Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Starten van een cx650

 
Schrijver cosmar

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 juli 2012 13:08 
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het moeilijk starten van de 650 cx-en.
Sommige 650 blokken komen maar langzaam op gang met starten. De extra compressie van het blok, zwakke accu en een te zwakke startmotor voor het blok.
Die van mij ook. Of ik heb te veel choke en ze verzuipt of te weinig en slaat niet aan. Als bijkomend euvel heb ik een canadees waarbij het licht aanblijft met starten . Drie keer starten en de accu is zodanig leeg dat deze weer aan de lader kan.
Accu is nieuw dus puur naar de startmotor kijken.

In engeland zijn ze met een startonderbreking bezig; eerst alle stroom naar de startmotor na een paar seconden gaat er pas stroom naar de bougies. Werkt ook omdat je blok dan al goed ronddraait.

Borstels vervangen in de startmotor; zou ook moeten werken aangezien het beestje toch al weer 28 jaar oud is. O ja aardkabel gaat rechtstreeks van de startmotor naar de accu, dus aarde is goed tenzij er iets afbreekt.

Ander type startmotor; is er in een andere motor een sterker type starmotor gebruikt die in de cx gebruikt kan worden?

Alle info is welkom gezien ik nog niets hierover terug kan vinden in andere berichten. Mocht iemand anders hier straks ook problemen mee krijgen staan alle antwoorden een beetje bij elkaar.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 juli 2012 14:15 
Op het moment dat de startknop ingedrukt word moet het licht uit gaan.
Verder zou ik de startmotor uit elkaar nemen.
Kijken of hij vol met roest zit.
Anders goed schoon maken en de lagers in vetten.
Je kunt ook een ander start motor proberen waar je zeker van bent dat deze goed is.

andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 juli 2012 15:02 | Aangepast door: theojansen 
Cosmar, alle startmotoren voor de CX-en zijn gelijk van vermogen, maar die van de 650 is berucht voor een matige massa door inwendige vervuiling. Sommige mensen maken een speciale aarde aansluiting van binnenuit!
Doe wat Andre zegt en haal hem eens los. Waarschijnlijk zal je dan de oorzaak vinden.
Groeten, theoj

Kijk ook hier eens:
http://ofapars-.webs.com/footerin.htm



Verwijder bestand #1

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 juli 2012 15:18 
Cosmar,

Ik sluit mij aan bij de bovenstaande sprekers.
De startmotoren zijn allemaal gelijk, en hebben allemaal last van slechte massa.
Open maken, vuil eruit halen (kan heel veel zijn), rotor lamellen oppoetsen, en extra massa aanbrengen (dat schijnt ontzettend te helpen).

Harmony,
Hans.
( heeft ooit ook een startmotor uit elkaar gehaald.... en die was heel erg vuil van binnen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2012 22:13 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Cosmar,

idd vooral aarding (als doorTheo benoemd) ook de + niet vergeten, een ingebrand startrelais of kabels met geoxideerde aansluitingen helpt ook niet (na herhaald starten even aan kabelschoenen voelen, indien warm dan niet echt goed). Een accu die het maar een paar start pogingen trekt help evenmin.

Dan heb ik zelf nog wat met de klepspeling zitten experimenteren, en daarbij gemerkt dat de 650 (althans de mijne) blijkbaar erg gevoelig is op dat punt, ding startte een stuk slechter als ik met de kleppen maar een beetje anders dan Honda standaard deed.

Stationair instelling (luchtschroeven) zal ook wel kritisch zijn maar daar ben ik tot nu toe van af gebleven (eigen GL650 dus), loopt heel aardig stationair zo en als 't niet kapot is...
Ik heb er ook NGK iridium bougies in maar dat lijkt voor starten niet veel uit te maken.

Let ook op terugslaan, de startkoppeling vindt dat niet leuk, slaat nog wel eens kapot op een 650 met startproblemen naar het schijnt.

succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 23 juli 2012 11:43 
Ik heb nog eens gekeken, na aanleiding van Frans z'n opmerking over de klepspeling en het starten, naar de kleptiming van de 500 en 650 modellen.
Vermoedelijk zit daar ook een reden voor het moeilijker starten v/e 650.
de uitlaatkleppen v/d 500 sluiten veel later dan die van de 650,(5 tegen 15 graden voor TDC). Samen met de grotere zuigers geeft dat natuurlijk een moeilijker doordraaien tijdens het starten en opbouwen van de compressie.
@Cosmar, draait je blok zonder bougies wel lekker rond?
Goet, theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 juli 2012 16:24 
Hmm, dat lijkt me niet correct. In mijn boekjes lijkt dat het verschil in sluiten van de uitlaatkleppen na TDC, die van een 650 blijven daar wat langer open. Het lijkt met dat dat niet veel verschil zal maken voor de uiteindelijke compressie.

Waarom de correcte klepspeling dan wel zo belangrijk lijkt (meer dan een 500) voor goed starten begrijp ik nog steeds niet, en ook als de kleppen "verkeerd" staan ingesteld heeft de startmotor er net zo moeilijk mee.

blijft een wat wazig verhaal van mij, maar de moraal is "kleppen netjes stellen" en daar kan ik mee leven (hopelijk de 650 ook), dan maar wat meer kleppen-geluid dan me nodig lijkt.

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver TheGOoSTaD
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 juli 2012 09:04 
Hoi,

IK had het zelfde probleem, zeer slecht startende 650 en af en toe zelfs een terugslaande motor, dat is gewoon heel schadelijk en zonde voor je blok.

Ik heb toen mijn gammele accu vervangen door een AGM accu van motobatt, dat maakte al behoorlijk verschil.
Vervolgens heb ik mijn startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en vanbinnen een van de polen direct geaard ipv via het bestaande (roestige) grondplaatje.
Sindsdien nooit weer problemen gehad.

succes!

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 aug. 2012 20:26 
Update over mijn motor, het draadje gaat nog steeds over het slecht starten met betrekking tot de startmotor. Dit is dus nog steeds handig voor iemand met een 650.

Ik heb laatst een rondje gereden en de motor sloeg af met gas dicht draaien. Stationair liep het dus niet lekker. Net de kleine stelschroeven los gehad. Hier zat troep aan. Even met de lucht slang door geblazen schroeven er terug in op 2 3/8 slag terug. Starten en meteen goed lopen zonder choke. De accu had ik al weer redelijk leeg getrokken met in eerste instantie proberen te starten.
In dit geval had ik dus last van vuil en niet goed afgestelde stationair schroeven. Rest mij nog een benzine filter en daarna nogmaals de startmotor tip top in orde maken.

Iedereen alvast bedankt voor het mee denken en mocht iemand nog een tip hebben voor de start motor vul dat dan hier aan.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 8 aug. 2012 10:07 
De aanpassing van de aarding van de startmotor zoals bedacht door Han(Engelsman) en door meerdere personen hier al genoemd kan ik aanraden. Wat ik tegenwoordig ook doe is mijn benzinekraan 'aan' laten staan. Voorheen reed ik de vlotterkamer leeg, maar sinds ik dat niet meer doe start hij beter als de motor een tijd niet gelopen heeft. Dit werkt denk ik niet voor de niet vacuum gestuurde kranen van de cx500.
Groeten vanaf een Corsicaanse camping.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Starten van een cx650

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven