Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koppeling

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver ArjanKleppe
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 juni 2012 19:13 
goedenavond,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Arjan, 23 jaar oud en student, werktuigbouwkunde in Enschede. Sinds december heb ik een CX500B met een rickman polaris kuip. Een mooie motor die mij erg goed bevalt!

Vandaag kwam ik erachter dat mijn koppelingsveren aan vervanging toe zijn, ook heb koppelingslager is versleten.

Nu wil ik de koppelingsplaten ook inspecteren, daar heb ik echter speciaal gereedschap voor nodig. Hebben jullie tips/ervaringen om de borgmoer los te halen zonder speciaal gereedschap?

Hebben jullie ook een goed adres om CX500 onderdelen te kopen?
Via ebay vond ik zgn. EBC koppelingsveren, weten jullie wat het verschil met "gewone veren is? Welke heeft de voorkeur?

m.v.g. Arjan

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 juni 2012 22:26 
Even een vraagje: heb je soms synthetische olie gebruikt? Dan lijkt het net of je koppeling aan nieuwe platen toe is.
Theoj

Schrijver Teto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 juni 2012 10:01 | Aangepast door: Teto 
Koppelingsveren heb ik nog nooit vervangen bij een CX.
De EBC veren zijn 10% sterker zeggen ze.
Ik heb ze wel in m'n VTR zitten omdat ik daar wel nieuwe koppelingsplaten in heb gedaan.
Het kan inderdaad aan verkeerde olie liggen maar daar is al veel over geschreven op dit forum.
Ik heb hier nog wel een complete koppeling liggen.
De borgmoer maak ik altijd los en vast met een dikke schroevendraaier en een hamer.
De koppelingsplaten kan je gewoon inspecteren met je bril op.

teto@hondacx500.com
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver ArjanKleppe
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 juni 2012 12:31 
Ik heb een tijdje met auto olie rondgereden, toen begon de koppeling erg te slippen. Daarna heb ik er het volgende ingegooid:

kroon olie, "4-stroke motor oil" JASO MA2 (semi-synthetische motorolie specifiek voor 4-takt motorfietsen, met natte plaatkoppeling).

In het begin had ik geen last van een slippende koppeling, nu wordt het langzamerhand steeds meer. In z'n 5 bij 100 km/h en het gas flink open slipt hij meteen.

Er is inderdaad een hoop geschreven over olie, alleen jammer genoeg lees ik ook veel tegenstrijdigheden, ik raak de weg dus een beetje kwijt... (auto olie was volgens veel mensen op het motor-forum geen probleem.)


Volgens mijn WPHB moeten de veren bij een lengte van 32.50mm vervangen worden, ze zijn tussen de 32.53mm & 32.72mm. (de bediening van de koppeling gaat ook wel bijzonder ligt...

@ de oudste broer van Toto, bedankt voor het aanbod, ik houd het in gedachten.

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 10 juni 2012 13:00 | Aangepast door: theojansen 
De verschijnselen tydens het ryden komen me bekend voor. Heb je voldoende vrije slag( 2 mm) bij je koppelingshandel?
Theoj.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 juni 2012 13:40 
CX koppeling problemen zijn 9 van de 10 keer weg met een nieuwe kabel !

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ArjanKleppe
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 juni 2012 14:03 
Bedankt voor alle tips.

Ik heb de kabel een paar maanden geleden helemaal doorgesmeerd, die loopt soepel.
De vrije slag is maximaal (zo'n 15mm), als ik meer doe gaat hij moeilijk schakelen.

Ik heb de koppelingsplaten opgemeten.
Alle platen zijn wat betreft de dikte bijna in nieuwstaat.

Alleen zijn de metalen tussenplaten krom, volgens het WPHB mag dit maximaal 0,2mm zijn.
Ik heb: 0.10mm, 0.20mm, 0.20mm, 0.15mm en 0.25mm.

Ik denk dat ik dus de veren, het lager en de metalen platen zal moeten vervangen.

Hebben jullie misschien een tip waar ik dit soort materiaal het beste kan kopen?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juni 2012 15:12 
Student in Werktuigen eerste vraag waar woon je dan kan iemand van de CX500-650 club jou wel even helpen
Zelf heb ik geen tijd want ben veel weg voor de oppas
groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 juni 2012 16:26 | Aangepast door: theojansen 
15mm!! Hoe meet je dan,en waar?
Kromme metalen platen heb ik nooit gezien(of opgemeten)
Het bedoeningsmechanisme in het deksel is wel aan slijtage onderhevig; de rest bijna nooit.
Koppelingsproblemen zijn het meest verkeerde olie of stelfoutjes. De kabel moet natuurlijk in orde zijn, maar dat is zo, zeg je.
Het vreemdste wat ik zag was een vulplaatje achter het vrijlooplager. Dit hoort natuurlijk niet.
@ Jimi: ik heb het plaatje nog bewaard!
Gr. Theoj

Schrijver ArjanKleppe
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 juni 2012 16:59 
@ouwe_jan, ik woon ook in Enschede, op kamers.

15mm meet ik aan het uiteinde van de koppelingshendel op het stuur.
Een vulplaatje ben ik gelukkig niet tegengekomen ;)

De kromming is ook heel erg klein, op het oog kun je het amper zien. Ik heb de metalen platen op een spiegel gelegd en met een voelermaatje de kromming bepaald.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 juni 2012 17:15 | Aangepast door: JiMi 
@Arjan: ik ben geen koppelings expert, maar ik vind het wel opmerkelijk dat bijna alle onderdelen van jouw koppeling kapot zijn. Kennelijk. Dat is vrij uitzonderlijk geloof ik. Welk gedrag vertoonde jouw motor eigenlijk? Want dat heb je nog niet vermeld.

Je schreef dat je speciale olie voor natte koppelingen hebt gebruikt. Zelf meen ik ergens gelezen te hebben dat de additieven die in dit soort moderne oliën zitten er juist voor zorgen dat onze good old CX koppelingsplaten aan elkaar gaan plakken en schakelproblemen veroorzaken. Die olie werkt dus averechts. Gewoon auto-olie gebruiken 10W40 semisynthetisch.

Het is je dus gelukt om de koppelingsmoer te verwijderen. Hoe heb je dat nu gedaan?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 juni 2012 18:00 
Arjan wacht even totdat de Vechta-gangers weer terug zijn. Er is vast wel iemand in de buurt van Enschede die wil helpen.
Alles lijkt in orde als ik je verhaal zo lees en toch slipt ie.
Theoj

Schrijver ArjanKleppe
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 juni 2012 21:29 
@JiMi, ik heb de centrale moer losgekregen met een schroevendraaier en een hamer.

Ik heb een tijdje auto olie gebruikt toen slipte de koppeling enorm. De olie die ik nu gebruik is mij aangeraden door een andere CX rijder.

De symptomen die ik heb zijn: Alles werkt prima, zolang ik rustig rij. Als ik boven de 100 km/h flink gas geeft slipt hij, als ik rustig doortrek naar de 120 slipt hij niet.

@Theoj, wie zijn de vechta-gangers?
Ik heb weinig ervaring, maar mijn kennis en het werkplaatshandboek zeggen dat verschillende componenten van mijn koppeling aan vervanging toe zijn.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 juni 2012 22:20 | Aangepast door: brinkcx 
Arjan. de maten die je opgeeft lijken me normaal, de olie die je opgeeft zou ook goed moeten zijn (JASO MA). Kabel is ook goed geef je aan, en van een versleten lager krijg je geen koppeling die slipt maar niet goed lost.

Blijven nog een paar controles over :
- volgorde platen ?
- metalen veerplaat ok (dikte, veren, klinknagels)?
- platen ingeslagen in de kooi ? Dan glad vijlen)
- metalen platen ingeslagen in de naaf?
- naaldlagertjes en asje in deksel ok?

Wanneer de platen zwaar ingeslagen zijn op de kooi en/of naaf kan je ook wat slip krijgen (boel kan niet goed bewegen) maar dan moet het wel erg zijn, normaal merk je dat als een soms wat hakerige koppeling.

succes, Frans

nagekomen : bij montage zouden ook nog verkeerde vulringen op de assen kunnen zijn gebruikt, controleer zo goed mogelijk tov onderdelen boek, er zijn wat variaties.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 juni 2012 12:03 | Aangepast door: theojansen 
Arjan, de waarden in het het werkplaatshandboek zijn soms erg 'streng'. Je moet er na 30 jaar geen nieuwe CX van maken.
Zoals je al eerder aangaf: de koppeling funktioneerde 'normaal' totdat je er zg.verkeerde olie in gedaan hebt. Ik denk echt dat je het daar moet zoeken.(er vanuit gegaan dat je geen 50.000km gereden hebt ondertussen)
Die Kroonolie, was al een verbetering, maar kon het slipprobleem niet geheel oplossen. Doe er nog eens tijdelijk goedkope minerale olie in als tussen-oplossing. Die verkeerde olie moet er dan wel uitgespoeld zijn.
Hopelijk is je probleem dan voorbij.
Succes, theoj

Wat Vechta gangers zijn is je nu wel duidelijk he, zie: ''terug van vechta''.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ certifiable ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven