Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rechter cilinder valt uit bij warme motor

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2012 02:43 
Hallo allemaal,

Helaas is mijn aloude probleem na 2 maanden probleemloos rijden met de ignitech weer terug... Bij een warme motor werkt de ontsteking van de rechter cilinder niet!
Bougies, bougiekappen en bougiekabels zijn vervangen, evenals de cdi door een ignitech. Starten met een koude motor geschiedt op de linker cilinder, daarna komt rechts er aarzelend bij. Wanneer de motor opwarmd valt deze met steeds grotere intervallen weg totdat het helemaal over is.
Omwisselen van de bobines geeft de vonk aan de andere kant dus daar zit het probleem volgens mij niet. Wisselen of losmaken van stekkers tussen blok en cdi heeft in alle gevallen zowel links als rechts geen vonk meer tot gevolg. Doormeten van de bedrading en door ignitech gebruikte timingspoelen geeft waarden volgens het boekje en l/r nagenoeg gelijk.

Heeft iemand nog enig idee waar het nu kan zitten? Want na 1,5 jaar sleutelen ben ik nu echt het spoor bijster!

Wie heeft de houden tip?!

Jeroen.

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2012 07:13 | Aangepast door: Luclubberts 
undefined:
Omwisselen van de bobines geeft de vonk aan de andere kant dus daar zit het probleem volgens mij niet.

Lijkt het er dan niet op dat je juist wel een bobine probleem hebt. Als links goed vonkt en je wisselt de bobines en hij vonk dan rechts wel maar links niet. ?

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2012 07:33 
Luc, dat klopt. Vanaf de cdi komt dus geen signaal op rechts als de motor warm is.

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 aug. 2012 12:46 
Vaak is zoiets te wijten aan iets lulligs. Je gedachten gaan naar het warm worden van de motor. Maar je meetwaarden spreken je tegen.

Zomaar een ideetje:
Het kan ook zijn dat er geen goed contact wordt gemaakt wat alleen bij trillingen (een draaiende motor) een storing veroorzaakt. Zijn alle verbindingen strak zonder speling? Snijden beugels, tie wraps e.d. niet in de isolatie van de draden? Het vervormen van een bougiekabel door een beugel of tie wrap kan al een lekstroom veroorzaken bij zulke hoge spanningen maar is niet te meten met een multimeter.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 aug. 2012 20:16 
Jottum,

je hebt helemaal gelijk, eerder dacht ik ook al het probleem gevonden te hebben in de grote blokstekker onder het zadel. Ik heb echter alle contacten uit de blokstekkers verwijderd en afzonderlijk schoongemaakt en afgesteld. Na verbinden de boel doorgemeten, ook bij lopen op 1 cilinder. Verder heb ik alle tape e.d. die de bedrading bij elkaar bundelt verwijderd en de bedrading gecontroleerd. Ook rommelen met de bedrading heeft niet het gewenste effect.... De bougiekabels zijn vervangen en liggen vrij. Bobines uitwisselen geeft ook aan dat deze beide naar behoren werken!
Heel eerlijk, ik heb inmiddels gewoon een beetje het gevoel dat het een hopeloze zaak aan het worden is.... het enige wat ik nog kan verzinnen is het blok openmaken en alles wat er in zit (electrisch) vervangen. Ik heb echter nog nergens de zwarte pickup-spoelen kunnen vinden. De stator is wat dat betreft een minder groot probleem. Vervangen door 2e hands is wat dat betreft ook een twijfelpunt want hoe weet ik dat die goed zijn....zit straks alles weer in elkaar en dan werkt het nog niet. Om nog maar niet te spreken van de kosten die dit alles met zich mee brengt.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 aug. 2012 21:21 
Hallo Jeroen.

Als alles elektrisch klopt en hij doet toch zo vreemd heb je al eens naar de carb's gekeken als er bij een warme motor een gasschuif gaat blokkeren zal die cilinder ook niet echt meer mee werken
controleer of de gas schuiven soepel bewegen en of de bovenste pakking geen lek heeft of probeer een andere set carb's

gr Arnold

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 aug. 2012 21:25 
Carburateurs zijn in orde. Ultrasoon gereinigd. Bougie wordt ook nat van rijden op 1 cilinder. Bovendien heb ik daadwerkelijk geen vonk meer op rechts bij warme motor. Carburateurs kan ik dus denk ik uitsluiten?

Schrijver toto

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 aug. 2012 23:26 
Ja, dat dacht ik ook. Carb's schoongemaakt en alles weer in goede staat inelkaar gezet. Nog rot lopen. Andere CDI, dito, andere bobines, nog steeds 'tzelfde. Ander blok eronder, Nog steeds qleaute. Andere carb's eronder, HOERA HIJ DOET "T. "t was ff een daggie werk vandaag, maar hij doet 't weer.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 aug. 2012 10:25 
Ja oké, het kan soms in een onverwachte hoek zitten. Maar hoe verklaar ik dan dat ik daadwerkelijk geen vonk heb op rechts?

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 aug. 2012 10:44 | Aangepast door: danielstrouven 
Je hebt een Ignitech pas erop gezet, misschien toch even met iemand wisselen om zeker uit te sluiten dat het geen maandagmorgenexemplaar is? Is niet veel werk.
Laad de batterij goed op? Samen met je Ignitech hoef je dan al je stator niet te verdenken.
Kijk goed je bougies na. Ook al zijn ze nieuw, toch kunnen ze slecht zijn, heb ik zelf ook eens aan den lijve ondervonden.
En dan laatste, veel duurdere tip: ga eens langs bij de garage. Zelf toch al meegemaakt dat die toch wel veel ervaring met rare verschijnselen hebben. En zelf vind ik het dan beter om eens voor een keer een paar honderd euro op te hoesten, dan de moed te verliezen.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 aug. 2012 10:55 
Laadspanning is in orde, accu redelijk nieuw. Met de 3 gele draden los is het probleem er ook dus daar zit volgens mij geen storing. Stator goed dus zou je zeggen. Maar ignitech gebruikt ook nog steeds de ontsteek spoelen om het vliegwiel. Met slechts de bougie kabel ook geen vonk dus kappen en bougies kan ik uitsluiten?

Is er iemand in de buurt van rotterdam die een goede werkende originele cdi te leen heeft om te testen of een goede ignitech? Of iemand die mijn ignitech op zijn motor wil testen?

Schrijver toto

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 16 aug. 2012 11:51 
Jeroen:
Maar hoe verklaar ik dan dat ik daadwerkelijk geen vonk heb op rechts?

Daar had ik in de gauwigheid overheen gelezen dus. Ik weet 't zo ook ff niet.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 aug. 2012 12:06 
Ignitech gebruikt volgens mij helemaal niks. Dus stator grote spoel laadt de batterij op, kleine spoelen worden gewoon niet aangesloten. En Ignitech hangt aan de batterij, en regelt zelfstandig de rest.
Ik begrijp je uitleg niet zo goed. Hoe heb je een vonk met alleen de bougiekabels? Soms zeg je vanaf cdi, soms Ignitech...En weet je zeker dat je twee goede bobines hebt, dat links-rechts verhaal volg ik niet zo goed.
Wat vonken betreft, als je de bougies test tegen de motor met de startmotor, moeten dat felle vonken zijn, niet van die flauwere gele.
Ik vrees dat iemand eens het geval in het echt moet onderzoeken.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 16 aug. 2012 15:23 | Aangepast door: Jeroen de Rijke 
De Ignitech vervult de functie van de originele CDI en werkt ook volgens dat principe voor zover ik weet. Daarom gebruik ik dat soms door elkaar. Ik snap de onduidelijkheid, in alle genoemde situaties werk ik met de Ignitech!

De Ignitech gebruikt wel degelijk pulsspoelen om het ontstekingstijdstip te bepalen. Dit zijn de grote zwarte blokken die aan de buitenzijde van het vliegwiel liggen. De hoge- en lagetoerenspoel van de stator zijn wel buiten gebruik en ook de vervroegingsspoelen achter het kleine deksel op het carterdeksel zijn buiten werking. Vandaar dus mijn vermoeden dat 1 van die grote zwarte spoelen bij warm worden zijn signaal verliest en de Ignitech daardoor niet de bijbehorende vonk produceert. Dit zou met de originele cdi trouwens hetzelfde probleem opleveren volgens mij, en dat wás ook zo!

Met links rechts verwisselen bedoel ik de draden tussen de Ignitech en de Bobines omwisselen. Daardoor wordt de vonk ipv links rechts geproduceerd. Zou de rechter bobine stuk zijn dat zou deze ook op die manier niets doen. Bij mij wisselt echter de vonk van de linker naar de rechter bobine, oftewel bobines beide in orde.

Vonk met alleen bougiekabels bedoel ik mee dat ik de bougiedop eraf schroef en de bougiekabel op 1cm van het blok houd. Ook dan heb ik alleen op links (of na omwisselen aansluitingen rechts) een vonk. Zou er een bougie of bougiekap defect zijn dan zouden beide bobines op deze manier een vonk moeten geven.

Ik hoop dat je het zo duidelijk hebt? Ik ben echt onwijs mijn best aan het doen om alles degelijk te testen, maar ik kan met de weinige reservedelen die ik heb gewoon niet goed vaststellen waar het probleem nu zit...

ps: links sterke blauwe vonk met bougie, sterke blauwe vonk van ruim 1cm zonder bougiekap. Rechts niets. na omwisselen is rechts goed blauw en doet links dus niets. Dit alles met een Ignitech!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 16 aug. 2012 16:06 
Jeroen,

Wat je schrijft klopt helemaal.
Maar heb je de Ignitech al eens aan een laptopje of zo (oud model, met COMM poort) gehangen? Dan kun je misschien zien wat er gebeurt.
Wel eerst natuurlijk een kwartiertje 'warm rijden' zodat rechts het weer niet doet....

Harmony,
Hans.
( handige dingen, computers......soms...)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rechter cilinder valt uit bij warme motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven