig op het ding in te persen).
Trouwens de seal mag niet met vaseine worden gemonteerd; je moet daarvoor een kit (bleu seallant oid) voor gebruiken om de zaak waterdicht te krijgen.

Ben dus heel benieuwd hoe jij (stap voor stap) te werk bent gegaan, want daarvan kunnen we allemaal leren.

Hans

P.S.
als ik jouw bericht nogeens lees heb je dan alleen de keramische ring in het waterpomprad vervangen en dus niet het andere deel dat in het achterste motordeksel zit? Dat zou verklaren waarom het zo 'simpel' is gegaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ijsvogel
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 okt. 2003 17:03 
inderdaad zolang de balg heel is kan je volstaan met de bovenstaande rep. dus als er water uit het gaatje komt.heb je water in de olie dan kan je dit ook proberen het is simpel en zelf te doen. helpt deze rep niet ja dan moet het blok los en de balg ver nieuwen dus altijd het proberen waard.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 waterpompseal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven