Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie in expansietankje !?!

 
Schrijver Roelof

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 okt. 2003 23:00 
Hallo sleutelaars,
Heb ik met veel moeite mijn reserveblok onder de motor gehangen, wat blijkt? Er zit een -kleine- hoeveelheid olie in mijn expansietankje van de koelvloeistof! Onnodig te vermelden dat dhr.Soïchiro Honda dit niet zo heeft bedoelt.
Heeft iemand hier ooit ook mee te maken gehad?
Van een bevriende sleutelaar hoorde ik dat één van de vele o-ringen in het blok waarschijnlijk stuk is gegaan.
veel sleutelplezier toegewenst,
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 okt. 2003 13:48 | Aangepast door: Hans 
Hoi roelof,

hoezo met veel moeite ? Juist bij een CX is het omhangen van een motorblok zeer eenvoudig.

Als je naar het koelsysteem van de CXmotor kijkt dan zijn er eigenlijk maar 3 aanrakingspunten tussen olie en koelvloeistof.
De eerste is ter hoogte van de waterpomp, maar dan zou als de oliekeerring op de nokkenas al defect is de olie via het 'wheep-hole' naar buiten moeten komen. Het kan natuurlijk verstopt zijn, dus even met een dun ijzerdraadje in dat kleine gaatje onder de waterpomp prikken (daardoor kun je niets beschadigen!).
Een tweede mogelijkheid is dat een van de cylinderkoppakkingen doorlekt. Als er geen belletjes in het expansietankje komen dan blijft dat gokwerk. Dus loshalen en vervangen (2x).
Als derde zou het kunnen zijn dat bij het (de)monteren van het achterste motordeksel niet alle 0-ringen zijn vervangen of dat de 0-ringen op de doorvoerbuisjes van de waterpomp verkeerd zijn gemonteerd. Ook dat is alleen te controleren door (de)monteren van het achterste motordeksel.

Wat ik overigens raar vind is dat nu het koelsystem met overdruk werkt, juist olie naar binnen in het koelsysteem wordt gezogen. Anders zou je nl geen olie in het expansievaatje zien. Aangezien voldoende olie-overdruk alleen bij de cylinderkoppen wordt opgebouwd, tip ik op een defecte koppakking.

Voor het overige kan ik alleen maar bedenken een scheur ergens in het motorblok. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

Succes met de zoektocht,

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 okt. 2003 15:58 
Niet ver zoeken,
Koppakkingen defect.

Gr Marc.

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 okt. 2003 21:28 
Nog even voor de duidelijkheid,de oliedruk is alleen in het stijgkanaal naar de cylinderkop hoger als de koelwaterdruk.
Vandaar is het voor 99,9% zeker dat je 2 koppakkingen aan het wisselen komt.
Leuke klus al zittend op een bierkratje.

Succes Marc.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 okt. 2003 23:07 
Hallo Hans en Marc,
Om maar met de reactie van Hans te beginnen : Het wisselen was niet zo'n probleem.
Waarschijnlijk heeft een buurjongetje in een onbewaakt ogenblik kans gezien om zaagsel (!) via het bougiegat in de rechter cylinder te kieperen. Ben even bezig geweest voor het er weer uit was. Dacht eerst dat het hele blok vast zat, maar dat viel dus nog mee. Kan nu wel het gehele Wilhelmus (16 coupletten) foutloos en zonder stotteren, achterste voren en met stemverheffing opzeggen!
In het expansietankje zaten wel luchtbelletjes en een laagje (halve cm.) grijze oliedrab. Ik ga dan ook met julie mening mee dat het waarschijnlijk een koppakking is. Daar het hier een V-twin betreft, zal ik spoedig overgaan tot aanschaf van 2 bierkratjes.... Bedankt voor de tip.
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Ray
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 okt. 2003 23:31 
Hey Roelof,
Dat heb je snel voor elkaar? Als het tenminste het blok is wat je toen op de werkbank had staan op de kazerne...
En dan gooit het buurknaapje er zaagsel in, na al het zand dat erin zat? Lekker zeg! Dat blok vraagt om een of andere manier om rare dingen in zich gekiept te krijgen...
Maar goed: had je er nieuwe pakkingen ingedaan, of waren dit nog de oude? Vergeet ook niet dat een blok na geheel of gedeeltelijke revisie nog wel eens wat door wil zweten omdat alles zich nog moet zetten. Maarja, in geval van twijfel toch maar de pakkingens wisselen, je hebt nou toch de smaak te pakken.....(nog een blokje doen?...je mag de mijne van de winter doen hoor...)
Ray (die nog steeds blij is met je onderdelen en wel wil helpen de kratjes leeg te maken...)

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 okt. 2003 13:01 
Even over die pakkingen. Als je die hebt vervangen, moet je de koppen dan nog natrekken en zo ja, wanneer? Ook ik heb wat problemen in de vorm van (vrees ik) koelvloeistof in de olie. De "mech. seal" is zo'n 15K geleden vervangen dus ik ga er nog niet van uit dat-ie nu al naar de hoempapa is. Blijft over de koppakking. Deze zijn gelijk met de seal vervangen, maar ik heb de koppen dus niet nagetrokken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 okt. 2003 17:22 
Jos,

als het originele Honda koppakkingen waren die jij hebt gebruikt dan kunnen die 'droog' en zonder natrekken worden gemonteerd.
After sale market pakkingen zijn wat minder degelijk en worden veelal met een seallant en natrekken van de kopbouten gemonteerd.
(daarom monteer ik uitsluitend Honda pakkingen; ik weet dat ze veel duurder zijn maar ervaar na vele jaren sleutelen dat ze ook veel minder problemen met zich brengen)

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 okt. 2003 17:11 
Hoi Ray,
Yep, het zelfde blok. Alleen wat zich eerst als zand liet aanzien, blijkt dus zaagsel te zijn geweest.
Daar nu de eerste sneeuw toch al is gevallen, heb ik het blok er weer onderuit gemeubeld en ondertussen half gedemonteerd. Ik denk dat Hans met z'n originele pakkingen inderdaad gelijk krijgt.
Heb uiteindelijk maar één krat bier gekocht, moet dat dan maar van links naar rechts sjouwen (is half vol wel een stuk lichter geworden...).
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 25 okt. 2003 23:28 
Roelof,
Ik begrijp aan je sleutelsnelheid dat de vliegbewegingen momenteel óf minimaal zijn óf je je personeel goed gedelegeerd hebt. Wil je trouwens die idioot-piloot die boven Nijmegen West regelmatig zijn afterburner aandoet en vervolgens vet doortrekt in zijn drie (waarschijnlijk familie in de buurt) eens naar Duitsland of Belgie sturen? Takkeherrie zeg met zo'n dikke Remus uitlaat. T'is een grijsgroene F16 Hatchback met twee verschillende knipperlichten. Nummer kan ik niet lezen want hij gaat dan 1365 km/u ofzo..
Maar goed, in elk geval snel gesleuteld, moet ik zeggen. Wel lullig, dat ene kratje. Is nie helemaal Arbo hoor. Denk aan je rug....:-) Vervelend dat je je met zulke armoedige hulpstukken moet behelpen....
Groeten
Ray (die hoopt dat de JSF wat stiller is)

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 okt. 2003 13:22 
Hoi Ray,

Vooral Nijmegen-zuid zit volop in de prijzen v.w.b. vertrekkend verkeer van Uden Airforcebase (=Volkel). Zal tot de volgende bezuinigingsronde zeker zo blijven!
Ik sleutel veelal 's avonds laat, als de rest van nederland naar SBS6 zit te turen. Bevalt prima! Eén krat is inderdaad behelpen, maar ook ik ontkom niet aan bezuinigingen!
Ga maandag met cylinderkoppen naar een motorrevisie bedrijf voor prijsopgaaf. Let joe know!
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 nov. 2003 18:12 
Hmmm, koppen reviseren komt op 94,- Euro per paar. Er worden dan nieuwe klepzittingen geplaatst en het geheel word schoongemaakt. Er komt hier dus nog 8*7,75 Euro voor nieuwe klepseal's bij.
Nieuwe zuigerveren komen op 2* 52,16 Euro, koppakking 2* 30,- Euro en eventueel nieuwe zuigers 2* 70,- Euro. Allemaal origineel Honda.
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 nov. 2003 18:16 
p.s.: de cylinderkoppen van mijn reserve blok bleken dusdanig slecht, dat ze als afgeschreven moeten worden beschouwd. Het aluminium rond de uitlaatklepzittingen van één kop was gedeeltelijk verdwenen, weggebrand. Waarschijnlijk het gevolg van te lang met lekke koppakking doorrijden.
Dus alsnog mijn eigen blok gedemonteerd en koppen bij revisie-boer ingeleverd.
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 nov. 2003 22:57 
Vandaag cylinderkoppen (alle 4) weer opgehaald bij het revisie bedrijf. Totale kosten 171,- Euri (excl. 8*7,75 voor de klepseal's). In beide cylinderkoppen moest namelijk ook één klepgeleider worden vervangen (beide van een uitlaatklep). Schrale troost is dat alles zeer netjes is uitgevoerd.
Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie in expansietankje !?!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven