Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor ontploft

 
Schrijver mudje
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 okt. 2003 13:38 
Heren en natuurlijk dames,

De titel is ietwat overdreven maar de knallen niet minder. Wat is er loos. Mijn CX heeft al tijden het probleem dat ie niet voorbij de 5000 toeren komt. Alles nagelopen en nagemeten en de bougiedoppen hadden aan beide kanten een oneindige weerstand. Vanochtend had ik eindelijk weer eens tijd om aan de CX te sleutelen dus nieuwe bougiedoppen en nieuwe bougies erop en in. Starten ho maar na een tijdje een gigantische knal ! De oude spulletjes terug gezet en wederom niet willen starten en wederom een gigantisch knal. Toen ben ik er maar mee opgehouden, ook omdat de accu bijna leeg is. Heeft iemand een idee wat hier fout is ?

Reimner

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 okt. 2003 14:02 
VEEEEEEEELLLLLLL te veel benzine denk ik zo, zitten ALLE onderdelen van de carburateurs er op?? Heb je geprobeerd te starten met choke en gas open, of juist zonder choke etc? Kan ook zijn dat je de carburateurs schoon moet maken, misschien dat een (of alle twee) van de luchtregel membramen (zitten links op je carb) kapot zijn, of blijft er ergens een gas of choke klep hangen???? Hoe zien je bougies eruit na die knal, zeiknat van benzine of juist niet??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 okt. 2003 15:36 | Aangepast door: Hans 
Reimner,

Probeer eerst eens te starten met een goede volle (auto)accu.
Maar eerst de (nieuwe ?) bougiedoppen (moeten 5kOhm weerstand hebben) monteren, bedrading nalopen op corrosie en kijken of het luchtfilter niet dicht zit en of de choke-vlinders wel sluiten en weer open gaan. Ook de aanzuigrubbers (= isolatoren) eens controleren op het trekken van valse lucht.

Dan de weerstanden van de stator checken.

Pas daarna zou ik de carb uit elkaar halen.

Je geeft aan dat dit 'verschijnsel' niet plotseling is opgetreden . Ik denk dan ook dat de dynamo-stator (en dan m.n. het spoeltje dat de ontsteking bij lage toeren regelt -de white-wire-fix kan overigens daarop niet worden toegepast- !) het begeven heeft.

De avonden worden al weer langer, dus het wordt heel goed sleutel'weer'.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mudje
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 okt. 2003 18:40 
Hoi,

Even nog wat extra info, Afgelopen woensdag heeft ie mij nog naar mijn werk gebracht en terug zonder problemen, zelfs met de lage temperatuur was starten geen probleem, aleen houdt ie in boven de 5000 toeren. Dat probleem heb ik al maanden en zeer weinig tijd om te sleutelen. Een tijdje geleden al alles doorgemeten en daaruit bleek dat de bougiekappen niet de juiste weerstand hadden. Vanochtend langs de dealer geweest voor nieuwe kappen (imitatie) en nieuwe bougies. Het einig wat ik gedaan heb is de oude erafhalen en de nieuwe erop. Voor de rest helemaal niets !

Roadkill, de carbs zijn twee maanden gelden ultrasoon gereinigd en door de dealer inelkaar gezet dat werkt allemaal perfect.

Hans, moet je wel een schuur hebben waar je kan sleutelen die ik niet heb....

Reimer

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 okt. 2003 23:10 
Nou Reimer...
Ik ben onlangs bezig geweest met de reanimatie van mijn half afgefikte CX, en ook toen had ik na veel startpogingen, ook met een autoaccu, een zwakke vonk maar geen lopende motor, maar wel af en toe het geluid van een SCUDraket met obstipatie: een vette knaller cq afterburn in de uitlaat. Bij mij was de oorzaak een "verkeerd" type CDIbox, maar waar het op neer kwam is dat de onsteking onvolledig en ontijdig werkte. Dat kan liggen aan bijvoorbeeld vocht is de blokstekkers, maar ook een CDI of stator die zomaar kaduuk gaat.
Rupert, een belgische Cx collega die ik tegenwoordig Le Professeur noem, heeft me bij het doormeten erg goed op weg geholpen. Met een gewone multimeter kom je een heel end, ook als leek, want ik kon het ook. Zie onder techniek de communicatie onder CX on fire: startnie! Lees dat eens door en kijk maar eens wat je daar aan hebt qua meetwaarden. (en niet de draadkleurverwisseltruuk). In elk geval kun je dan hopelijk dat gedeelte van de ontsteking uitsluiten, want dat zou klote zijn.
Maarja, je vertelt ook dat ie inhield boven de 5000rpm, en dat doet mij weer aan de bobines onder de tank denken....wellicht zijn die steeds verder slecht geworden....
Groeten
Ray ( die blij is dat je CX niet echt ontploft is...)

Schrijver mudje
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 okt. 2003 17:14 
Heren,

Dank voor jullie snelle reacties. Ben vanmiddag even bezig geweest en de bougiekabel iets ingekort en daarop met zorg de kappen op geschroefd. Tot mijn stomme verbazing meteen broem broem. Na een kleine test rit ben ik zonder problemen boven de 5000 toeren gekomen. Alleen in de vijfde wil ie nog eens stoteren maar dan het gas iets los en langzaam kruipt ie dan weer boven de 5000. Al met al voor het eerst the Full power van de motor kunnen ervaren...

Reimer

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 okt. 2003 22:46 
Reimer,

dus dan toch de stator die bezig is af te takelen ?!

Maar gewoon blijven doorijden tot ie niet meer wil.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 okt. 2003 23:09 
Haha, de full power van de motor...
Toch ook nog maar de werking /afstelling van de carbs eens na laten kijken, kan zijn dat ie een beetje rijker gezet moet worden...
Groeten
Ray (die uit ervaring weet dat dat toch best gevarlijk kan zijn op het moment dat je even flitsend wil inhalen en dan even power verliest)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor ontploft

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven