Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Winterstalling...

 
Schrijver Guernica
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 okt. 2003 23:20 
Beste lotgenoten,
Kan iemand eens op een rijtje zetten (of een link doorsturen waar ik de info vind) wat de aandachtspunten zijn als je je motor voor een tijdje 'op stal' zet?
Benzinetank vol? Carb's vol? Nieuwe olie? Koelvloeistof leeg of vol? Olie in cilinders of niet? Smeren en/of inoliën van onderdelen? Batterij op druppellader? Enz...
En als je hem van stal haalt... olie vernieuwen? Andere benzine? enz...
Kortom, hoe komt hij de winter door?

O ja, wat de poes betreft (zie: 'poes op duo), ouwe Jan mag gerust zijn, heb een 'Dax' gekocht voor de poezen, hoeven ze niet eens meer zo hoog te springen)

Daniël

Schrijver Ray
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 okt. 2003 23:38 
Benzine tank nokkievol, carbs aftappen, verse olie als je hem van stal haalt, koelvloeistof vol (kan er geen zuurstof bij), chroom invetten met zuurvrije vaseline en motor op een droge plaats wegzetten. Accu demonteer ik altijd en wikkel ik in plastic en plak hem af en bewaar 'm in de gangkast. Na de w-stop nieuwe olie en koelvloestof + filters en evt remolie. Vaseline etc wegpoetsen. Banden op spanning en gassen maar !
Ray (die dit zelf heel vaak allemaal vergeet)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 okt. 2003 23:43 | Aangepast door: Floris 
Mijn lijstje ziet er als volgt uit:

- laatste ritje maken naar de benzine pomp, tank aftoppen, bandenspanning verhogen
- eventueel fuel stabilizer aan de benzine toevoegen
- op weg naar de stalling de carburateurs leegdraaien of aldaar aftappen
- olie en filter vernieuwen
- frame, chroom en lakwerk schoonmaken en met siliconen behandelen
- accu uitbouwen c.q. aan de druppellader koppelen
- met een laken afdekken
- met steun onder het blok beide banden van de vloer heffen

Het verschil met Ray is dat ik nieuwe olie zou doen voordat-ie in de stalling gaat. Oude olie bevat nl. zuren en andere narigheden en dat vindt je blok niet lekker.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 okt. 2003 11:27 | Aangepast door: Hans 
Ik weet het zijn allemaal voorzorgsmaatregelen, maar we moeten het ook niet overdrijven. Belangrijk voor de uiterlijke conditie is dat de motor droog staat, het chroom beschermd is en de banden vrij van de grond staan.
Motorisch is heel belangrijk dat voordat je de motor wegzet deze heel goed warm gereden is; daarmee verdrijf je alle condens uit het motorblok en het uitlaatsysteem. Condens is veel schadelijker dan 'oude' olie. Daarom ook nooit tijdens de stalling even proberen of ie het nog doet!
Met de huidige benzine is het wenselijk om inderdaad de vlotterkamers af te tappen. Gomvorming zoals vroeger komt bijna niet meer voor maar de rotzooi die nu na verdamping achterblijft is hardnekkiger.

Wat ik mij specifiek voor de CX kan voorstellen is dat nu de dynamostator in de olie draait en bij stalling maar een deel in de olie ondergedompeld is het wenselijk kan zijn af en toe even de motor rond te draaien. Het lijkt mij dat zo uitdroging van de hars (dus de kans op defecten) afneemt. Ik weet evenwel niet of ik dat goed zie. Het lijkt mij niet goed daarvoor de startmotor te gebruiken.

Zelf heb ik nu nog 35 motorfietsen in mijn garage staan (ik heb de afgelopen 30 jaar meer dan 100 motorfietsen in mijn bezit gehad). Een aantal staan zover achterin, weggezet zonder specifieke aandacht voor onderhoud/verzorging, dat ik ze vaak pas na jaren weer berijd. Ik heb nog nooit 'last' gehad van mijn wijze van onderhoud of stalling (hadden het trouwen ook maar geen motorfietsen moeten worden).

Het is dus maar hoe zeer je je eigen geweten wilt sussen?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Guernica
Gast 
#5 | Geplaatst: 22 okt. 2003 22:34 
Weet je wat zo fantastisch is aan deze site???
één vraag en véél tips!
Zullen we 'moeder Theresa' ook maar zalig veklaren?

Echt waar hoor, super site.
voor beginnelingen zoals ik.
Daniel (die morgen nog een Silverwing' gaat ophalen in BE- voor onderdelen)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Winterstalling...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven