Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

GL650 : kleppen stellen ?

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 maart 2012 21:23 | Aangepast door: brinkcx 
Goed, zoals misschien bekend ben ik aan de 650 geraakt, om precies te zijn aan een GL650 met een 650C blok. Tot zo ver prima, loopt goed.

Alles netjes z'n onderhoud gegeven, inclusief kleppen stellen volgens het boekje. Koppen van de stelboutjes zagen er goed uit, niet veel speling op de tuimelaars zelf te voelen, prima.

Maar toch, herrie van de kleppen. Goede gestelde kleppen hoor je net ritselen als het blok warm is, deze rammelden echt maar blok liep goed. (en neem voor nu even aan dat ik weet hoe je CX kleppen stelt en dat ik het goede gereedschap heb, heb het vaker gedaan)

Dus : ik snap dat niet, nog eens superprecies gesteld, maar werd niets beter. Nagevraagd bij andere 650-rijders, die rammelen schijnbaar ook nogal.

Nog eens kijken, en nog eens, en nog eens, en dan .. valt op dat een uitlaatklep ineens los aanvoelt. Maatje 0.15mm past er los tussen ? Huh?? Hoe staat die krusas nu eigenlijk?

Om een lang verhaal kort te maken : blijkt dat als op dezelfde cylinder inlaat vol open staat, speling op de uitlaatkleppen veel groter is dan als door mij netjes ingesteld op TDC compressie, en andersom inlaat ruim als uitlaat open. Links en rechts vertonen dat

Kennelijk drukken de open kleppen speling weg ergens. Dan maar op die punten kleppen op 0.10 (in) en 0.12 (uit) gesteld (koud). En ja hoor, loopt ineens veel stiller. Kleppen nog wel goed hoorbaar maar het is nou eenmaal geen nieuw blok, prima.

Vraag : herkent iemand dat ? Of nog beter, kan iemand dat uitleggen?

Het kan natuurlijk iets als teveel speling op de nokkenas lagers zijn of zo, maar dan nog snap ik t niet. Alle uitleg welkom!

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 maart 2012 22:31 
Frans alle 650 motoren hebben dit euvel het komt dat de peer op de nokken as net voor dat de klep geheel gesloten moet zijn lager is dan op het punt dat hij geheel moet afgesloten moet wezen je kunt dit controleren door de bogies er uit te draaien en met een verlengsleutel met dop aan de voor kant kleine stukjes te draaien en de voeler maat proberen heen een weer te bewegen tot dat hij er ruim door gaat dat is het punt om de kleppen af te stellen
gr o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 maart 2012 06:08 
Als ik het goed begrijp hadden ze dus op het vliegwiel een ekstra markering neer moeten zetten voor het stellen van de kleppen

arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 maart 2012 22:22 
Hallo OJ,

dat lijkt me wel te kloppen met wat ik gezien heb. Zo horen we nog eens wat, interessant.
En ik zal er nog eens naar kijken om te zien of ik op 't punt met de grootste speling gesteld heb, maar dat gaat wel lukken.

Nou nog een Honda ontwerper die uitlegt waarom het zo is, want het blijft raar .

@arnold : nee, ze hadden 4 merkjes moeten neerzetten, 2x in en 2x uit.

Ouwe Jan bedankt !

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Dre67
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 april 2012 23:43 | Aangepast door: Dre67 
Kijk, zo leer je nog eens wat.
Nu heb ik kort geleden de kleppen van mijn 650C gesteld.
Maar dat probleem herken ik dan niet zo zeer.
Zou ook kunnen zijn dat ik ze vrij krap stel met de standaard aangegeven maat. ( dus eigenlijk 0,01 tot 0,02 krapper dan aangegeven)


Gr, Dré

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 GL650 : kleppen stellen ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven