Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startverschijnselen...

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2012 15:52 | Aangepast door: danielstrouven 
Ik heb net (eigenlijk heeft Jos Blezer het gedaan ) mijn cdi op de cx 500C vervangen door een Ignitech. Er scheelde niks aan, en ik hou hem reserve. Maar ik wou al langer zo'n Ignitech eens testen...
Gaat prima, alles doet het. De batterij ook nog eens doorgemeten : 12.4 volt. Gas geven: begint hij meteen op te laden, al direct 13,5 volt en meer.
Als ik start met of zonder licht zakt de batterij even naar 12,1 volt, start prima.
Wat is er dan wel mis? Wel, deze custom kan ik onmogelijk starten met licht op en koppelingshendel niet ingetrokken. Vroeger niet en nu ook niet.Dus voor alle duidelijkheid:
licht aan, neutraal brand, koppelingshendel ingedrukt=start onmiddelijk.
licht uit, neutraal brand, koppelingshendel niet ingedrukt=start onmiddelijk.
maar licht aan, neutraal brand, koppelingshendel niet ingedrukt=doet niks.
Ik moet altijd wel het knopje een seconde ingedrukt houden alvorens het relais werkt en de startmotor aanslaat. Waar kan dit vreemde gedrag nu aan liggen? Ik dacht dat Theo ook altijd zijn licht uitzet alvorens te starten? Omwille van dit hebben we de voeding van de Ignitech rechtstreeks op de batterij gezet, want als ik na het contact een lichtkabeltje neem kan ik hem niet starten....
Wie weet er meer?
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2012 17:26 | Aangepast door: Hansv 
Daniel, je schrijft "doet niets". Dat is
A- doet niets , ook de startmotor draait niet, of
B- doet niets, maar de startmotor draait wel.

Wel rare verschijnselen, want de elektra voor starten en licht hebben eigelijk niets met elkaar van doen.

En voeding voor de Ignitech kun je van elke willekeurige zwarte draad aftakken. Bijv. de draad naar de achterremlicht schakelaar.

Harmony,
Hans.
( heeft ook wel eens een verkeerd contactje ergens ..... )

PS, na wat kijken/zoeken
Een ideetje:
Controleer het groene stekkerblok op juiste kleure doorverbindingen.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2012 23:18 | Aangepast door: danielstrouven 
He Hans, het is echt A: doet niets. Zelfs geen klik van het relais.
Bij licht uit, of koppelingshendel in start hij direct, de startmotor hoeft maar maximaal een seconde te draaien.
Natuurlijk kan ik andere voeding nemen, maar niet de achterlichtdraad, want dan voel ik me niet echt gerust, dan kan ik natuurlijk nooit starten met het licht uit...Maar die achterremlichtschakelaar heeft altijd stroom als contact op staat bedoel je? Dat kijk ik even na(je zal wel gelijk hebben hoor!), dan kan ik deze alvast gebruiken om de Ignitech niet constant onder stroom te hoeven zetten.
Groene stekkerblok, dat in de koplamp zit bedoel je?
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 aug. 2012 23:42 
Daniël,

Inderdaad staat er spanning op de zwarte draad van de achterremlichtschakelaar zodra het contact aan staat.

Wat betreft je start raadsel:
Het lijkt erop dat zodra het licht aan gaat, er geen verbinding met massa meer is vanaf het relais. De stroom doet:
Accu-slot-rode blok-schakelaar-rode blok-startrelais-groene blok-diode-groene blok-stekker-neutraal schakelaar-massa.
Door het inknijpen van de koppeling overbrug je de neutraal schakelaar (onder in het blok) met de koppelingschakelaar.
De stroom doet dan:
Accu-slot-rode blok-schakelaar-rode blok-startrelais-zwarte blok-koppelingschakelaar-massa.

Bovenstaande geldt voor een standaard europese CX500(z-A-B)

Of heb je een aangepaste CX500 custom USA uitvoering?

Harmony,
Hans.
( gaat er een nachtje over slapen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2012 00:08 
Ik heb een gewone (vlaamse ) europese custom. Ik doe mijn best om te volgen op het schema, en dat lukt wel denk ik. Alleen kan ik me niet indenken hoe het komt...Slaapwel en dank je zeer voor het meedenken!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 aug. 2012 23:28 
Daniël,

Ik heb een paar maanden geleden af en toe dezelfde soort verschijnselen gehad (net even nagezocht). Ook ejfrolich had dit probleem, maar dat hoefde verder, nadat zijn CX een ontmoeting met een busje niet overleefde, niet verder uitgezocht te worden.

Bij mij is het spontaan opgetreden, en een tijdje later was het net zo spntaan ook weer over. Het meest waarschijnlijke is een vuil contact, of, en da's wat lastiger, een slechte of losse massa ergens. Teto opperde ergens het vervangen van de schakelaars van het rechter handvat. Zou zomaar kunnen.

Het is een vreemd verschijnsel.

Maar controleer het zekeringhuis in elk geval, en maak alle contacten schoon waar je bij kan.

Het schema geeft geen aanwijzing voor het probleem. De enige punten waar ik sluiting zou kunnene bedenken leveren ook direct een defecte hoofdzekering op......

Harmony,
Hans.
( die toch verder probeert te vinden wat het zou kunnen zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 aug. 2012 23:54 
Nog even DIT VERHAAL .

Achter de bovenstaande link zit een lang verhaal over iemand die een soortgelijk probleem had. Kort samengevat:
De stroom door de neutraal schakelaar op het blok, voor de neutraal lamp, is erg klein. De stroom voor het start relais is veel groter.

In bovenstaand verhaal was de oplossing het schoonmaken van het stekkertje wat vanaf de schakelaar naar de rest van de electro-toestand gaat.

Als dat nou ook bij jou het geval zou zijn.... een hoge weerstand in dat stekkertje..... 'valt' er dan niet een hoop spanning over die overgangsweerstand? Waardoor er te weinig bij het relais komt als ook de lamp aan staat ?

Want je schreef ook dat de spanning, met of zonder licht. bij het starten naar 12,1 Volt gaat.

En 'overbrug' de diode eens, kijken of dat een start met licht aan op de gewone manier mogelijk maakt.....

Harmony,
Hans.
( die het al weer veel te laat maakt....... maar 't is vakantie....)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 aug. 2012 01:10 
In ieder geval, dit is een logische mogelijkheid, dat kan ik uitzoeken. t 't is te zeggen, binnen enkele weken want nu wel erg druk bezig. Erg bedankt,zogauw ik meer weet zet ik het hier weer neer!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 aug. 2012 17:46 
Even een vervolgje. Ik ben blij dat ik niet naar SJK ben geweest, want gisteren deed de cx niks meer. Veel te warm om uit te zoeken waarom, vandaag dan maar eens het zadel eraf en aan de slag.
De batterij was zo dood als een pier, 0.2 Volt zat er nog in. Opladen deed niks, na een uur nog niks meer.
Dus naar de autohandel in de buurt, voor 47 euro een nieuwe Varta aangeschaft. Vloeistof er netjes in, kwartiertje ontlucht en gemeten=>13 Volt. Ding in de cx en aangesloten, en jawel, weer prachtig geluid. En wat schetst mijn verbazing als blijkt dat de genoemde startverschijnselen allemaal verdwenen zijn, hij start met licht op en zonder koppelingshendel ingehouden keer op keer zoals het moet.
Nou, ik blij. Rest me alleen de vraag, zou het de warmte zijn die mijn twee jaar oude batterij gemold heeft?
Voor de zekerheid zeer binnenkort (morgen!) de remlichtkabel als voeding voor de Ignitech gebruiken.
En nu ga ik verder foto's kijken!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startverschijnselen...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven