Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX houdt in: Iemand met een Ignitech die ik even zou kunnen lenen?

 
Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 mei 2012 16:53 
Dag CX-genoten,

Omdat ik nog niet vaker op het forum gepost heb, maar toch al enige tijd lid ben van het forum, zal ik me even voorstellen:

Mijn naam is Mark Bouwman, student Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente en lid van de MotorSportGroep (MSG) van de UT. Ik ben nu ongeveer 2.5 jaar in het bezit van een CX500A uit 1980. Tot voor kort met volle tevredenheid...

Mijn CX heeft nu al een tijdje dat hij in houdt in het middengebied (mijn toerentellerkabel is helaas doormidden, dus kan geen toerental aflezen). Dit speelt zich vrijwel altijd af als het blok warm is (koud blok = geen problemen), hoewel een enkele keer vochtig weer ook al de boel in de war schopt. Tijdens het inhouden geldt eigenlijk dat het middengebied problematisch is: lager en hoger in toeren is geen enkel probleem. Het is de laatste tijd wel steeds erger geworden...

Mede-motorrijders die achter mij rijden ruiken soms (als ie inhoudt) benzine. Daarnaast knalt ie af en toe flink uit de uitlaat: het inhouden voelt alsof 'ie op 1 cylinder loopt, waarna hij hem weer oppakt. Meestal vlamt dan alleen de linkeruitlaat.
Dit is voor mij een teken dat er iets mis is met de ontsteking, daarom heb ik het volgende al geprobeerd:

- andere bobines geprobeerd
- andere CDI geprobeerd
- de 5k Ohm weerstanden uit de bougiedoppen vervangen door veertjes
- nieuwe bougies geprobeerd
- stekkertjes CDI naar Bobines gecontroleerd op corrosie

Al deze zaken hielpen niks. De vonk is ook mooi paars en de accu laad mooi bij. Daarom nog het volgende geprobeerd:
- luchtfilter vernieuwd
- tank leeg laten lopen en controleren op water
- carburateurs ultrasoon gereinigd
- carburateurs gesynchroniseerd
- klepspeling gecontroleerd
- overloopslangetjes carburateurs verplaatst naar het rechter zijkapje (i.v.m. een volledige Vetter kuip)

Al die tijd met de stille hoop dat het toch niet mijn pickup spoelen zijn (of stator), maar het begint steeds meer daarop te lijken...
Ik zit niet heel erg te wachten op het uit elkaar trekken van mijn blok, hoewel de mogelijkheden en kennis binnen de MSG (en natuurlijk mijn eigen kennis) het wel toelaten.

Ik heb diverse topics op het CX500 forum bekeken waarin mensen een Ignitech ontstekingsunit aanraden. Nu ben ik zelf niet erg bekend met een dergelijke onsteking (je sluit hem op de accu aan, maar waar wordt het toerental van de motor afgelezen?), maar het heeft wel mijn interesse. Een dergelijke ontsteking kost tussen de 110 en 152 euro afhankelijk van het aantal inkopen?

Naast eventueel advies is mijn vraag dan ook:
Is er iemand in de buurt van Enschede die een Ignitech ontsteking heeft en die ik even zou kunnen uitproberen? Dit om vast te stellen dat het wel/niet de pickup spoelen zijn...
Dan verder: heeft iemand nog een Ignitech liggen die ik kan kopen? Of als ik hem gewoon via internet moet bestellen: zijn er mensen die er ook nog willen bestellen?

Met vriendelijke groet,

Mark Bouwman

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 mei 2012 22:10 
Hallo Mark,

de weerstanden van de diverse spoelen al eens nagemeten? Dat zegt waarschijnlijk al genoeg.

Hier een linkje naar het US forum waar het bekende plaatje bij staat. Dat staat vast ook wel elders maar deze kon ik snel vinden.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 juni 2012 23:48 
Hallo Frans,

Dank voor je reactie! Het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had om aan de slag te gaan.

Ik heb de weerstanden gemeten van de draden zoals weergegeven op de pagina waar je naar linkte.

Met een koude motor kwam ik op de volgende waarden (Ohm):
1/5 heeft 112.7 (toelaatbaar: 95 - 116)
2/5 heeft 93.7 (toelaatbaar: 81 - 99)
3/5 heeft 211.6 (toelaatbaar: 185 - 225)
4/5 heeft 110.7 (toelaatbaar: 95 - 116)
6/5 heeft 94.7 (toelaatbaar: 81 - 99)
7/5 heeft 209.7 (toelaatbaar: 185 - 225)
8/9 heeft 70.4 (toelaatbaar: 77 - 95)
5/9 heeft 407 (toelaatbaar: 387 - 473)

Hierbij valt op dat alleen 8/9 (source coil high speed naar source coil low speed) iets lager uitvalt dan het gegeven bereik. Naar mijn idee geen grote schokkende afwijkingen, daarom heb ik het met een (redelijk) warm blok nogmaals geprobeerd: dan heeft hij juist de meeste kuren!

Warm blok:
1/5 heeft 133.7 (toelaatbaar: 95 - 116)
2/5 heeft 111.5 (toelaatbaar: 81 - 99)
3/5 heeft 254.5 (toelaatbaar: 185 - 225)
4/5 heeft 131.3 (toelaatbaar: 95 - 116)
6/5 heeft 111.3 (toelaatbaar: 81 - 99)
7/5 heeft 251 (toelaatbaar: 185 - 225)
8/9 heeft 91 (toelaatbaar: 77 - 95)
5/9 heeft 506 (toelaatbaar: 387 - 473)

Bij deze waarden zijn eigenlijk alle weerstanden hoger. Opvallend detail is wel dat 8/9 nu als enige binnen de spec valt (volledig in tegenstelling tot de situatie met een koud blok). Wel te verklaren omdat hij toen juist lager uitviel.

Ik neem aan dat deze verschillen normaal zijn voor een warm blok?

Verder heb ik nog even gekeken naar de stekker met de 3 gele draden van de stator (onder het zadel). Ze hebben ten opzichte van elkaar nauwelijks weerstand (orde grootte 1.5 Ohm). Ten opzichte van het frame hebben ze 'oneindige' weerstand.
Wat betreft de spanningen: ten opzichte van elkaar hebben ze een spanning rond de 14 en 20 Volt wisselspanning bij een stationair draaiende motor. Wanneer ik gas bijgeef klimt het op. Met behoorlijk wat gas gaat het richting de 40-45 Volt wisselspanning. Dit is niet de verwachtte 100V zoals beschreven staat in het artikel van Marco Becker... Daarin staat dat de 40V relatief snel bereikt moet worden, met veel gas geven richting de 100V...

Schiet me nu te binnen dat ik niet het voltage van de pickupspoelen zelf heb doorgemeten (blauwe en witte draad). Wel heb ik de white-wire fix even geprobeerd. Hierdoor liep de motor alleen maar beroerder: in het hele toerenbereik behalve stationair kwamen er knallen etc uit de uitlaat. Het kabeltje als blue-wire fix aansluiten (lage pickupspoelen gebruiken) had hetzelfde effect.

Ik begin nu ook enigzins te twijfelen aan mijn dynamo zelf, ondanks dat ik nooit problemen heb gehad met het bijladen van de accu. Zelfs bij het af en toe gebruiken van mijn twee verstralers 55W/stuk bovenop mijn normale verlichting heb ik geen moeite om de CX weer te starten: dat gaat bijzonder snel.

Ik ga deze week nog even de spanning van de blauwe/witte draad (pickupspoelen) meten, kijken of dat nog wat oplevert. Daarnaast nog even de afstelling van de carburateurs nakijken, aangezien hij gewoon heel erg beroert loopt met choke (tijdens het rijden gaat hij dan op 1 cyl lopen).

De vraag waar ik nu mee zit: is het nog aan te raden om naar een Ignitech te kijken of kan ik beter direct de stator gaan vervangen? Indien het laatste: ik heb een reserve stator liggen (staat is onbekend): zoiets opnieuw laten wikkelen of zijn er nieuwe te koop?

Met vriendelijke groet,

Mark Bouwman

Schrijver toto

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 juni 2012 07:09 
Ik heb eens doldriest 2 stators gekocht terwijl 't niet echt nodig was. Je kunt er 1 overnemen met alle bijbehorende pakkingen, seal etc. Ligt in HHW.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 juni 2012 13:07 
Bedankt voor je reactie! Ik heb zeker interesse!

Nog een paar vragen:
Het gaat dus om een nieuwe stator? Aftermarket of genuine Honda?
Inclusief pickup spoelen?
Wat wil je ervoor hebben?
Verzending mogelijk?

Schrijver toto

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 juni 2012 13:41 
Pb-tje
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Vino
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 juni 2012 10:42 
Hallo Mark,

ik was benieuwd of je probleem met je cx is opgelost met het plaatsen van een nieuwe stator of een ignitech cdi. ik ben zelf ook geinteresseerd in die ignitech. hoe loopt je motor verder nu? ben sinds kort ook in het bezit van ee ncx uit 1980 en heb ook het probleem dat de cx tussen de 5000 en 6000 toeren inhoudt.

Groeten Vino

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2012 20:28 
Dag Vino,

De problemen zijn nog niet opgelost: momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn bacherlor Werktuigbouwkunde, dus de komende twee weken ben ik niet erg bezig met de CX.

Wel zit ik te dubben: een compressiemeting heeft duidelijk gemaakt dat de compressie laag is, hoewel het nog onduidelijk is of de meter wel goed is. Er zitten dan dus meer onkosten aan te komen...

Het blok demonteren en een nieuwe stator monteren gaat, inclusief pakkingen, seals en ander spul richting de 200 euro. Een ignitech zou rond de 150e gaan kosten, maar sowieso zit ik dan nog aan de onkosten van zuigerveren etc (en eventuele andere onkosten???)

Voordeel is dat ik dan wel zeker weet dat ik weer een goed blok heb voor de komende tijd, nadeel is dat het veel geld kost. Twee andere opties die ik dan ook overweeg is:
- op zoek naar een ander blok
- CX in onderdelen verkopen.

Op zich wel jammer, aangezien ik een aantal leuke goodies heb:
- erg fijn zadel voor lange afstanden (king en queen, corbin?)
- volledige Vetter kuip met radio (voor in de winter)
- oude originele Hella verstralers
- Krauser kofferset
- aluminium topkoffer (kist) met op maat gemaakt frame
- Koni schokbrekers

Mja, ben er nog niet over uit... :p

Schrijver Vino
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 juni 2012 14:17 
He Mark,

zoals dit beschrijft wist ik niet dat het best veel aan moest gebeuren. de overwegingen die je net omschreef tja ze hebben allemaal hun "legitimiteit" om maar zo te zeggen. succes!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX houdt in: Iemand met een Ignitech die ik even zou kunnen lenen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 7
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven